I princippet er det en god ting, at entreprenørere ikke underlægges Banedanmark længere.
Desværre vil Trafikstyrelsen og Banedanmark ikke lære af fortidens fejl, og de implementerer derfor
ændringerne uden, at de er klar.
Krav til forhøjet dækningssum fra 10 mio kr. Til 418 mio kr kaster omkostningerne ud i himmelflugt fra
ca 3.000 kr pr år til ca 1,5 mio kr pr år.
Krav til Auditering af Trafikstyrelsen ca 250.000 kr pr år.
Nødvendigheden af, at hver virksomhed ansætter et årsværk af Sikkerhedschef til omkring 600.000 kr pr
år.
Nødvendigheden af, at hver virksomhed engagerer ekstern konsulent til løbende afprøvning af
Sikkerhedsledelsessystem til anslået 250.000 kr pr år.
De fleste af de godkendte entreprenører er mindre eller enkeltmandsvirksomheder. Hver ansat kan
omsætte for ca 1,5 mio kr pr år.
Regnestykket er således, at en enkeltmandsvirksomhed kan omsætte for ca. 1,5 mio kr men skal bruge
2,6 mio kr af dem på den nye godkendelse.
Trafikstyrelsen skelner IKKE imellem DSB, DB Cargo eller øvrige operatørere. Dermed skal jeg med min 2
mandsvirksomhed leve op til samme krav som DSB.
Trafikstyrelsen skubber alle mindre aktører og dermed op til 90 % af branchens entreprenører ud med
de nye krav, og derved har de skabt et nyt monopol!
Trafikstyrelsen og Banedanmark har nægtet nødvendig hjælp.
Trafikstyrelsen og Banedanmark ER bekendt med konsekvenserne da undertegnede og Erik Jessen
uafhængigt af hinanden påklager de kommende ændringer kraftigt og vi har fundet mange fejl og
svagheder ved deres implementering.