Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 30
Offentligt
1820712_0001.png
L 30 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om, hvorfor det er rimeligt at straffe en chauffør, der blot passer sit arbejde, og som ikke ligesom ejeren har en økonomisk interesse i at snyde med køretøjets motor og forureningsbegrænsende udstyr, til transport-, bygnings- og boligministeren
1820712_0002.png
lovforslagets retningslinjer for udmåling af bødestraffen. Det følger således af
disse retningslinjer, at bøden til føreren i videst muligt omfang kun udmåles til
det halve af den bøde, der udmåles til ejeren/virksomheden. Der henvises her-
ved til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2 og 2.2.2, hvoraf frem-
går, at bøden til ejeren ved brug af et køretøj med tilladt totalvægt på 3.500 kg
eller derover i 1. gangstilfælde er 15.000 kr., mens den for føreren er 7.500 kr.
Samme princip anvendes i øvrigt også på køre- og hviletidsområdet, hvor føre-
rens overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne heller ikke er straffrie, selvom
kørslen sker som led i et ansættelsesforhold, men hvor førerens bøde også kun
udmåles til det halve af virksomhedens bøde.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen