Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 28 Bilag 7
Offentligt
Kommentar
til
L
28
Forslag
til
lov
om
ændring
af
færdselsloven
i
hensyn
til
hastighedsbegrænsning
af
ét-
og
tohjulede
selvbalancerende
køretøjer
samt
motoriserede
skateboards.
Som
ejer
af
et
motoriseret
skateboard,
ser
jeg
frem
til
at
små
motoriserede
køretøjer
bliver
reguleret
ved
lov.
I
selve
lovforslaget
under
2.2.
Transport-,
Bygnings-
og
Boligministeriets
overvejelser
og
den
foreslåede
ordning
er
der
tale
om
at
give
mulighed
for
bemyndigelsen
”for
enten
at
fastsætte
en
konstruktiv
bestemt
tophastighed
for
selve
de
køretøjstyper,
der
lovliggøres,
eller
en
hastighedsgrænse
for
den
enkelte
køretøjstype,
som
føreren
skal
efterleve
ved
anvendelse
på
færdselslovens
område”
.
I
notat
til
brug
for
teknisk
gennemgang
af
L
28
,
når
der
er
tale
om
krav
til
køretøjernes
hastighed
for
kategori
1
(Ét-
og
tohjulede
selvbalancerende
køretøjer
samt
motoriserede
skateboards),
er
det
præciseret
at
”
ét-
og
tohjulede
selvbalancerende
køretøjer,
der
pt
er
tilgængelige,
ses
foreløbigt
kun
konstruerede
med
en
tophastighed
på
20
km
i
timen”
.
Baseret
på
dette
foreslås
der
en
”hastighedsbegrænsning
for
køretøjerne
på
20
km
i
timen,
når
de
anvendes
på
færdselslovens
område”
med
en
forventning
om
en
”fastsættelse
af
en
konstruktionsbestemt
hastighedsgrænse
(modsat
en
fartbegrænsning)”
.
Problemet
er,
at
en
konstruktionsbestemt
hastighedsgrænse
i
praksis
vil
ekskludere
de
fleste
motoriserede
skateboards
fra
forsøgsordningen,
da
der
næsten
ikke
findes
nogle
motoriserede
skateboards
med
en
konstruktionsbestemt
hastighedsgrænse
på
maksimalt
20
km/t.
Dette
gælder
i
hvert
fald
de
mest
udbredte
modeller,
og
de
modeller
jeg
har
set
i
Danmark.
Her
er
en
oversigt
med
16
populære
motoriserede
skateboards
(bit.ly/2iXhCNp)
og
her
er
en
liste
med
over
80
forskellige
modeller
(http://bit.ly/2jsEQub).
I
disse
lister
ses
det
tydeligt,
at
det
er
reglen
mere
end
undtagelsen
at
de
motoriserede
skateboards
har
en
konstruktionsbestemt
hastighedsgrænse
på
over
20
km/t.
Et
af
formålene
med
L28
er
at
skabe
”
et
erfaringsgrundlag,
som
kan
danne
baggrund
for
en
nærmere
vurdering
af
de
færdselssikkerhedsmæssige
forhold
i
forbindelse
med
køretøjernes
anvendelse”
og
at
opfylde
et
”behov
for
at
indhente
sådanne
erfaringer
med
disse
nye
køretøjstypers
færdselssikkerhed
og
betydning
for
det
samlede
trafikbillede”
.
Ved
at
sætte
en
konstruktionsbestemt
hastighedsgrænse,
modsat
en
fartbegrænsning,
vil
det
de
facto
fortsat
være
ulovligt
at
køre
på
et
motoriseret
skateboard
på
færdselslovens
område.
Det
vil
af
den
grund
næsten
være
umuligt
at
samle
data
omkring
denne
køretøjstype
under
forsøgsordningen.
Jeg
håber
derfor,
at
hastighedsbegrænsningen
for
motoriserede
skateboards
under
forsøgsordningen
vil
blive
fastsat
til
en
fartbegrænsning
på
20
km/t
modsat
en
konstruktionsbestemt
hastighedsgrænse.
Jeg
håber,
at
I
vil
tage
min
kommentar
til
efterretning,
så
jeg
til
foråret
kan
bruge
mit
motoriserede
skateboard
til
at
komme
på
arbejde
med
og
forhåbentlig
bidrage
til
at
skabe
et
positiv
erfaringsgrundlag
under
forsøgsordningen.
Jeg
står
selvfølgelig
til
rådighed,
hvis
I
har
spørgsmål
til
min
kommentar.
Med
Venlig
hilsen,
Michael
Schmidt
Mobil:
50
45
00
45
-
Email: