Retsudvalget 2017-18
L 33
Offentligt
1820750_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. november 2017
Formueretskontoret
Selina Rosenmeier
2017-0037-0003
577382
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer (L 33), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. november 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 33 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om ministeren vil tage initiativ til, at den nuværende praksis med at have 14 dages rullende afbestillingsret fortsætter, til justitsministren
Spørgsmål nr. 6 (L 33) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren tage initiativ til, at den nuværende praksis med
at have 14 dages ”rullende” afbestillingsret fortsætter, således at
så længe Udenrigsministeriet fraråder rejser, kan forbrugere, der
skal afsted i løbet af de kommende to uger, frit vælge, om de
ønsker at beholde eller afbestille deres rejse?”
Svar:
Efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 15, stk. 2, kan den rej-
sende afbestille en pakkerejse inden pakkerejsens begyndelse, hvis der på
rejsedestinationen eller i umiddelbar nærhed heraf indtræffer uundgåelige
og ekstraordinære omstændigheder, som væsentligt berører leveringen af
pakkerejsen eller befordringen af passagerer til destinationen. I disse til-
fælde har den rejsende krav på tilbagebetaling af samtlige beløb, der er be-
talt i henhold til aftalen.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 15, stk. 2, tilsigter at gennem-
føre pakkerejsedirektivets artikel 12, stk. 2.
Den rejsendes adgang til at afbestille en pakkerejse på grund af krigshand-
linger, naturkatastrofer, livsfarlige smitsomme sygdomme eller andre her-
med ligestillede begivenheder begrænses dog ikke efter direktivets artikel
12, stk. 2, til et tidsrum af 14 dage før pakkerejsens begyndelse, som tilfæl-
det er efter den gældende pakkerejselovs § 9, stk. 3, 1. pkt. Det centrale for
bestemmelsen er
i lyset af præambelbetragtning 31
at der på rejsedesti-
nationen eller i umiddelbar nærhed heraf indtræffer de nævnte uundgåelige
og ekstraordinære omstændigheder, som gør det umuligt at rejse sikkert til
destinationen.
Som anført under pkt. 2.1 i den kommenterede høringsoversigt til lovforsla-
get er det nye pakkerejsedirektiv i modsætning til det tidligere pakkerejse-
direktiv et totalharmoniseringsdirektiv. Det indebærer, at der som udgangs-
punkt ikke indenfor det område, som direktivet regulerer, vil kunne indføres
eller opretholdes andre regler end dem, der følger af direktivet.
Justitsministeriet har ved implementeringen af direktivet på den baggrund
udformet lovforslaget og bemærkningerne hertil i tekstnær overensstem-
melse med ordlyden af direktivets artikler og præambelbetragtninger, hvil-
ket er sket for at sikre en fyldestgørende gennemførelse. Ved udarbejdelsen
2
L 33 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om ministeren vil tage initiativ til, at den nuværende praksis med at have 14 dages rullende afbestillingsret fortsætter, til justitsministren
af lovforslaget har der således ikke
hverken i lovtekst eller i bemærknin-
gerne
kunne gås videre, end hvad der er støtte for i direktivets og dets
præambelbetragtninger. Det betyder, at Justitsministeriet ikke har kunnet
fortolke videre på direktivet, end der i dette, herunder i præambelbetragt-
ningerne, er støtte for. Det gælder også i forhold til den i spørgsmålet om-
handlede 14-dages frist før rejsens begyndelse, som der ikke i direktivet er
rum for at opretholde.
Jeg finder på den baggrund ikke, at der er grundlag for at tage initiativ til at
foretage en præcisering af lovforslaget som omhandlet i spørgsmålet.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 1 og til den samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 5 til lovforslaget.
3