Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26
Offentligt
1819129_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2017
2017-6119
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L 26
Forslag til lov om ændring af jern-
baneloven (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere), som jeg hermed skal besva-
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 8:
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange og hvilke virksomheder der forven-
tes at blive berørt af Banedanmarks krav fra 1. januar 2017 om eget sikkerheds-
certifikat og ansvarsforsikring. Herunder ønskes oplyst, om der er udenlandske
virksomheder, som bliver berørt, og i så fald hvilke.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark. Banedanmark oplyser følgende:
”Kravene
for kørsel på Banedanmarks jernbaneinfrastruktur bliver pr. 1. januar
2018 således, at alle entreprenørvirksomheder, der ønsker at køre uden for
sporspærringer for egen trækkraft, skal have eget sikkerhedscertifikat og en
ansvarsforsikring. Der henvises i denne forbindelse til svaret på udvalgets
spørgsmål 1 til lovforslaget for en nærmere beskrivelse af Banedanmarks over-
gangsordning og dispensationsordning.
Banedanmark har ikke en præcis opgørelse over, hvor mange og hvilke virk-
somheder, herunder også udenlandske virksomheder, der ønsker at blive sik-
kerhedscertificeret og tegne en ansvarsforsikring, så virksomhederne vil kunne
køre på banen på eget ansvar. Det er en beslutning, som er op til virksomhe-
derne.
En entreprenørvirksomhed vil stadig kunne udføre opgaver i forbindelse med
arbejder på jernbanen, selvom entreprenørvirksomheden ikke lader sig sikker-
hedscertificere. Markedet for entreprenørydelser er et stort og dynamisk mar-
ked med mange aktører, der både indlejer arbejdskraft fra hinanden og virker
skiftevis som hoved- og underentreprenører i forbindelse med forskellige ar-
bejder på jernbanen.
L 26 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om hvor mange og hvilke virksomheder der forventes at blive berørt af Banedanmarks krav fra 1. januar 2018 om eget sikkerhedscertifikat og ansvarsforsikring, til transport-, bygnings- og boligministeren
1819129_0002.png
Hvis en entreprenør ikke har søgt om, og fået, et sikkerhedscertifikat fra Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen efter 1. januar 2018, og entreprenøren ikke er
omfattet af Banedanmarks overgangsordning og dispensationsordning, vil en-
treprenøren skulle indgå aftale med en jernbanevirksomhed eller en certificeret
entreprenørvirksomhed om at yde trækkraft til kørsel på Banedanmarks jern-
baneinfrastruktur, når entreprenøren kører uden for sporspærringer.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen