Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 28 Bilag 5
Offentligt
1819522_0001.png
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
Mail: [email protected]
www.fstyr.dk
KAGR
Sagsnr.: TS21200-00073
Dato: 10-11-2017
Notat til brug for teknisk gennemgang af L 28
Forsøgsordninger
Med lovforslaget lægges op til, at der indsættes en bemyndigelsesbe-
stemmelse i færdselsloven, der giver ministeren hjemmel til at fast-
sætte nærmere krav for anvendelse af små motoriserede køretøjer,
herunder eksempelvis bestemmelser om alders- og hastighedsgræn-
ser, krav om kørekort til de pågældende køretøjer, brug af signaler
mv.
De små motoriserede køretøjer er alle omfattet af færdselslovens de-
finition af et motordrevet køretøj, da de alle er forsynet med en motor
som drivkraft. Køretøjerne er dog ikke alle umiddelbart dækkede af
den typeinddeling af motordrevne køretøjer, som fremgår af færdsels-
lovens kategorier i § 2.
Da køretøjerne ikke hidtil har kunnet anvendes lovligt på færdselslo-
vens område, findes der ikke erfaringer med disse køretøjer, og det vil
derfor være vanskeligt på nuværende tidpunkt at vurdere, hvorvidt de
mest hensigtsmæssigt skal placeres i eksisterende kategorier, eller
om der skal laves nye kategorier i færdselsloven. Der er således be-
hov for at tilvejebringe sådanne erfaringer og viden om køretøjerne
generelt, hvilket kan ske gennem de foreslåede forsøgsordninger.
Når der er opnået et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag gennem disse
forsøgsordninger, vil der blive taget stilling til, hvordan køretøjerne
skal indarbejdes i færdselsloven. En eventuel permanentgørelse af
forsøgsordningerne vil kræve en senere ændring af færdselsloven,
hvorfor Folketinget her igennem vil blive del af denne proces.
Udenlandske erfaringer
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen iværksatte i efteråret 2015 en
screening af en række andre europæiske landes regulering af alterna-
Side 1 (12)
Færdselsstyrelsen er en del af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
tive, selvbalancerende køretøjer. Screeningen omfattede selvbalance-
rende, elektrisk drevne køretøjer uden styr og motoriserede løbehjul.
Resultatet af screeningen viser overordnet, at der i de undersøgte
lande ikke er lavet særskilt lovgivning på området. Derimod har de
undersøgte lande udarbejdet vejledninger for, hvordan køretøjerne
kan klassificeres under den eksisterende lovgivning. Køretøjerne bli-
ver i visse lande betragtet enten som knallert eller cykel, mens enkel-
te lande tillader kørsel på fortov med begrænset hastighed.
Screeningen viser samtidigt, at der på grund af køretøjernes status
som nyt transportmiddel endnu ikke findes tilgængelig statistik om
trafiksikkerheden i de undersøgte lande.
I Norge, som ikke indgår i screeningen, har det siden juli 2014 været
lovligt at anvende selvbalancerende køretøjer. Køretøjerne klassifice-
res i Norge som motorredskab, og reglerne indeholder krav til køretø-
jet, føreren og anvendelsesområdet for køretøjet. De selvbalanceren-
de køretøjer må ikke være bredere end 85 cm og ikke veje mere end
70 kg. Køretøjet må have en maksimal konstrueret hastighed på hø-
jest 20 km i timen, og køretøjet eller fører skal være udstyret med
lygter, reflekser og signalhorn eller klokke. Køretøjerne skal opfylde
en række krav til bremselængde, og føreren skal minimum være 16 år
gammel. Føreren er ved kørsel omfattet af den gældende promille-
grænse i Norge (0,2 promille) og må ikke bruge håndholdt telefon.
De norske regler indeholder ikke yderligere krav om brug af sikker-
hedsudstyr, ansvarsforsikring eller krav om kørekort.
Køretøjerne kan anvendes på fortov, gang- og cykelstier. De selvba-
lancerende køretøjer må derudover anvendes på veje med en hastig-
hedsgrænse på 60 km i timen, og i gågader (dog ikke i ensrettede
gader).
