Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 26 Bilag 1
Offentligt
1801523_0001.png
Dato
J. nr.
09.10.2017
2017-2778
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af jernbaneloven
Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet hørte den 07.07.2017 en række myn-
digheder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast til
forslag til lov om ændring af jernbaneloven. Høringsfristen udløb den
11.08.2017.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro og Dansk Metal.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget:
Arriva Danmark A/S, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, DSB, Rigs-
revisionen.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget:
Advokatsamfundet, AdvoNordic Advokatfirma, Akademikernes Centralorgani-
sation (AC), Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arriva Tog A/S, Branchefor-
eningen Dansk Kollektiv Trafik, Brancheforeningen Danske Advokater, Cen-
tralorganisationen af 2010 (CO2010), Centralorganisationernes Fællesudvalg
(CFU), CFL Cargo Danmark ApS, COWI, Dansk Cyklistforbund, Danmarks
Jurist- og Økonomforbund (DJØF), Danmarks Naturfredningsforening, Dan-
marks Statistik, DANSAM, Dansk Byggeri, Dansk Erhvervsfremme, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Industri (DI), Dansk Jernbaneforbund, Dansk Ma-
gisterforening (DM), Dansk Transport og Logistik
DTL, Danske Havne, Dan-
ske Havnevirksomheder, Brancheforeningen, Danske Regioner, Danske Spedi-
tører, Datatilsynet, DB Cargo, Det Centrale Handicapråd, DI Transport, Dom-
stolsstyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, FOA, Forbrugerrådet, Funktio-
nærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Hector Rail AB, HK Stat, HK Trafik
og Jernbane, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen (IDA), Institut for Menne-
L 26 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801523_0002.png
skerettigheder, Institut for miljø, samfund og rumlig forandring
Roskilde
Universitet, ITD, Jernbanenævnet, Kommunale Tjenestemænd og Overens-
komstansatte, Kommunernes Landsforening
KL, Københavns Kommune,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokaltog
A/S, Metroselskabet I/S, Metroservice A/S, Midtjyske Jernbaner, Midttrafik,
Movia, NOAH-Trafik, Nordjyllands Trafikselskab, Nordjyske Jernbaner, Of-
fentligt Ansattes Organisationer, Rambøll, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet
for Sikker Trafik, Serviceforbundet, Sydtrafik, Sund og Bælt Holding A/S, Tek-
nisk Landsforbund, Teknologisk Institut, Trafikforbundet, Trafikselskaberne i
Danmark, Udviklingsselskabet By & Havn I/S, Vestbanen A/S, Øresundsbro
Konsortiet, Aarhus Letbane I/S.
4. Øvrige høringssvar
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har herudover modtaget høringssvar
fra følgende høringsparter, som ikke er angivet på lovforslagets høringsliste:
Danske Veterantogs Fællesrepræsentation og Havarikommissionen for Civil
Luftfart og Jernbane.
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane havde ingen bemærkninger
til lovforslaget.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriets bemærk-
ninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang
af samtlige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro
Ankenævnet fremfører i høringssvaret, at det er af afgørende betydning, at de i
lovforslaget omhandlede virksomheder skal betragtes som en udbyder af tog,
med henblik på at sikre, at de i lovforslaget omhandlede virksomheder omfat-
tes af ankenævnets kompetence.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker, at ankenævnets kompe-
tence, ifølge nævnets vedtægter, § 2, stk. 1, er at behandle civilretlige tvister
angående rejser med kollektiv trafik i Danmark mellem forbrugere og udby-
dere af Bus, Tog og Metro. I vedtægternes § 2,
stk. 1, a), defineres ”kollektiv
Side 2/4
L 26 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801523_0003.png
trafik” som trafik, der udføres regelmæssigt, efter en køreplan og med almen
adgang.
Da den kørsel, som lovforslaget regulerer,
ikke omfattes af definitionen ”kol-
lektiv trafik”,
er de omhandlede virksomheder ikke omfattet af ankenævnets
kompetence.
Ankenævnets bemærkninger giver derfor ikke anledning til ændringer i lov-
forslaget eller lovforslagets bemærkninger.
