Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 30 Bilag 6
Offentligt
1822017_0001.png
Til lovforslag nr.
L 30
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 00. november 2017
2. udkast til
(Et ændringsforslag fra transportministeren tilføjet)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Ændring af sanktioner for foretagelse af ulovlige, konstruktive ændringer i motordrevne køretøjers forureningsbegrænsende
udstyr)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Trans-
port-, bygnings- og boligministeren har stillet ændringsfor-
slag nr. 1 og 3-7. Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 3. november 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren
sendte den 19. juli 2017 dette udkast til udvalget, jf. (folke-
tingsåret 2016-17) TRU alm. del – bilag 410. Den 17. okto-
ber 2017 sendte transport-, bygnings- og boligministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
transport-, bygnings- og boligministeren,
tiltrådt af
<>:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 118, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.«
[Konsekvensændring]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af
<>:
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 118, stk. 6,
ændres »ud-
styr, der« til: » udstyr, som«.
[Forhøjelse af bødeniveau i gentagelsestilfælde]
Af
transport-, bygnings- og boligministeren,
tiltrådt af
<>:
3)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
DokumentId
Journalnummer
L 30 - 2017-18 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1822017_0002.png
2
»02.
I
§ 118, stk. 6,
der bliver stk. 7, ændres »§ 126, stk. 1,
nr. 5« til: »§ 126, stk. 1, nr. 4«.
03.
§ 118, stk. 8, 3. pkt.,
der bliver stk. 9, 3. pkt., ophæves,
og i stedet indsættes:
»Ved fastsættelsen af bøder for føreres og virksomheders
overtrædelse af bestemmelserne om brugen af takografen,
diagramark og takografkort, som er omfattet af 2. pkt., skal
det indgå som en skærpende omstændighed, i hvilket om-
fang overtrædelsen er egnet til at forhindre effektiv kontrol
med overholdelsen af bestemmelserne, som er omfattet af 2.
pkt. Det skal endvidere indgå som en særligt skærpende om-
stændighed, om den effektive kontrol med overholdelsen af
bestemmelserne, som er omfattet af 2. pkt., er søgt forhin-
dret.««
[Konsekvensændringer]
4)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 134, stk. 4,
ændres »stk. 7« til: »stk. 8«.«
[Konsekvensændring]
Ny paragraf
5)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 697 af 8. juni 2017 om ændring af færdselsloven
(Ændring af sanktionerne på køre- og hviletidsområdet
m.v.) foretages følgende ændring:
1.
§ 1, nr, 11
og
12,
ophæves.«
[Konsekvensændring]
Til § 2
6)
Efter »1. januar 2018« indsættes: », jf. dog stk. 2.«
[Redaktionel ændring]
7)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsæt-
ter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 02 og 03.«
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 4
De foreslåede ændringer er redaktionelle ændring af or-
densmæssig karakter, der har til formål at foretage konse-
kvensændringer som følge af lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Ændringsforslaget har til formål at skærpe retningslinjer-
ne for udmåling af bøder for henholdsvis ejere og chauffø-
rer, der gentagne gange overtræder reglerne.
Social dumping inden for landevejstransporten påfører de
danske vognmænd og chauffører unfair konkurrence og er
en trussel mod erhvervet som helhed og mod chaufførernes
arbejds- og lønforhold i særdeleshed. Social dumping på
landevejen finder sted på mange måder: ulovlig cabotage,
snyd med køre- og hviletid og takograf og nu også snyd med
de forureningsbegrænsende foranstaltninger, der er koblet
på motoren i lastbilerne, som det på det sidste er konstateret
ved vejsidekontroller i Norge, Tyskland og Danmark, hvor
tungvognspolitiet har konstateret snyd med det forurenings-
begrænsende udstyr i 20 pct. af de kontrollerede lastbiler (i
Norge var det helt op til 70 pct. i en kontrol! ). Der er næs-
ten udelukkende tale om udenlandske lastbiler – fortrinsvis
østeuropæiske.
Enhedslisten mener, at der skal sættes hårdt ind mod alle
former for snyd og unfair konkurrence i landevejstranspor-
ten, dels gennem øget (vejside)kontrol, men også gennem
udstedelse af klækkelige bøder til vognmænd og chauffører,
som bevidst overtræder reglerne. Enhedslisten konstaterer
også, at en række af de europæiske lande gennemfører kraf-
tigt forhøjede bøder på forskellige områder og indførelse af
krav om mindsteløn i kampen mod social dumping inden for
landevejstransporten.
Forslagene til bødestørrelser i det foreliggende lovforslag
finder Enhedslisten helt utilstrækkelige – især forslaget til
bødestørrelser i gentagelsestilfælde er for små. Hvis en
vognmand eller chauffør gentagne gange overtræder regler-
ne, er der jo tale om overlagt snyd på baggrund af en økono-
misk kalkule, der indebærer en »sandsynlighedsberegning«
for opdagelse sammenholdt med bødestørrelsen, hvis det
sker. En bødestørrelse på 65.000 kr., hvis man bliver taget
for sjette gang(! ), er således helt utilstrækkelig. Derfor fore-
slår Enhedslisten bødestørrelserne kraftigt forhøjet i genta-
gelsestilfælde i forhold til forslagene i lovforslaget.
Regeringens lovforslag indeholder forslag om, at bøden
til ejere i gentagelsestilfælde forhøjes med henholdsvis
10.000 kr. (ved brug af køretøjer med tilladt totalvægt på
3.500 kg eller derover) og 2.500 kr. (ved brug af køretøjer
med tilladt totalvægt under 3.500 kg) for hver overtrædelse,
jf. lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.1.2. For
chauffører forhøjes bøden ved gentagelsestilfælde med hen-
holdsvis 5.000 kr. og 1.500 kr. for hver overtrædelse afhæn-
gig af om, der er tale om brug af køretøjer med tilladt total-
vægt på over eller under 3.500 kg, jf. lovforslagets alminde-
lige bemærkninger punkt 2.2.2.
Ændringsforslaget indebærer, at bøden til ejere i genta-
gelsestilfælde forhøjes med henholdsvis 20.000 kr. (ved
brug af køretøjer med tilladt totalvægt på 3.500 kg eller der-
over) og 5.000 kr. (ved brug af køretøjer med tilladt total-
vægt under 3.500 kg) for hver overtrædelse. For chauffører
forhøjes bøden ved gentagelsestilfælde med henholdsvis
10.000 kr. og 3.000 kr. for hver overtrædelse afhængig af
om, der er tale om brug af køretøjer med tilladt totalvægt på
over eller under 3.500 kg. Ændringsforslaget betyder f.eks.,
at bødestraffen for en ejer, der 6. gang overtræder reglerne
(ved brug af køretøjer med tilladt totalvægt på 3.500 kg eller
derover) hæves fra 65.000 kr. til 115.000 kr.
De foreslåede retningslinjer for udmåling af bøder til eje-
ren, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.1.2,
som justeret efter dette ændringsforslag fremgår herefter af
skemaet nedenfor:
L 30 - 2017-18 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1822017_0003.png
3
1.gang
2.gang
3.gang
4.gang
5.gang
6.gang
Bødestørrelse for ejeren ved
brug af køretøjer med tilladt to-
talvægt på 3.500 kg. eller dero-
ver
15.000 kr.
35.000 kr.
55.000 kr.
75.000 kr.
95.000 kr.
115.000 kr.
Bødestørrelse for ejeren ved brug af
køretøjer med tilladt totalvægt under
3.500 kg.
5.000 kr.
10.000 kr.
15.000 kr.
20.000 kr.
25.000 kr.
30.000 kr.
De foreslåede retningslinjer for udmåling af bøder til fø-
reren, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger punkt
Bødestørrelse for føreren ved
brug af køretøjer med tilladt to-
talvægt på 3.500 kg. eller dero-
ver
7.500 kr.
17.500 kr.
27.500 kr.
37.500 kr.
47.000 kr.
57.000 kr.
Bødestørrelse for føreren ved brug af
køretøjer med tilladt totalvægt under
3.500 kg.
2.500 kr.
5.500 kr.
8.500 kr.
11.500 kr.
14.500 kr.
17.500 kr.
2.2.2, som justeret efter dette ændringsforslag fremgår her-
efter af skemaet nedenfor:
1.gang
2.gang
3.gang
4.gang
5.gang
6.gang
Til nr. 3 og 5
De bestemmelser, der foreslås indsat, er en gengivelse af
§ 1, nr. 11 og 12, i lov om ændring af færdselsloven (Æn-
dring af sanktionerne på køre- og hviletidsområdet m.v.), jf
lov nr. 697 af 8. juni 2017. Dog er henvisningerne til § 118,
stk. 6 og 8, ændret til stk. 7 og 9. Dette skyldes, at lov nr.
697 af 8. juni 2017 endnu ikke vil være trådt i kraft på tids-
punktet for nærværende lovforslags ikrafttræden. De fore-
slåede ændringer tager derfor højde for den ændring af styk-
nummereringen, der følger af § 1, nr. 2, i lovforslaget.
Samtidig ophæves § 1, nr. 11 og 12, i lov nr. 697 af 8. juni
2017 (Ændring af sanktionerne på køre- og hviletidsområdet
m.v.), jf. ændringsforslag nr. 5. Ændringerne er alene redak-
tionelle ændringer af ordensmæssig karakter og indebærer
ikke indholdsmæssige ændringer af § 1, nr. 11 og 12, i lov
nr. 697 af 8. juni 2017.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er en redaktionel ændring af or-
densmæssig karakter, der skyldes indsættelse af et stk. 2 i
bestemmelsen.
Til nr. 7
Der foreslås indsat et stk. 2, hvoraf fremgår, at transport-,
bygnings- og boligministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 1, nr. 02 og 03. Den foreslåede bestem-
melse medfører, at bestemmelserne, der med redaktionelle
ændringer er en gengivelse af § 1, nr. 11 og 12, i lov nr. 697
af 8. juni 2017, kan sættes i kraft samtidig med de øvrige be-
stemmelser i lov nr. 697 af 8. juni 2017. Der henvises i øv-
rigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3 til § 1.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Merete Dea Larsen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Britt Bager (V) May-Britt Kattrup (LA)
Villum Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Henning Hyllested (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Nikolaj Amstrup (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
46
37
34
14
13
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
L 30 - 2017-18 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1822017_0004.png
4
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
10
 8
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
L 30 - 2017-18 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1822017_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 30
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligmini-
steren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Ændringsforslag fra transport-, bygnings- og boligministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 30
Spm.nr.
1
Titel
MFU spm. om, hvorfor det er rimeligt at straffe en chauffør, der blot
passer sit arbejde, og som ikke ligesom ejeren har en økonomisk inte-
resse i at snyde med køretøjets motor og forureningsbegrænsende ud-
styr, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om lovforslaget i tilstrækkelig grad sikrer, at de foreslåede sank-
tioner også kan tages i brug overfor udenlandske chauffører, til trans-
port-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om lovforslaget sikrer, at chauffører alene kan straffes, hvis de
er vidende om, at der er manipuleret med det forureningsbegrænsende
udstyr, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
2
3