LOVSEKRETARIATET
NOTAT
OM IDENTITETSKRAVET I GRUNDLOVENS § 41, STK. 2, I FORHOLD TIL
TRE ÆNDRINGSFORSLAG TIL LOVFORSLAG NR. L 31
1.
Preben Bang Henriksen (V) har til brug for Retsudvalgets behandling af
lovforslag nr. L 31 anmodet om Lovsekretariatets vurdering af, hvorvidt
ændringsforslag nr. 5 og ændringsforslag nr. 7 til lovforslaget, jf. udvalgets 5.
udkast til betænkning over lovforslaget offentliggjort den 14. december 2017,
vil opfylde det såkaldte identitetskrav, dvs. kravet om, at et ændringsforslag til
et stillet lovforslag ikke må have en sådan karakter, at en eventuel vedtagelse
af forslaget vil stride mod kravet om, at lovforslaget skal gennemgå tre
behandlinger i Folketinget, jf. grundlovens § 41, stk. 2. Endvidere har Preben
Bang Henriksen anmodet om en tilsvarende vurdering af det ændringsforslag,
som Rune Lund (EL) i spørgsmål nr. 9 til lovforslaget har bedt
justitsministeren om teknisk bistand til. Justitsministeren besvarede
spørgsmålet den 11. december 2017, og der indgår i besvarelsen et udkast til,
hvordan det efterspurgte ændringsforslag kan opstilles.
Det er Lovsekretariatets opfattelse, som der redegøres nærmere for i det
følgende, at de tre ændringsforslag ikke har en sådan karakter, at en eventuel
vedtagelse heraf må anses som stridende mod kravet om tre behandlinger i
Folketinget, jf. grundlovens § 41, stk. 2.
2.
Lovsekretariatet kan generelt om identitetskravet bl.a. henvise til sit notat af
28. januar 2015 til Retsudvalget, som blev udarbejdet som svar på et
spørgsmål om forholdet mellem lovforslag nr. L 69 (folketingsåret 2014-15, 1.
samling), der var under behandling i udvalget, og et ændringsforslag fra
justitsministeren hertil. Generelt om identitetskravet anførte Lovsekretariatet
følgende i notatet:
”Det følger af grundlovens § 41, stk. 2, at et lovforslag ikke kan
vedtages, forinden det tre gange har været behandlet i Folketinget.
Identitetsproblematikken drejer sig om, hvor omfattende ændringer
der kan foretages i et lovforslag under dets behandling i Folketinget,
uden at den nævnte bestemmelse i grundlovens § 41, stk. 2, kan
anses for overtrådt. Man kan sige, at grundlovens § 41, stk. 2, sætter
grænser for, i hvilket omfang et lovforslags identitet kan ændres ved
ændringsforslag.
10. januar 2018
Ref. 17-000731-10
1/7