I Norge arbejdes der pt. på at udvide reglerne til også at omfatte an-
dre typer af små elektriske køretøjer. I forbindelse med udarbejdelse
af forsøgsordningerne vil relevante erfaringer fra Norge indgå i arbej-
det.
Evaluering og dataindsamling
Eftersom der er tale om introduktion af helt nye køretøjstyper på
færdselslovens område, er det ikke hensigtsmæssigt på forhånd at
fastsætte, hvor lang forsøgsperioden skal være for de enkelte køretø-
jer. Det er vigtigt, at der tilvejebringes et tilstrækkeligt erfarings- og
datagrundlag vedrørende anvendelsen af de pågældende køretøjer.
Hvornår dette er opnået, afhænger bl.a. af, hvornår og med hvilken
hastighed og intensitet befolkningen begynder at anvende de små
motoriserede køretøjer på færdselslovens område.
Side 2 (12)
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819522_0003.png
Der er derfor ikke fastlagt en tidsbegrænsning på forsøgsordningerne.
I stedet vil forsøgsordningerne løbende blive evalueret. Evalueringer-
ne vil blive gennemført årligt med inddragelse af tilgængelige data fra
eksempelvis traditionelle kilder såsom Politiet, Vejdirektoratet og ska-
destuedata.
Færdselsstyrelsen vil tage kontakt til de relevante myndigheder med
henblik på en drøftelse af, hvordan det sikres, at de nødvendige data
vil blive registreret i forbindelse med eventuelle ulykker, der involve-
rer de nye køretøjstyper. Oplysninger fra Forsikring og Pension kan
eventuelt også være relevante som et supplement, da det formodes,
at førere, der er involveret i ulykker, vil anmelde eventuelle skader til
deres ulykkesforsikringsselskab.
Inddragelse af relevante myndigheder m.v.
Færdselsstyrelsen vil i forbindelse med udarbejdelse af de bekendtgø-
relser, der skal implementere forsøgsordningerne indbyde relevante
aktører
herunder bl.a. Rådet for Sikker Trafik, Cyklistforbundet,
Dansk Fodgænger Forbund, Dansk Erhverv og Rigspolitiet
til dia-
logmøde således, at disse organisationer får mulighed for at bidrage
med deres erfaring og viden i forbindelse med udformningen af for-
søgsordningerne.
Kommunikation
Forsøgsordningerne må forventes at betyde, at der kommer flere for-
skellige typer køretøjer i færdselsbilledet. Det vil derfor være hen-
sigtsmæssigt, at både førere og medtrafikanter får information herom,
eventuelt ved en kommunikationsindsats omkring de nye køretøjer,
kravene til køretøjerne og til deres anvendelse. Indsatsen kan gen-
nemføres af Rådet for Sikker Trafik for nogle af de finanslovsmidler,
der er reserveret til færdselssikkerhedskampagner som følge af ny
lovgivning.
Krav til køretøjer og deres anvendelse
På nuværende tidspunkt er der identificeret seks forskellige køretøjs-
typer, som kan indgå i de forsøgsordninger, som lovforslaget skal
udmøntes i. Køretøjerne kan inddeles i tre hovedtyper:
1) Ét- og tohjulede selvbalancerende køretøjer med én aksel,
samt motoriserede skateboards foreslås reguleret ensartet, så-
ledes at der fastsættes enslydende krav til køretøjerne og de-
res anvendelse. Køretøjerne har de samme fysiske karakteri-
stika såsom små hjul og manglende styr, hvilket gør dem mere
Side 3 (12)
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819522_0004.png
påvirkelige af ydre faktorer som eksempelvis vejens beskaf-
fenhed, og de er vanskeligere at have kontrol over
2) Motoriserede kickbikes og motoriserede løbehjul foreslås tilsva-
rende reguleret ensartet med enslydende krav til køretøjerne
og deres anvendelse. De to køretøjstyper har mange ligheder
såsom styr, hvorfra de styres og bremses
3) Endelig foreslås Speed Pedelecs reguleret selvstændigt, da de
adskiller sig fra de andre køretøjstyper ved, at de med ren mo-
torkraft kan køre ca. 20 km i timen, men samtidigt er udstyret
med pedaler, som gør det muligt for førere at træde køretøjet
op i en højere hastighed
1) Ét- og tohjulede selvbalancerende køretøjer samt motorise-
rede skateboards
Anvendelsesområde
Denne køretøjstype omfatter en-akslede køretøjer med et eller to hjul,
uden styr eller anden form for håndbetjent styretøj, som med gyro-
skopteknologi og en eller flere elektriske motorer sørger for at opret-
holde førerens balance samt de motoriserede skateboards uden styr.
Køretøjerne minder om de elektrisk drevne en-akslede køretøjer
(Segways), der er omfattet af bekendtgørelse om cyklers indretning
og udstyr m.v. Segways klassificeres i dag som cykel og skal derfor
opfylde kravene herfor, samt en række supplerende krav. Den største
tekniske forskel mellem Segways og de nye typer af selvbalancerende
køretøjer og motoriserede skateboards er, at de ikke har monteret
styr.
Segways må benyttes på færdselslovens område på lige fod med en
cykel, dog med den begrænsning, at køretøjet må have en maksimal
topfart på 20 km i timen.
Ét- og tohjulede selvbalancerende køretøjer samt motoriserede skate-
boards er, som nævnt oven for, karakteriseret ved at have mindre
hjul og være uden styr, hvilket gør dem let påvirkelige af underlaget
og mindre kontrollerbare. Da de samtidig kan have en tophastighed
på op til 20 km i timen for de en-akslede og op til 40 km i timen for
de motoriserede skateboards, foreslås det ikke, at køretøjerne må an-
vendes sammen med gående på eksempelvis fortov, da hastigheds-
spredningen vil være for stor.
Det foreslås derfor, at de ét- og tohjulede selvbalancerende køretøjer
samt motoriserede skateboards skal anvendes på samme færdsels-
areal som cykler (dvs. cykelsti, hvis sådan forefindes og ellers på vej),
når køretøjet anvendes inden for bymæssig bebyggelse.
Side 4 (12)
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819522_0005.png
Ved kørsel uden for bymæssig bebyggelse foreslås det, at køretøjerne
alene kan anvendes, såfremt der er et afgrænset cykelareal (cykelsti).
Baggrunden herfor er, at vejenes beskaffenhed og indretning i disse
tilfælde gør det vanskeligt på forsvarlig vis at føre de pågældende kø-
retøjer uden et styr. Derfor bør de ikke føres, hvor cykelarealet ikke
er afgrænset fra vejen.
Køretøjerne kan som i dag anvendes uden begrænsning uden for
færdselslovens område. Det foreslås som supplement hertil, at de til-
lades på opholds- og legeområder, dvs. områder, der er særligt skil-
tede som sådanne områder (f.eks. visse villaveje). Ved kørsel på op-
holds- og legeområder vil de særlige regler for kørsel på disse områ-
der skulle efterleves, som f.eks. overholdelse af den lave hastigheds-
grænse, der typisk er 15 km i timen eller lavere, samt de særlige ad-
færdsregler, hvor kørende altid skal udvise særlige hensyn til gående
og legende personer.
Alderskrav
Det fremgår af Rådet for Sikker Trafiks informationsmateriale, at de
fleste børn, der har øvet sig en del, kan cykle alene i trafikken, når de
er omkring 10-12 år. Lokale forhold såsom tæt trafik og specielle farer
såsom komplicerede kryds, dårligt udsyn eller snævre forhold kan be-
tyde, at de skal være lidt ældre.
Da de ét- og tohjulede selvbalancerende køretøjer samt motoriserede
skateboards pga. deres små hjul samtidig er betydeligt mere påvirke-
lig af udefrakommende elementer, så som vejens beskaffenhed end
cykler, foreslås en aldersbegrænsning på 15 år.
Det foreslås derudover, at børn under 15 år kan anvende køretøjerne i
følgeskab med en myndig person (minimum 18 år). Dermed vil det
være muligt for forældre at give deres børn tilstrækkelig erfaring i
kørsel på disse køretøjer i trafikken, inden børnene selv lovligt kan
føre dem alene, hvilket vurderes at være gavnligt for færdselssikker-
heden.
Det foreslås endvidere, at køretøjerne kan anvendes på skiltede op-
holds- og legeområder uden at være underlagt et alderskrav for føre-
ren. Dette vil give børn større mulighed for at opnå rutine i kørsel
med de små motoriserede køretøjer, før de eventuelt i følgeskab med
en myndig person (minimum 18 år) begiver sig ud på mere trafikere-
de områder.
