Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 27 Bilag 1
Offentligt
1801788_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
11. oktober 2017
2017-3641
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
krav til infrastruktur for alternative drivmidler
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet hørte den 28. juni 2017 en række
myndigheder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast til
forslag til lov om
krav til infrastruktur for alternative drivmidler. Høringsfri-
sten udløb den
14. august 2017.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget:
Danmarks Frie Autocampere, Dansk Elbil Alliance, Dansk Erhverv,
Dansk Standard, Danske Maritime, Erhvervsstyrelsen, ITD, Søfartsstyrelsen.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget:
DA, Dansk Byggeri, DMI, Erhvervsflyvningens Sammenslutning,
FDM, Færdselsstyrelsen, Geodatastyrelsen, Hovedstadens Letbane, Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen, Landsforeningen af Menighedsråd, Metroselska-
bet, Nævnenes Hus, Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Sundhedskartellet, Vejdirek-
toratet.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget: Advokatsamfundet, AdvoNordic Advokatfirma, Air Greenland
A/S, Akademikernes Centralorganisation (AC), Ankenævnet for Bus, Tog og
Metro, AOPA, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmiljørådet for Luft-
fart, Arriva Danmark A/S, Arriva Tog A/S, Atlantic Airways A/S, Autobran-
chen Danmark, Automobilbranchens Handels- og Industriforening, BAT-
Kartellet, Billund Lufthavn, Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, Bran-
cheforeningen Dansk Luftfart, Brancheforeningen Danske Advokater, Bered-
skabsstyrelsen, Cabin Union Denmark, CBRN-Instituttet, Center for Menne-
skerettigheder, Centralorganisationen af 2010 (CO2010), Centralorganisatio-
nernes Fællesudvalg (CFU), CFL Cargo Danmark ApS, COWI, Dalpa, Danish
Business Travel Association, Danmarks Jurist- og Økonomforbund (DJØF),
Danmarks Motor Union, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rede-
riforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Skibsmæglerforening,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Statistik, DANSAM, Dansk Cyklist-
forbund, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Energinet,
Dansk Erhvervsfremme, Dansk Fjernvarme, Dansk Flyvelederforening, Dansk
Gasteknisk Center, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri (DI), Dansk
L 27 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801788_0002.png
Jernbaneforbund, Dansk Ledningsejerforum, Dansk Magisterforening (DM),
Dansk Medarbejderforbund, Dansk Metal, Dansk Motorflyverunion, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Transport og Logistik
DTL, Dansk UL Flyve
Union, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Dansk Vejforening, Danske Bo-
ligadvokater, Danske Busvognmænd, Danske Dagblades Forening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Havnevirksomheder, Dansk
Parkeringsforening, Danske Regioner, Danske Speditører, Danske Svævefly-
verunion, Datatilsynet, DB Schenker Rail Scandinavia A/S, De Danske Bilim-
portører, De Ledende Landinspektører, Den Danske Landinspektørforening,
Det Centrale Handicapråd, DFDS Canal Tours (Havnerundfarten), DI Trans-
port, Domstolsstyrelsen, DONG Energy, Energinet.dk, Energitilsynet, Energi-
styrelsen, Erhvervsstyrelsen, Esbjerg Lufthavn, Fagligt Fælles Forbund
3F,
Flyvebranchens Personaleunion, Flyvertaktisk Kommando, FOA, FOGUS, For-
brugerrådet, Foreningen af Autoriserede Danske Flyværksteder, Foreningen af
Rejsearrangører i Danmark, Forsvarskommandoen, Friluftsrådet, Fritidshus-
ejernes Landsforening, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd,
Fynbus, Færøernes Landsstyre ved Rigsombudsmanden for Færøerne, Grund-
ejeren.dk, Grønlands Selvstyre ved Rigsombudsmanden for Grønland, Grøn-
lands Lufthavnsvæsen, Hector Rail AB, HK Post og kommunikation, HK Stat,
HK Trafik og Jernbane, HMN Naturgas I/S, Håndværksrådet, Ingeniørforenin-
gen (IDA), Institut for Menneskerettigheder, Institut for miljø, samfund og
rumlig forandring
Roskilde Universitet, Institut for planlægning
Aalborg
Universitet, Jernbanenævnet, Jettime, Karup Lufthavn, Kommunal Teknisk
Chefforening, Kommunal Vejteknisk Forening, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Kommunernes Landsforening
KL, Kongelig Dansk
Aeroklub,
KZ & Veteranfly Klubben, Københavns Kommune, Københavns
Lufthavne A/S, Københavns Museum, Københavns Universitet
Institut for
geografi og geologi, Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Ledernes Hovedorganisation, Lokaltog A/S, Metroservice A/S, Midtjyske
Jernbaner, Midttrafik, Naturgas Fyn, Movia, NOAH-Trafik, Nordjyllands Tra-
fikselskab, Nordjyske Jernbaner, Offentligt Ansattes Organisationer (OAO),
Parcelhusejernes Landsforening, Partnerskabet for Brint og Brændselsceller,
Primera Air, Rambøll, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik,
Sammenslutning af Danske Småøer, SAS Region Danmark, Scandinavian Air-
lines System, SEAS NVE, Serviceforbundet, Sikkerhedsstyrelsen, Starair, Sun
Air, Sydtrafik, Sønderborg Lufthavn, Teknisk Landsforbund, Teknologisk Insti-
tut, Thomas Cook, Trafikforbundet, Trafikselskaberne i Danmark, Vestbanen
A/S, Videncentret for landbrug, Øresundsbro Konsortiet, Aalborg Lufthavn,
Aalborg Universitet
Sektion for Geoinformatik og Arealforvaltning, Aarhus
Letbane I/S, Aarhus Lufthavn.
