Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26
Offentligt
1819109_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2017
2017-6119
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L 26
Forslag til lov om ændring af jern-
baneloven (Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end
jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere), som jeg hermed skal besva-
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes redegøre for baggrunden for, hvorfor Banedanmark fra 1.
januar 2017 kræver, at entreprenører, som indgår kontrakt med Banedanmark
og skal køre på det åbne jernbanenet, skal have eget sikkerhedscertifikat og
ansvarsforsikring.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:
”Banedanmark
planlægger i de kommende år at lægge en større del af vedlige-
holdelsesopgaverne ud til eksterne entreprenører. I løbet af de næste 8-10 år
forventes det, at andelen af Banedanmarks vedligeholdelsesopgaver, der vare-
tages af private entreprenører, vil stige fra 55 % til 90 %. I den forbindelse øn-
sker Banedanmark en yderligere professionalisering af samarbejdet med Ba-
nedanmarks eksterne entreprenører.
Fra den 1. januar 2018 indfører Banedanmark krav om, at alle der ønsker at
udføre arbejde for Banedanmark, og som kører uden for sporspærringer, skal
have et sikkerhedscertifikat udstedt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i med-
før af bekendtgørelse 147 af 30. januar 2017 om sikkerhedsgodkendelse og sik-
kerhedscertifikat på jernbaneområdet.
Hidtil har virksomheder på jernbaneområdet kunnet arbejde under Banedan-
marks sikkerhedsgodkendelse og således også på Banedanmarks risiko og an-
svarsforsikring. Dette ansvar overgår fremover til entreprenørerne, som skal
være tilstrækkeligt forsikret til at dække eget erstatningsansvar.
Efter Banedanmarks opfattelse giver den hidtidige ordning en uheldig sam-
menblanding af roller og ansvar på følgende måde: Banedanmark udbyder en
lang række fornyelses- og vedligeholdelsesopgaver til udførelse hos eksterne
L 26 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor Banedanmark fra 1. januar 2018 kræver, at entreprenører, som indgår kontrakt med Banedanmark og skal køre på det åbne jernbanenet, skal have eget sikkerhedscertifikat og ansvarsforsikring, til transport-, bygnings- og boligministeren
1819109_0002.png
entreprenører og har derfor en væsentlig rolle i jernbanesektoren som udbyder
og bygherre. Samtidig har Banedanmark optrådt som en myndighed, der kan
tildele, suspendere eller fratage eksterne virksomheders godkendelser eller
certifikater til at arbejde under Banedanmarks sikkerhedsgodkendelse. Selvom
disse to roller varetages af forskellige afdelinger i Banedanmarks virksomhed,
finder Banedanmark det uhensigtsmæssigt at have en dobbeltrolle som udby-
der af opgaver til eksterne virksomheder og som godkendelses- og tilsynsmyn-
dighed i forhold til selvsamme virksomheder.
Banedanmark ønsker derfor, at disse roller og ansvaret, der følger med, klart
adskilles, således at Banedanmark fortsat varetager udbuddet af opgaverne,
mens de eksterne entreprenører selv bliver ansvarlige for at opnå et eget sik-
kerhedscertifikat i stedet for som hidtil at arbejde under Banedanmarks sikker-
hedsgodkendelse. Banedanmark mener, at dette vil bidrage til en yderligere
professionalisering af jernbanesektoren, som er så meget desto vigtigere, når
man tager de kommende års planer om udlicitering af flere vedligeholdelsesop-
gaver i betragtning.
Dertil kommer yderligere et forhold: Når entreprenørerne har kunnet arbejde
under Banedanmarks sikkerhedsgodkendelse, har de været underlagt Ba-
nedanmarks godkendelse og tilsyn. Det har imidlertid kun givet entreprenører-
ne ret til at køre på jernbanen, når de arbejder for Banedanmark. I alle andre
tilfælde skal de trækkes af en certificeret jernbanevirksomhed.
Den hidtidige ordning medfører risiko for kørsler, der ikke er hjemlede, idet det
er vanskeligt at føre kontrol med formålet med de enkelte kørsler. Regelsættet
på jernbaneområdet er desuden så komplekst, at det i dag er vanskeligt for den
enkelte troljefører, der kalder op til kommandoposten, eller for stationsbestyre-
ren, der giver kørselstilladelse, at gennemskue, hvornår en kørsel er hjemlet, og
hvornår den ikke er. Når reglerne er vanskelige at håndhæve, betyder det end-
videre, at omgåelse af reglerne kan blive en konkurrenceparameter. Således vil
de entreprenører, der lader sig trække, når de ikke har hjemmel til selv at køre,
blive dårligere stillet end de entreprenører, der kører uanset om det er lovligt
eller ej
velvidende at risikoen for at blive opdaget er lille. Risikoen
både for
utilsigtede uhjemlede kørsler og for bevidst og konkurrenceforvridende snyd
fjernes med de nye krav om eget sikkerhedscertifikat.
Banedanmark indfører en overgangsordning, der giver mulighed for, at kørsel
til arbejde, der allerede er indgået kontrakt om, fortsat kan foregå på Ba-
nedanmarks sikkerhedsgodkendelse - også efter 1. januar 2018. Det gælder dog
kun kørsel relateret til disse kontrakter og kun indtil den specifikke kontrakts
udløb.
Endvidere har Banedanmark indført en dispensationsordning, der indebærer,
at der efter konkret vurdering kan gives dispensation i en kortere periode fra
Side 2/3
L 26 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor Banedanmark fra 1. januar 2018 kræver, at entreprenører, som indgår kontrakt med Banedanmark og skal køre på det åbne jernbanenet, skal have eget sikkerhedscertifikat og ansvarsforsikring, til transport-, bygnings- og boligministeren
1819109_0003.png
kravet om eget sikkerhedscertifikat, hvis en virksomhed har ansøgt om eget
certifikat og ansøgningen er i proces hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Samlet set skal dette bidrage til at skabe bedre rammer for udviklingen af frem-
tidens jernbane og sikre et professionelt samarbejde mellem Banedanmark og
de entreprenører, der kører på det åbne jernbanenet ved egen trækkraft.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen