Finansudvalget 2017-18
L 243 Bilag 1
Offentligt
1933010_0001.png
Lovforslag nr.
L 243
Folketinget 2017-18
Fremsat den 30. august 2018 af finansministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for finansåret 2018, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2019, lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2020 og lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2021
(Konsekvenser af aftale om lavere skat på arbejdsindkomst m.v.)
§1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2018, jf. lovbekendtgørelse nr. 32
af 16. januar 2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »459,5« til: »458,8«, »195,1« ændres
til: »194,5«, og »264,4« ændres til: »264,3«.
§2
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2019, jf. lovbekendtgørelse nr. 33
af 16. januar 2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »465,6« til: »469,6«, »203,6« ændres
til: »202,7«, og »262,0« ændres til: »266,9«.
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »245,6« til: »252,3«.
3.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »115,1« til: »117,6«, »112,1« ændres
til: »114,5«, og »3,0« ændres til: »3,1«.
§3
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2020, jf. lovbekendtgørelse nr. 34
af 16. januar 2018 foretages følgende ændringer:
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Lovens § 1 har virkning for finansåret 2018.
3.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »114,9« til: »117,5«, »111,9« ændres
til: »114,4«, og »3,0« ændres til: »3,1«.
§5
I lov nr. 1754 af 29. december 2017 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2021 foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »465,2« til: »472,5«, »207,8« ændres
til: »210,0«, og »257,4« ændres til: »262,5«.
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »244,6« til: »251,3«.
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »465,0« til: »469,8«, »206,0« ændres
til: »205,7«, og »259,0« ændres til: »264,1«.
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »245,1« til: »251,8«.
3.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »115,0« til: »117,6«, »112,0« ændres
til: »114,5«, og »3,0« ændres til: »3,1«.
§4
AE002576
Finansmin., j.nr. 2018/4356
L 243 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsbrev over forslag til lov om ændring af love om fastsættelse af udgiftslofter for 2018-21, fra finansministeren
1933010_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at ændre de konkrete niveauer
for udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finans‐
årene 2018, 2019, 2020 og 2021, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne skal ses i lyset af, at regeringen i 2018 har
indgået en række større politiske aftaler om økonomiske re‐
former, herunder Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst
og større fradrag for pensionsindbetalinger af februar 2018,
Medieaftale for 2019-2023 af juni 2018 og Energiaftale af
juni 2018. Aftalerne indebærer væsentlige diskretionære æn‐
dringer af statens indtægter, jf. bemærkningerne til budget‐
lovens § 6, stk. 2, jf. Folketingstidende 2011-2012, A, L 174
som fremsat, side 17. De foreslåede udgiftslofter afspejler
desuden konsekvenserne af Aftale på Forsvarsområdet for
2018-2023 af januar 2018 og delaftaler om opgøret med pa‐
rallelsamfund af maj 2018 m.v.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Budgetloven og udgiftslofter
Budgetlovens § 6, stk. 2, fastsætter, at finansministeren i
særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om ændring
af de i stk. 1 nævnte love om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner. Bestemmelsen tager sigte på en
samlet forhøjelse eller reduktion af de tre udgiftslofter under
ét, altså ændringer i niveauet for de samlede offentlige ud‐
gifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner mulighed for i særlige
tilfælde dels at ændre de gældende udgiftslofter og dels at
gøre det på andre tidspunkter end i forbindelse med Folke‐
tingets vedtagelse af forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan fx finde anvendelse efter et folketings‐
valg, eller når der på baggrund af større politisk besluttede
reformer er udarbejdet en ny makroøkonomisk fremskriv‐
ning, der giver grundlag for en ændret loftsfastsættelse. End‐
videre kan bestemmelsen fx finde anvendelse ved væsentli‐
ge diskretionære ændringer af statens indtægter.
2.2. Ændring af de gældende udgiftslofter for 2018-2021
De samlede forslag til ændringer af udgiftslofter for stat,
regioner og kommuner fremgår af nedenstående tabel og
kan overordnet henføres til:
Ændringer af udgiftslofterne som følge af Aftale om lave‐
re skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensi‐
onsindbetalinger, Medieaftale for 2019-2023, Energiaf‐
tale, Aftale på Forsvarsområdet for 2018-2023, delaftaler
om opgøret med parallelsamfund og Aftale om ny ferie‐
lov m.v.
Ændringer af udgiftslofterne som følge af administrative
korrektioner i henhold til budgetlovens § 8.
Tabel 1 viser de samlede ændringer.
Tabel 1
Forslag til udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for 2018-2021
2018
Det statslige delloft for driftsudgifter på FL18 (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL19 (mio. kr.)
Gældende delloft for driftsudgifter inkl. administrative korrekti‐
oner på FFL19 (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
- Heraf korrektioner som følge af politiske aftaler
Forslag til nyt delloft for driftsudgifter (mia. kr.)
