Til lovforslag nr.
L 28
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 30. november 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Bemyndigelse til at fastsætte regler om små motoriserede køretøjer)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 3. november 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren
sendte den 19. juli 2017 dette udkast til udvalget, jf. (folke-
tingsåret 2016-17) TRU alm. del – bilag 409. Den 17. okto-
ber 2017 sendte transport-, bygnings- og boligministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra Preiteck A/S og Michael
Schmidt, København.
Transport-, bygnings- og boligministeren har over for ud-
valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Preiteck A/S mundtligt over for udvalget
redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til mundtlig besvarelse, som denne har
besvaret i et samråd med udvalget den 28. november 2017.
Transport-, bygnings- og boligministeren har efterfølgende
sendt udvalget det talepapir, der dannede grundlag for mini-
sterens mundtlige besvarelse. Talepapiret fra samrådet er
optrykt som bilag 3 i betænkningen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret. 1 af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå
er optrykt som bilag 2 i betænkningen.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget er i udgangs-
punktet altid positive, nysgerrige og åbne over for ny tekno-
logi – også når det handler om nye transportformer og køre-
tøjer. Især er vi positive, når de nye køretøjer kan bidrage til
større fleksibilitet og mobilitet, renere miljø og mindre
trængsel på vejene. Hvis nye køretøjer betyder, at flere lader
bilen, motorcyklen eller knallerten stå, kan det være rigtig
positivt med hensyn til klima, miljø og trængsel på vejene.
Her er mange nye køretøjer, såsom elektriske skateboards
og løbehjul, interessante og spændende, fordi de fylder min-
dre på gader og veje, samtidig med at deres motorer alt an-
det lige bruger færre naturressourcer og udleder mindre for-
urening end f.eks. biler. Omvendt er Socialdemokratiet, li-
gesom f.eks. Cyklistforbundet, bekymret for, at de mange
nye køretøjer vil gøre det sværere for de sunde cykler at
komme frem. Socialdemokratiet ønsker mere cyklisme – ik-
ke mindre. Derfor vil dette element have stor fokus, når vi
fremadrettet skal evaluere forsøgsordningerne.
Socialdemokratiet er enig i, at der er behov for regulering
af området, ligesom Socialdemokratiet mener, at der er brug
for en nærmere granskning af nye køretøjers påvirkning af
den eksisterende trafik. Det handler om transportmønstre,
men i høj grad også om potentielle konflikter og sandsynlig-
heden for ulykker og tilskadekomne.
Socialdemokratiet finder forsøgsordninger nødvendige
for at sikre det nødvendige grundlag for at sikre ordentlig og
seriøs regulering. Socialdemokratiet er imidlertid bekymret
over, at lovforslaget ikke mere klart lægger op til afgrænse-
AX020751