Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF)
Centralforeningen for Stampersonel (CS)
Til Forsvarsministeriet
Emne:
Høring af udkast til forslag til lov om ændring af militær straffelov, militær
disciplinarlov og militær retsplejelov (sagsnummer 2017/004531).
Forslaget til lov om ændring af militær straffelov, militær disciplinarlov og militær retsplejelov har
som formål eksplicit at fastslå, at lovene finder anvendelse på militært ansat personel i alle
myndigheder indenfor Forsvarsministeriets område.
Umiddelbart forekommer det unødvendigt at tydeliggøre lovenes anvendelsesområde, idet det i
forvejen fremgår af militær straffelov, at loven finder anvendelse på ”tjenstgørende militært
personel samt hjemsendt militært personel med hensyn til militære pligter, som påhviler det efter
hjemsendelsen” (§ 1).
Når problemstillingen om lovenes anvendelsesområde alligevel er relevant, hænger det sammen
med, at militært personel efter reorganisering af Forsvarsministeriets område i 2014 i større omfang
arbejder i styrelser, som ikke er underlagt en militær kommando,
HKKF og CS anerkender, at organisationsændringerne på Forsvarsministeriets område har skabt
behov for nærmere at afklare, i hvilket omfang militær straffelov, militær disciplinarlov og militær
retsplejelov finder anvendelse for tjenstgørende militært personale i de styrelser, som udfører
støttefunktioner for det militære forsvar, men som ikke er underlagt en militær kommando.
Dette behov for afklaring skyldes imidlertid ikke en tvivl om, hvor vidt militært personel også er
militært personel under udførelse af arbejde i styrelserne, men derimod at militær straffelov, militær
disciplinarlov og militær retsplejelov er relateret til en række militære pligter, som er begrundet i
forsvarets operative opgaveløsning, og som giver meget ringe mening i relation til udførelsen af
arbejdsopgaver i styrelser, som udfører støttefunktioner for det militære forsvar.
Forslaget til ændring af militær straffelov mv. præciserer et udvidet anvendelsesområde for militær
straffelov uden at forholde sig til, om lovgivningen overhovedet er anvendelig og giver menig for et
bredere anvendelsesområde.
HKKF og CS finder, at de foreslåede lovændringer på en række områder er i modstrid med militær
straffelovs intentioner og sigte og afføder en række spørgsmål i relation til lovgivningen, som er
afgørende at få besvaret, for eksempel definitionen af ”overordnet/underordnet”, ”foranstående” og
”tjenstlig ordre” for blot at nævne nogle få eksempler på begreber i militær straffelov, som giver
mening i en militær operativ kontekst, men som er meget vanskelige at anvende i relation til
arbejdet i styrelserne.
Forslaget om at præcisere et udvidet anvendelsesområde for militær disciplinarlov forekommer i
særdeleshed uigennemtænkt, idet disciplinarloven tager sigte på at opretholde den militære disciplin
1