195,1
-
-
-575
-575
194,5
2019
203,6
-1.103
202,5
161
161
202,7
2020
206,0
-962
205,1
647
647
205,7
2021
207,8
-935
206,9
3.115
3.115
210,0
Det statslige delloft for indkomstoverførsler på FL18
(mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL19 (mio. kr.)
Gældende delloft for indkomstoverførsler inkl. administrative
korrektioner på FFL19 (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
- Heraf korrektioner som følge af politiske aftaler
264,4
-
-
-16
-16
262,0
4.869
266,8
45
45
259,0
4.830
263,8
244
244
257,4
4.777
262,2
383
383
L 243 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsbrev over forslag til lov om ændring af love om fastsættelse af udgiftslofter for 2018-21, fra finansministeren
1933010_0003.png
3
Forslag til nyt delloft for indkomstoverførsler (mia. kr.)
264,3
266,9
264,1
262,5
Kommunalt udgiftsloft på FL18 (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL19 (mio. kr.)
Gældende kommunalt udgiftsloft, inkl. administrative korrektio‐
ner på FFL19 (mia. kr.)
246,1
-
-
245,6
6.632
252,3
245,1
6.632
251,8
244,6
6.632
251,3
Regionalt delloft for sundhedsudgifter på FL18 (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL19 (mio. kr.)
Gældende regionalt delloft for sundhedsudgifter, inkl. admini‐
strative korrektioner på FFL19 (mia. kr.)
112,1
-
-
112,1
2.465
114,5
112,0
2.465
114,5
111,9
2.465
114,4
Regionalt delloft for udviklingsopgaver på FL18 (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL19 (mio. kr.)
Gældende regionalt delloft for udviklingsopgaver, inkl. admini‐
strative korrektioner på FFL19 (mia. kr.)
Bemærkninger: Der er foretaget afrundinger.
3,1
-
-
3,0
110
3,1
3,0
110
3,1
3,0
110
3,1
Korrektionerne er uddybet i dokumentationsnotatet ”Kor‐
rektioner af gældende udgiftslofter på FFL19”, der er offent‐
liggjort på Finansministeriets hjemmeside.
2.2.1. Korrektioner som følge af Aftale om lavere skat på
arbejdsindkomst og større fradrag for
pensionsindbetalinger m.v.
Med Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større
fradrag for pensionsindbetalinger indføres blandt andet et
ekstra skattefradrag for indbetalinger til pension, et nyt job‐
fradrag og en nedsættelse af bundskatten m.v. De samlede
virkninger af aftalen medfører dermed lavere indtægter fra
skattebetalinger til staten.
Det foreslås på den baggrund, at det statslige delloft for
driftsudgifter nedjusteres med 622 mio. kr. i 2018, 1.092
mio. kr. i 2019, 2.100 mio. kr. i 2020 og 1.392 mio. kr. i
2021. Det statslige delloft for indkomstoverførsler opjuste‐
res med 36 mio. kr. i 2019, 67 mio. kr. i 2020 og 121 mio.
kr. i 2021.
2.2.2. Korrektioner som følge af Medieaftale for 2019-2023
Med Medieaftale for 2019-2023 foretages en reduktion af
DR’s ramme og gradvist omlægges finansieringen af public
service fra licens til skat. Desuden indbudgetteres de licens‐
finansierede medietilbud, herunder DR på finansloven grad‐
vist i 2019-2021 og fuldt indfaset i 2022.
Det foreslås på den baggrund, at det statslige delloft for
driftsudgifter opjusteres med 1.037 mio. kr. i 2019, 1.980
mio. kr. i 2020 og 3.083 mio. kr. i 2021. Det statslige delloft
for indkomstoverførsler opjusteres med 84 mio. kr. i 2019,
167 mio. kr. i 2020 og 251 mio. kr. i 2021.
2.2.3. Korrektioner som følge af Energiaftale
Med Energiaftalen understøttes den grønne omstilling ved
at opføre tre nye havvindmølleparker, afsætte midler til
forskning i energiteknologi og sænke afgifterne til grøn
strøm. Der tilvejebringes finansiering på energiområdet, her‐
under frie midler fra energieffektiviseringsbidraget, frigivne
midler som følge af overkompensation til biogas og biomas‐
se samt en femrykning af reduktionen af grøn check til
2019.
Det foreslås på den baggrund, at det statslige delloft for
driftsudgifter opjusteres med 29 mio. kr. i 2018, 208 mio.
kr. i 2019, 44 mio. kr. i 2020 og 585 mio. kr. i 2021.
2.2.4. Korrektioner som følge af Aftale på Forsvarsområdet
for 2018-2023
Med Aftale på Forsvarsområdet for 2018-2023 foretages
et substantielt løft af forsvaret som indfases gradvist, som
indeholder nye finansierede tiltag uden for udgiftslofterne i
2019 og 2020.