I forbindelse med evaluering af forsøgsordningerne vil det kunne ind-
gå, om det vil være færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt at sænke
Side 5 (12)
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819522_0006.png
aldersbegrænsningen yderligere for så vidt angår kørsel uden for op-
holds- og legeområder.
Krav til køretøjernes hastighed
Der foreslås en hastighedsbegrænsning for køretøjerne på 20 km i
timen, når de anvendes på færdselslovens område svarende til det
nuværende krav for elektrisk drevne en-akslede køretøjer (Segways).
De ét- og tohjulede selvbalancerende køretøjer, der pt er tilgængeli-
ge, ses foreløbigt kun konstruerede med en tophastighed på 20 km i
timen.
På nuværende tidspunkt forventes det, at der vil blive tale om fast-
sættelse af en konstruktionsbestemt hastighedsgrænse (modsat en
fartbegrænsning). Dette vil af hensyn til de håndhævelsesmæssige
aspekter blive drøftet nærmere med politiet.
Krav til lys
Motordrevne køretøjer skal efter færdselslovens § 33 a altid anvende
nærlys
også uden for lygtetændingstiden. Bestemmelsen kan dog
fraviges i forsøgsordningen.
For de køretøjer der allerede i dag anvendes på cykelstierne, gælder
der i dag krav om anvendelse af lygter i lygtetændingstiden. Det fore-
slås, at et lignende krav skal gælde for de ét- og tohjulede selvbalan-
cerende køretøjer samt motoriserede skateboards. De nærmere krav
til selve lygterne, deres funktion og placering, herunder om lygter kan
placeres på føreren, skal nærmere afklares.
Sikkerhedsudstyr
I dag er der ikke fastsat krav om sikkerhedsudstyr til førere af cykler.
Det foreslås derfor heller ikke, at der skal fastsættes krav om sikker-
hedsudstyr til førere af ét- og tohjulede selvbalancerende køretøjer
samt skateboards.
2) Motoriserede kickbikes og motoriserede løbehjul
Anvendelsesområde
Motoriserede kickbikes og løbehjul adskiller sig fra de ét- og tohjulede
selvbalancerende køretøjer ved altid at have to aksler og ved at have
et styr. Køretøjerne minder i deres udformning om henholdsvis en cy-
kel uden sadel og pedaler, henholdsvis et almindeligt løbehjul.
Da motoriserede kickbikes og motoriserede løbehjul generelt minder
mere om en cykel og er mere stabile og dermed mere kontrollerbare
end ét- og tohjulede selvbalancerende køretøjer samt motoriserede
skateboards pga. de større hjul, foreslås der ikke den tilsvarende be-
grænsningen i anvendelsen uden for bymæssig bebyggelse. Samtidigt
Side 6 (12)
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819522_0007.png
udfylder denne type køretøjer et større mobilitetsmæssigt potentiale
end ét og tohjulede selvbalancerede køretøjer samt motoriserede
skat. Dvs., at motoriserede kickbikes og motoriserede løbehjul også
kan anvendes udenfor bymæssig bebyggelse, selvom der ikke er an-
lagt cykelsti.
Køretøjerne kan uden begrænsning anvendes uden for færdselslovens
område. Det foreslås tilsvarende de ét- og tohjulede selvbalancerende
køretøjer samt skateboards, at motoriserede kickbikes og løbehjul kan
anvendes på opholds- og legeområder, dvs. områder, der er særligt
skiltede som sådanne områder (f.eks. visse villaveje).
Alderskrav
Det foreslås, at alderskravet for anvendelse af disse køretøjer fast-
sættes på samme vis som for ét- og tohjulede selvbalancerende køre-
tøjer samt motoriserede skateboards.
Det vil sige, at der foreslås en aldersbegrænsning på 15 år, hvis køre-
tøjerne skal føres uledsaget, men at børn under 15 år kan anvende
køretøjerne i følgeskab med en myndig person (minimum 18 år).
Det foreslås endvidere, at køretøjerne kan anvendes på skiltede op-
holds- og legeområder uden at være underlagt et alderskrav for føre-
ren.
