Retsudvalget 2017-18
L 33
Offentligt
1820696_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. november 2017
Formueretskontoret
Selina Rosenmeier
2017-0037-0003
577348
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om
pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer (L 33), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. november 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 33 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren vil præcisere, hvornår der foreligger uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder på et rejsemål, til justitsministren
Spørgsmål nr. 5 (L 33) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren præcisere lovforslaget, således at det endnu ty-
deligere fremgår, at det som udgangspunkt bør være en offentlig
myndighed, som vurderer, hvornår der foreligger uundgåelige
og ekstraordinære omstændigheder på et rejsemål?”
Svar:
Efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 15, stk. 2, kan den rej-
sende afbestille en pakkerejse inden pakkerejsens begyndelse, hvis der på
rejsedestinationen eller i umiddelbar nærhed heraf indtræffer uundgåelige
og ekstraordinære omstændigheder, som væsentligt berører leveringen af
pakkerejsen eller befordringen af passagerer til destinationen. I disse til-
fælde har den rejsende krav på tilbagebetaling af samtlige beløb, der er be-
talt i henhold til aftalen.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 15, stk. 2, tilsigter at gennem-
føre pakkerejsedirektivets artikel 12, stk. 2.
Det fremgår af pkt. 2.8.3.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget,
at den rejsendes personlige forhold i et vist omfang må antages at kunne
tillægges vægt ved vurderingen af, om der er tale om uundgåelige og eks-
traordinære omstændigheder, som væsentligt berører leveringen af pakke-
rejsen, således at rejsen kan afbestilles, f.eks. hvis sundhedsmyndighederne
fraråder en bestemt persongruppe at rejse til en given destination.
Det må herudover antages, at f.eks. offentlige myndigheders officielle vur-
deringer endvidere kan tillægges vægt i forbindelse med
men ikke udeluk-
kende udgør grundlag for
vurderingen af, om der i et konkret tilfælde er
tale om uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder på en given rejse-
destination eller i umiddelbar nærhed heraf, som væsentligt berører leverin-
gen af pakkerejsen.
Jeg finder på den baggrund ikke anledning til at foretage den i spørgsmålet
omhandlede justering af lovforslaget.
Jeg vil endvidere henvise til, at det nye pakkerejsedirektiv i modsætning til
det tidligere pakkerejsedirektiv er et totalharmoniseringsdirektiv. Det inde-
bærer, at der som udgangspunkt ikke inden for det område, som direktivet
regulerer, vil kunne indføres eller opretholdes andre regler end dem, der føl-
ger af direktivet. Justitsministeriet har ved implementeringen af direktivet
2
L 33 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren vil præcisere, hvornår der foreligger uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder på et rejsemål, til justitsministren
på den baggrund udformet lovforslaget og bemærkningerne hertil i tekstnær
overensstemmelse med ordlyden af direktivets artikler og præambelbetragt-
ninger. Der er ikke i direktivet støtte for at foretage den i spørgsmålet om-
handlede justering.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 1 til lovforslaget.
3