MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. januar 2018
2017-6112
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 12. december 2017 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L 28
–
forslag til ændring af færdselsloven
(Bemyndigelse til at fastsætte regler om små motoriserede køretøjer), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 14:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. december 2017 fra Svend
Møller, Give, jf. L 28
–
bilag 11.
Svar:
For så vidt angår Svend Møllers spørgsmål vedrørende anvendelsesområdet for
Speed Pedelecs, skal jeg indledningsvis henvise til det af Færdselsstyrelsen ud-
arbejdede notat; ”Notat til brug for teknisk gennemgang af L 28”. Notatet blev
udleveret til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget på den tekniske gennem-
gang af lovforslaget i udvalget den 16. november 2017 og blev efterfølgende
sendt til medlemmerne digitalt.
Som Svend Møller korrekt anfører, kan Speed Pedelecs efter de gældende reg-
ler ikke føres på cykelsti. Baggrunden herfor er, at Speed Pedelecs efter de gæl-
dende regler klassificeres som stor knallert på grund af køretøjets tilladte, assi-
sterede maksimalhastighed på 45 km i timen. Det betyder, at køretøjet og fører
skal opfylde de krav, der gælder i forhold til stor knallert for at kunne færdes på
færdselslovens område. Køretøjet skal derfor udstyres med hvid nummerplade,
føreren skal have erhvervet kørekort til kategori AM og anvende styrthjelm, og
køretøjet skal køre på vejen ligesom en almindelig stor knallert.
Disse krav er dog ikke hensigtsmæssige, når man ser på Speed Pedelecs øvrige
egenskaber. Speed Pedelecs opnår kun en hastighed på 45 km i timen, når der
samtidig trædes i pedalerne, og køretøjet er generelt mere spinkelt konstrueret
end en stor knallert.
Tanken er derfor, at Speed Pedelecs skal omfattes af de forsøgsordninger, som
der ved vedtagelse af L 28 den 12. december 2017 blev givet bemyndigelse til at
fastsætte.