I forbindelse med evaluering af forsøgsordningerne vil det kunne ind-
gå, om det vil være færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt at sænke
aldersbegrænsningen yderligere for så vidt angår kørsel uden for op-
holds- og legeområder.
Der skal i det hele henvises til betragtningerne for så vidt angår ét- og
tohjulede selvbalancerende køretøjer samt motoriserede skateboards.
Krav til køretøjernes hastighed
Der foreslås en hastighedsbegrænsning for køretøjerne på 20 km i
timen, når de anvendes på færdselslovens område svarende til det
nuværende krav for elektrisk drevne en-akslede køretøjer (Segways).
På nuværende tidspunkt forventes det, at der vil blive tale om fast-
sættelse af en konstruktionsbestemt hastighedsgrænse (modsat en
fartbegrænsning). Dette vil af hensyn til de håndhævelsesmæssige
aspekter blive drøftet nærmere med politiet.
Der findes typer af motoriserede løbehjul, der er konstrueret med en
saddel og med tophastigheder på op til 60 km i timen. Disse køretøjer
vil ikke være omfattet af forsøgsordningen.
Side 7 (12)
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819522_0008.png
Sådanne køretøjer vil have mulighed for eventuelt at opnå typegod-
kendelse efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
168/2013 af 15. januar 2013 om godkendelse og markedsovervågning
af to og trehjulede køretøjer samt quadricykler. I så fald vil køretøjer-
ne være kategoriseret som henholdsvis knallert eller motorcykel, af-
hængigt af køretøjets konstruktionsmæssige tophastighed, og vil der-
for i enhver sammenhæng skulle følge færdselslovens gældende reg-
ler for henholdsvis knallert eller motorcykel.
Krav til lys
Motordrevne køretøjer skal efter færdselslovens § 33 a altid anvende
nærlys
også uden for lygtetændingstiden. Bestemmelsen kan fravi-
ges i forsøgsordningen.
For at tydeliggøre, at det er et særligt køretøj, og derved skærpe de
øvrige trafikanters opmærksomhed over for dem, foreslås der et ge-
nerelt krav om anvendelse af lys også uden for lygtetændingstiden. På
disse køretøjer vil der
i modsætning til ét- og tohjulede selvbalance-
rende køretøjer samt motoriserede skateboards
umiddelbart kunne
monteres lygter på selve køretøjet.
Sikkerhedsudstyr
Der foreslås som for de ét- og tohjulede selvbalancerende køretøjer
samt motoriserede skateboards ikke krav om brug af sikkerhedsud-
styr.
3) Speed Pedelecs
Anvendelsesområde
En Speed Pedelec adskiller sig fra en almindelig elcykel, idet den kan
køre mere end 6 km i timen på ren motorkraft (typisk 18 km i timen),
uden at føreren samtidigt træder i køretøjets pedaler. Derudover kan
en Speed Pedelec yde assistance op til 45 km i timen, når føreren
samtidig træder i pedalerne.
Speed Pedelecs kategoriseres i dag som en stor knallert på grund af
køretøjets assisterede maksimalhastighed på 45 km i timen. Det be-
tyder, at køretøjet og føreren skal opfylde de krav, der gælder i for-
hold til stor knallert for at kunne færdes på færdselslovens område.
Køretøjet skal derfor udstyres med hvid nummerplade, føreren skal
have erhvervet kørekort til kategori AM og anvende styrthjelm, og kø-
retøjet skal køre på vejen ligesom en almindelig stor knallert.
Ovennævnte krav er ikke hensigtsmæssige, når der tages højde for
Speed Pedelecs øvrige egenskaber. Køretøjet opnår kun hastigheden,
der matcher stor knallert, når der samtidig trædes i pedalerne, og kø-
retøjet er generelt mere spinkelt konstrueret end en stor knallert.
Side 8 (12)
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819522_0009.png
Det foreslås derfor, at Speed Pedelecs, der på ren motorkraft alene
kan køre op til 18-20 km i timen, må føres som en cykel, og på de be-
tingelser, der gælder for cykler, dog med de tilpasninger, der er
nævnt nedenfor.
