Til lovforslag nr.
L 28
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 00. november 2017
2. udkast
(betænkningsbidrag)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Bemyndigelse til at fastsætte regler om små motoriserede køretøjer)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 3. november 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren
sendte den 19. juli 2017 dette udkast til udvalget, jf. (folke-
tingsåret 2016-17) TRU alm. del – bilag 409. Den 17. okto-
ber 2017 sendte transport-, bygnings- og boligministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra Preiteck A/S og Michael
Schmidt, København.
[Transport-, bygnings- og boligministeren har over for
udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udval-
get. ]
Deputationer
Endvidere har Preiteck A/S mundtligt over for udvalget
redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til mundtlig besvarelse, som denne har
besvaret i et samråd med udvalget den 28. november 2017.
Transport-, bygnings- og boligministeren har efterfølgende
sendt udvalget det talepapir, der dannede grundlag for mini-
sterens mundtlige besvarelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har
besvaret. ]
2. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Socialdemokratiet er i udgangspunktet altid positive, nys-
gerrige og åbne over for ny teknologi – også når det handler
om nye transportformer og køretøjer. Især er vi positive, når
de nye køretøjer kan bidrage til større fleksibilitet, mobilitet,
renere miljø og mindre trængsel på vejene. Hvis nye køretø-
jer betyder, at flere lader bilen, motorcyklen eller knallerten
stå, kan det være rigtigt positivt af hensyn til klima, miljø og
trængsel på vejene.
Her er mange nye køretøjer såsom elektriske skateboards
og –løbehjul interessante og spændende, fordi de fylder
mindre på gader og veje, samtidigt med at deres motorer alt
andet lige bruger færre naturressourcer og udleder mindre
forurening end f.eks. biler. Omvendt er Socialdemokratiet li-
gesom f.eks. Cyklistforbundet bekymret for, at de mange
nye køretøjer vil gøre det sværere for de sunde cykler at
komme frem. Socialdemokratiet ønsker mere cyklisme – ik-
ke mindre. Derfor vil dette element have stor fokus, når vi
fremadrettet skal evaluere forsøgsordningerne.
Socialdemokratiet er enige i, at der er behov for regule-
ring af området. Ligesom Socialdemokratiet mener, at der er
brug for en nærmere granskning, af nye køretøjers påvirk-
ning af den eksisterende trafik. Det handler om transport-
DokumentId
Journalnummer