Dansk Metal
Dansk Metal bemærker, at lovforslaget af sikkerhedsmæssige hensyn og for at
undgå ulykker bør præciseres. Dansk Metal anfører for det første, at det bør
tydeliggøres, at tilladelserne alene gælder for arbejdskørsel i forbindelse med
udbygning af infrastruktur, så tilladelsen ikke gælder person- eller godstrans-
port. For det andet anfører Dansk Metal, at det bør præciseres, at førere af lo-
komotiver er certificeret i henhold til gældende europæiske regler. For det tred-
je anfører Dansk Metal, at tilladelserne alene bør gælde for kørsel uden for sig-
naler. For det fjerde anfører Dansk Metal, at tilladelserne bør være opgave-
eller tidsbegrænsede.
Indledningsvist skal bemærkes, at lovforslaget ikke ændrer på det nuværende
sikkerhedsniveau på jernbanen, idet de virksomheder, der certificeres efter
den foreslåede § 11, skal leve op til de gældende sikkerhedsregler, herunder
regler om sikkerhedscertifikat, regler om certificering af lokomotivførere m.v.
jf. den foreslåede § 11. Et af kravene for at opnå et sikkerhedscertifikat er, at
virksomheden har et sikkerhedsledelsessystem. Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen fører løbende tilsyn med virksomheder, som har fået udstedt et sikker-
hedscertifikat, og et sikkerhedscertifikat kan have en gyldighed i op til 5 år
efter udstedelsen.
I lighed med hvad der gælder for virksomheder, der certificeres efter den gæl-
dende § 11, vil virksomheder, der certificeres efter regler, som udstedes i med-
før af den foreslåede § 11, stk. 2, ikke få mulighed for at udføre gods- eller pas-
sagertransport. Det fremgår af sikkerhedscertifikatet, hvilke transporttyper
certifikatet gælder til.
Formålet med reglen og præciseringen er at give Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen mulighed for at fastsætte regler om sikkerhedscertificering af virksom-
heder på jernbaneområdet, der udfører kørsel på eget ansvar, også i de til-
fælde, hvor virksomhederne udfører opgaver for andre end infrastrukturfor-
valtere og jernbanevirksomheder. Dette kan f.eks. være arbejder for kommu-
ner, Vejdirektoratet eller andre, som vil indebære kørsel på Banedanmarks
infrastruktur.
Side 3/4
L 26 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801523_0004.png
Det er ikke hensigten med lovforslaget, at virksomheder, der er certificeret
efter regler udstedt i medfør af ændringsforslagets § 11, alene skal kunne køre
uden for signaler, dvs. spor som er lukket for øvrig trafik.
For så vidt angår de konkrete kørsler vil virksomheden skulle søge om at få
tildelt kanalkapacitet ad hoc hos jernbaneinfrastrukturforvalteren og vil kun
kunne køre på jernbanenettet, såfremt virksomheden benytter den tildelte
kapacitet.
Hørringssvaret indgivet af Dansk Metal giver ikke ministeriet anledning til at
ændre i lovforslaget eller lovforslagets bemærkninger.
Dansk Veterantogs Fællesrepræsentation
Dansk Veterantogs Fællesrepræsentation, DVF, forstår lovforslaget således, at
lovforslaget ikke berører jernbanelovens kapitel 8 om veteranbaner. DVF øn-
sker dette bekræftet.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker, at lovforslaget ikke
berører lovens kapitel 8 om veteranbaner. Bemærkningen har ikke givet an-
ledning til at ændre lovforslaget eller lovforslagets bemærkninger.
Ændringer af lovforslaget, som er foretaget efter den eksterne høring
I lovforslagets ordlyd er § 49 fjernet, og det præciseres nu i forslagets § 11, stk.
1, 2. pkt., at reglerne i §§ 50-54 finder kun finder anvendelse ved skader på
ejendom eller personer, der ikke befordres med virksomheder, som er certifi-
ceret efter regler, der er fastsat efter stk. 2. Bestemmelsen vedrører erstatning
i forhold til passagerer og skal ikke finde anvendelse på virksomheder certifi-
ceret efter § 11, da virksomhederne ikke lovligt vil kunne komme til at køre
med passagerer.
De præciseringer, som i øvrigt er foretaget i lovforslaget efter afslutningen af
den eksterne høring, er alene af lovteknisk karakter.
Side 4/4