Dette medfører, at Speed Pedelecs ikke skal kunne anvendes på
samme færdselsareal som gående, herunder fortov, men at de skal
kunne anvendes på samme færdselsareal som cykler (dvs. cykelsti,
hvis sådan forefindes og ellers på vej).
Som for motoriserede kickbikes og motoriserede løbehjul foreslås der
ikke fastsat en begrænsning uden for bymæssig bebyggelse. Dvs., at
Speed Pedelecs også kan anvendes udenfor bymæssig bebyggelse,
selvom der ikke er anlagt cykelsti.
Speed Pedelecs vil ligeledes kunne anvendes på opholds- og legeom-
råder, dvs. områder, der er særligt skiltede som sådanne områder
(f.eks. visse villaveje).
Alderskrav
Det foreslås, at alderskravet for anvendelse Speed Pedelecs fastsæt-
tes på samme vis som de øvrige køretøjer.
Det vil sige, at der foreslås en aldersbegrænsning på 15 år, hvis køre-
tøjerne skal føres uledsaget, men at børn under 15 år kan anvende
køretøjerne i følgeskab med en myndig person (minimum 18 år).
Det foreslås endvidere, at køretøjerne kan anvendes på skiltede op-
holds- og legeområder uden at være underlagt et alderskrav for føre-
ren.
I forbindelse med evaluering af forsøgsordningerne vil det kunne ind-
gå, om det vil være færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt at sænke
aldersbegrænsningen yderligere for så vidt angår kørsel uden for op-
holds- og legeområder.
Der skal i det hele henvises til betragtningerne for så vidt angår ét- og
tohjulede selvbalancerende køretøjer samt motoriserede skateboards.
Krav til hastighed
Det forventes, at der vil blive fastsat en konstruktionsbestemt hastig-
hedsgrænse på 20 km i timen for så vidt angår den rene motorkraft.
For Speed Pedelecs foreslås der dog ikke en særlig hastighedsbe-
grænsning for den samlede assisterede fart (dvs. hvad føreren ved
pedalkraft selv kan præstere), da der ligeledes ikke er en hastigheds-
grænse for cykler eller el-cykler. Færdselslovens § 41 vil imidlertid
Side 9 (12)
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819522_0010.png
være relevant, hvorefter et køretøjs hastighed til enhver tid skal være
afpasset efter forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed.
Krav til lys
Der foreslås krav til anvendelse af lys som for motoriserede kickbikes
og løbehjul. Dvs., at der foreslås et generelt krav om anvendelse af
lys også uden for lygtetændingstiden. På disse køretøjer vil der
i
modsætning til ét- og tohjulede selvbalancerende køretøjer samt mo-
toriserede skateboards
umiddelbart kunne monteres lygter på selve
køretøjet.
Sikkerhedsudstyr
Der foreslås som for de øvrige køretøjer ikke krav om brug af sikker-
hedsudstyr.
EU-regulering
Inden for EU er der en række direktiver og forordninger, som er rele-
vante for de køretøjer, der vil blive omfattet af forsøgsordningerne.
Der er tale om regler, som stiller sikkerhedsmæssige krav til produk-
ternes konstruktion. Det er derimod overladt til de enkelte medlems-
stater at fastsætte regler for, hvordan og under hvilke betingelser
produkterne kan anvendes.
De EU-retlige regler om typegodkendelse af køretøjer fungerer på den
måde, at hvis et køretøj er typegodkendt efter de EU-retlige regler,
kan medlemsstaterne ikke fastsætte yderligere nationale krav til køre-
tøjernes konstruktion. Medlemsstaterne kan heller ikke helt forbyde
brug af køretøjet. Medlemsstaterne kan dog fortsat fastsætte nationa-
le regler for anvendelsen, herunder f.eks. begrænsninger for anven-
delsesområde, lygteføring, sikkerhedsudstyr m.v.
De EU-retlige regler medfører ikke et krav om, at de pågældende kø-
retøjer skal typegodkendes. Men hvis køretøjet ikke er typegodkendt,
kan medlemsstaterne frit regulere alle forhold i tilknytning til køretø-
jerne og deres anvendelse (herunder også et generelt forbud mod an-
vendelse).
Den relevante typegodkendelsesforordning i forhold til forsøgsordnin-
gerne er Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
168/2013 af 15. januar 2013 om godkendelse og markedsovervågning
af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler.