4. Øvrige høringssvar
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har herudover modtaget høringssvar
fra følgende høringspart, som ikke er angivet på lovforslagets høringsliste:
Energi- og Olieforum
Side 2/6
L 27 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801788_0003.png
Dette høringssvar behandles særskilt i afsnit
4
i dette notat.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriets bemærk-
ninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang
af samtlige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene.
1. Forslaget om en ny hovedlov
Dansk Erhverv bemærker, at de finder det meget positivt, at der fremsættes en
ny rammelovgivning, da det giver de bedste muligheder for at tilpasse regule-
ringen til de opdagelser, som man uvægerligt vil gøre sig under udviklingen af
de alternative drivmidler og deres implementering i samfundet.
ITD bemærker, at de er enige i, at der inden for området for alternative driv-
midler må forventes en betydelig udvikling over de kommende år, og at dette
understøtter behovet for en selvstændig hovedlov, der fungerer som rammelov.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at det
er ministeriets vurdering, at området for alternative drivmidler er i en hastigt
stigende udvikling, hvor der må forventes en ikke uvæsentlig udvikling over
de næste år. Det understøtter efter ministeriets opfattelse behovet for en selv-
stændig hovedlov, der kan fungere som en rammelov på et område, der er
præget af tekniske forskrifter, som efter almindelig praksis egner sig bedst til
at blive udstedt som administrative forskrifter.
2. Lovforslagets anvendelsesområde
Dansk Erhverv bemærker, at de ser positivt på, at der med lovforslaget alene
kan fastsættes krav til ladestandere og tankstationer, der giver en ikke-
diskriminerende adgang for brugere.
Dansk Elbil Alliance bemærker, at de finder det positivt, at der med loven alene
gives hjemmel til at fastsætte krav til offentligt tilgængelige ladestandere, da
ikke offentligt tilgængelige ladestandere i højere grad anvendes til specialisere-
de formål og alligevel ikke er tilgængelige for de elbilister, som loven skal skabe
sikkerhed om minimumsstandardisering for.
Side 3/6
L 27 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801788_0004.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at
formålet med lovforslaget er at sikre den fornødne hjemmel til implemente-
ring af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/9/EU af 22. ok-
tober 2014 om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer. Der er
derfor ved fastlæggelsen af lovforslagets anvendelsesområde taget udgangs-
punkt i det bagvedliggende direktivs bestemmelser, herunder navnlig definiti-
onerne i artikel 2, med henblik på at sikre en direktivnær implementering.
Danmarks Frie Autocampere bemærker, at LPG bør medregnes som et alterna-
tivt drivmiddel og derfor omfattes af lovforslagets anvendelsesområde.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at LPG er
omfattet af lovforslagets anvendelsesområde, jf. herved bemærkningerne til
lovforslagets § 2. LPG fremgår ligeledes af artikel 2, stk. 1, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/9/EU af 22. oktober 2014 om etable-
ring af infrastruktur for alternative brændstoffer som et alternativt brænd-
stof.
3. Bemærkninger af fagteknisk karakter
Søfartsstyrelsen bemærker, at større skibe, der anvender LNG som brændstof,
skal opfylde IMO
Resolution MSC.391(95) ”Adoption of the International Code
of Safety for Ships using Gases or Other low-flashpoint
Fuels” (IGF Code).
Sø-
fartsstyrelsen bemærker ligeledes, at det bør undersøges, om der findes inter-
nationale standarder for koblinger til LNG bunker slanger samt stik til el-
ladestationer.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at lov-
forslaget ikke ændrer på, hvilke krav større skibe der anvender LNG som
brændstof skal opfylde. Med lovforslaget skabes den fornødne hjemmel til, at
der kan fastsættes krav til offentligt tilgængelig infrastruktur til transmission
af alternative drivmidler til motorkøretøjer og skibe, således at kravene i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/9/EU af 22. oktober 2014 om
etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer kan implementeres i
national ret. jf. herved bemærkningerne til lovforslagets § 2.
Det fremgår af artikel 6, stk. 10, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/9/EU af 22. oktober 2014 om etablering af infrastruktur for alternative
brændstoffer, at Unionen følger de relevante europæiske og internationale
standardiseringsorganisationers udvikling af standarder, herunder detalje-
rede tekniske specifikationer for LNG-tankstationer til søtransport og trans-
port ad indre vandveje. I mangel af standarder er Kommissionen i medfør af
artikel 6, stk. 12 i samme direktiv tillagt beføjelse til under hensyntagen til det
igangværende arbejde i IMO, CCNR, Donaukommissionen og andre relevante
internationale fora, at fastsætte krav til grænseflader for bunkeroverførsel af
Side 4/6
L 27 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801788_0005.png
LNG i forbindelse med søtransport og transport ad indre vandveje, hvilket
skal ske med inddragelse af de nationale søfartsmyndigheder.