Disse typegodkendelsesregler finder anvendelse, uanset om et køretøj
indgår i en forsøgsordning eller ej. Hvis det viser sig, at der er køretø-
jer omfattet af forsøgsordningerne, som opnår en typegodkendelse
efter forordning 168/2013/EU, vil Danmark være forpligtet til at aner-
kende dette.
Side 10 (12)
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Speed Pedelecs er direkte omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 168/2013/EU. Speed Pedelecs betegnes i forordningen som
en cykel med motor. Hvis en Speed Pedelec er typegodkendt skal
Danmark anerkende den. Det vil sige, at vi ikke kan fastsætte yderli-
gere krav til konstruktionen, og at vi ikke kan fastsætte et totalt for-
bud mod dens anvendelse. Danmark kan dog fastsætte nærmere reg-
ler for deres anvendelse i Danmark.
De selvbalancerende køretøjer er ikke omfattet af forordning
168/2013/EU, og de kan derfor ikke typegodkendes efter de gælden-
de regler.
Kickbikes og motoriserede løbehjul er som udgangspunkt heller ikke
omfattet af forordning 168/2013/EU og kan derfor heller ikke type-
godkendes efter de gældende regler. Visse motoriserede løbehjul er
konstrueret med en saddel og med tophastigheder over 20 km i ti-
men. Sådanne køretøjer vil eventuelt kunne opnå en typegodkendelse
efter forordning 168/2013/EU, men disse køretøjer vil ikke være om-
fattet af forsøgsordningen på grund af den højere konstruktive ha-
stighed.
Såvel selvbalancerende køretøjer som kickbikes og motoriserede lø-
behjul kan være omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om ændring af direktiv
95/16/EF eller Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/48/EF af
18. juni 2009 om sikkerhedskrav til legetøj. De to direktiver indehol-
der produktsikkerhedsregler. For at sikre, at disse direktiver overhol-
des vil Arbejdstilsynet og Sikkerhedsstyrelsen blive kontaktet med
henblik på en nærmere drøftelse af dette spørgsmål.
Spirituskørsel og kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvir-
kende stoffer m.v.
Kørsel med motordrevne køretøjer under påvirkning af spiritus eller
bevidsthedspåvirkende stoffer, sygdom m.v. er reguleret i færdselslo-
vens §§ 53-54.
§ 53, stk. 1, og § 54, stk. 1, omhandler henholdsvis spirituskørsel og
narkokørsel med motordrevne køretøjer. Ifølge § 53, stk. 1, gælder
der en promillegrænse på 0,5 for kørsel med alkohol i blodet, og ifølge
§ 54, stk. 1, gælder der en såkaldt bagatelgrænse for kørsel med be-
vidsthedspåvirkende stoffer i blodet.
Bestemmelserne i § 53, stk. 2, og § 54, stk. 2, indeholder regler om
det såkaldte førerevnekriterie (konkret vurdering af førerens evne til
at føre motordrevent køretøj) ved kørsel med henholdsvis alkohol og
bevidsthedspåvirkende stoffer m.v. i blodet.
Side 11 (12)
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ifølge § 54, stk. 3, må bl.a. cykel ikke føres eller forsøges ført af no-
gen, der som følge af påvirkning af spiritus og bevidsthedspåvirkende
stoffer m.v., er ude af stand til at køre cyklen på betryggende måde.
De små motoriserede køretøjer, som vil blive omfattet af forsøgsord-
ningerne, er omfattet af færdselslovens definition af motordrevet kø-
retøj, hvorfor de som udgangspunkt vil være omfattet af bestemmel-
serne om promillegrænsen og bagatelgrænsen i § 53, stk. 1, og § 54,
stk. 1.
På nuværende tidspunkt er det ikke endeligt afdækket, om der kan
være behov for at fravige disse regler, men fælles for alle køretøjerne
vil være, at de som minimum vil blive omfattet af reglerne for kørsel
på cykel under påvirkning af spiritus og bevidsthedspåvirkende stoffer
m.v. (dvs. et førerevnekriterie). Politiet vil blive inddraget i den nær-
mere vurdering heraf således, at de håndhævelsesmæssige aspekter
også afdækkes.
Side 12 (12)