Danske Maritime bemærker, at landstrøm bør følge relevant international re-
gulering for at sikre kompatibilitet med eksisterende standarder. Især skal in-
stallation og prøvning være i overensstemmelse med standarderne IEC/IEEE i
80005 serien.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at der med
lovforslaget skabes den fornødne hjemmel til, at der kan fastsættes krav til
offentligt tilgængelig infrastruktur til transmission af alternative drivmidler
til motorkøretøjer og skibe, således at kravene i Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2014/9/EU af 22. oktober 2014 om etablering af infrastruktur
for alternative brændstoffer kan implementeres i national ret. jf. herved be-
mærkningerne til lovforslagets § 2.
Artikel 4, stk. 6, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/9/EU af 22.
oktober 2014 om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer,
pålægger medlemsstaterne at sørge for at installationer til strømforsyning
fra land til fartøjer til søtransport opfylder de tekniske specifikationer, der er
fastsat i direktivets bilag II, punkt 1.7. Af bilaget følger, at den relevante tek-
niske standard er IEC/ISO/IEEE 80005-1. Transport-, Bygnings- og Bolig-
ministeriet har på baggrund af bemærkningerne fra Danske Maritime præci-
seret dette i bemærkningerne til den foreslåede § 2.
Dansk Standard bemærker, at der i bemærkningerne henvises til standarden
ISO/TS 20100, som er trukket tilbage den 10. december 2015. Standarden er
erstattet af ISO/TS 19880-1:2016. Tilsvarende henvises i bemærkningerne til
standarderne ISO 14469 del I og II, som er trukket tilbage den 3. januar 2017
og erstattet a en ny ISO 144690:2017.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet
i bemærkninger til lovforslaget har taget udgangspunkt i de standarder, der
er angivet i bilag II i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/9/EU af
22. oktober 2014 om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har dog på baggrund af bemærk-
ningerne fra Dansk Standard justeret bemærkningerne til lovforslagets § 4,
således at det fremgår, at de standarder, der er nævnt i det for lovforslaget
bagvedliggende direktiv, er trukket tilbage og dermed ikke længere er gæl-
dende. I bemærkninger til de foreslåede § 2 er det således tilføjet, at der ved
udstedelse af forskrifter i medfør af bestemmelsen skal tage udgangspunkt i
gældende standarder.
4. Øvrige høringssvar
Side 5/6
L 27 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801788_0006.png
Energi- og Olieforum bemærker, at biobrændstoffer nævnes i lovforslagets § 3
under definitionen af alternative drivmidler, men ikke herudover er nævnt i
loven, og at det bør præciseres i bemærkningerne til loven, at reguleringen af
flydende biobrændstoffer ligger i andet regi.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal indledningsvist bemærke, at §
3, som der henvises til i høringssvaret fra Energi- og Olieforum på baggrund
af lovtekniske overvejelser ikke længere fremgår af lovteksten, men af be-
mærkningerne til lovforslaget, jf. herved også pkt. 5 nedenfor.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal herudover bemærke, at for-
målet med lovforslaget er, at sikre den fornødne hjemmel til implementering
af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/9/EU af 22. oktober
2014 om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer. Der er der-
for ved udarbejdelsen af bemærkningerne til lovforslaget taget udgangspunkt
i det bagvedliggende direktivs bestemmelser, herunder navnlig definitionerne
i direktivets artikel 2. Det fremgår af artikel 2, nr. 1 i direktivet, at begrebet
”alternative brændstoffer” omfatter
biobrændstoffer som defineret i artikel 2,
litra i), i direktiv 2009/28/EF, hvor biobrændstof defineres som et flydende
eller gasformigt brændstof til transport, fremstillet på grundlag af biomasse.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har præciseret dette i bemærknin-
gerne til lovforslaget.
5. Ændringer af lovteknisk karakter foretaget efter endt høring
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker, at der efter den offent-
lige høring er foretaget en række ændringer af lovteknisk karakter, herunder
er den tidligere formålsbestemmelse i § 1 i lovforslaget udgået, definitioner
angivet i lovforslagets § 3 er udgået af lovteksten og fremgår i stedet alene af
bemærkningerne, og lovforslagets bemyndigelsesbestemmelser er samlet i en
bestemmelse (den nuværende § 2). Ændringerne har ingen materiel betyd-
ning.
Udover ændringerne af lovteknisk karakter er transport-, bygnings- og bo-
ligministerens bemyndigelse i medfør af lovforslagets nuværende § 2 affattet
bredere med henblik på mulighed for generel implementering af EU-retsakter
mv. på området, og der er indsat bemyndigelse til at fastsætte straf af bøde i
forskrifter udstedt i medfør af loven.
Bemærkninger til lovforslaget er tilrettet i overensstemmelse med ovenståen-
de.
Side 6/6