Det foreslås på den baggrund, at det statslige delloft for
driftsudgifter nedjusteres med 40 mio. kr. i 2019 og 451
mio. kr. i 2020.
2.2.5. Korrektioner som følge af delaftaler om opgøret med
parallelsamfund
Delaftaler om opgøret med parallelsamfund indeholder
blandt andet en række initiativer der har til hensigt at for‐
L 243 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsbrev over forslag til lov om ændring af love om fastsættelse af udgiftslofter for 2018-21, fra finansministeren
1933010_0004.png
4
bedre vilkårene i udsatte boligområder, herunder nye finan‐
sierede tiltag uden for udgiftslofterne.
Det foreslås på den baggrund, at det statslige delloft for
driftsudgifter opjusteres med 27 mio. kr. i 2018, 48 mio. kr.
i 2019, 46 mio. kr. i 2020 og 118 mio. kr. i 2021. Det statsli‐
ge delloft for indkomstoverførsler nedjusteres med 16 mio.
kr. i 2010, 75 mio. kr. i 2019, 76 mio. kr. i 2020 og 74 mio.
kr. i 2021.
2.2.6. Aftale om at alle lønmodtagere skal have ret til betalt
ferie – ny ferieordning med samtidighedsferie
Med aftale om ny ferielov indføres der fra 2020 samtidig‐
hedsferie, hvor lønmodtagere optjener og afholder deres fe‐
rie over samme perioder. Aftalen indebærer bl.a. en frem‐
rykning af skattebetalinger knyttet til feriemidlerne samt en
kompensation til arbejdsgivere, som belastes økonomisk af
den nye aftale.
Det foreslås på den baggrund, at det statslige delloft for
driftsudgifter opjusteres med 1.128 mio. kr. i 2020 og 722
mio. kr. i 2021. Det statslige delloft for indkomstoverførsler
opjusteres med 86 mio. kr. i 2020 og 86 mio. kr. i 2021.
2.2.7 Administrative korrektioner af udgiftslofterne
I forbindelse med forslaget til finanslov for 2019 er der i
henhold til budgetlovens § 8 endvidere foretaget en række
administrative korrektioner af de gældende lofter som følge
af bl.a. pris- og lønopregning og omprioriteringer. Disse æn‐
dringer er afspejlet i forslaget til udgiftslofterne for
2019-2021, jf. tabel 1.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
9. Sammenfattende skema
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget er ikke sendt i høring inden
fremsættelsen, da ændringerne af de gældende udgiftslofter
blandt andet følger af beslutninger, der først blev truffet i
sommeren 2017. Dertil kommer, at forslaget endvidere tager
højde for de administrative korrektioner i medfør af budget‐
lovens § 8, der medtages på finanslovforslaget. Det har såle‐
des ikke tidsmæssigt været muligt at sende lovforslaget i hø‐
ring forinden fremsættelsen.
Et udkast til lovforslaget er sendt i høring d. 30. august
2018 med frist d. 28. september 2018 hos følgende myndig‐
heder, organisationer m.v.:
Danmarks Nationalbank, Formandskabet for De Økono‐
miske Råd og Rigsrevisionen.
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er‐
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er‐
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor‐
gerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
L 243 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsbrev over forslag til lov om ændring af love om fastsættelse af udgiftslofter for 2018-21, fra finansministeren
1933010_0005.png
5
Er i strid med de dem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end minimums‐
krav i EU-regulering (sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra
459,5 mia. kr. til 458,8 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter fra 195,1 mia. kr. til 194,5 mia. kr. samt det
statslige delloft for indkomstoverførsler fra 264,4 mia. kr. til
264,3 mia. kr. for finansåret 2018.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af be‐
stemmelsen og det nærmere indhold af bestemmelsen henvi‐
ses til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Til § 2
Til nr. 1
Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra
465,6 mia. kr. til 469,6 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter fra 203,6 mia. kr. til 202,7 mia. kr. samt det
statslige delloft indkomstoverførsler fra 262,0 mia. kr. til
266,9 mia. kr. for finansåret 2019.
Til nr. 2
Bestemmelsen ændrer det kommunale udgiftsloft fra
245,6 mia. kr. til 252,3 mia. kr. for finansåret 2019.
Til nr. 3
Bestemmelsen ændrer det samlede regionale udgiftsloft
fra 115,1 mia. kr. til 117,6 mia. kr., det regionale delloft for
sundhedsudgifter fra 112,1 mia. kr. til 114,5 mia. kr. samt
det regionale delloft for udviklingsopgaver fra 3,0 mia. kr.
til 3,1 mia. kr. for finansåret 2019.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af be‐
stemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærk‐
ninger pkt. 2.2.
Til § 3
Til nr. 1
Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra
465,0 mia. kr. til 469,8 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter fra 206,0 mia. kr. til 205,7 mia. kr., samt det
statslige delloft for indkomstoverførsler fra 259,0 mia. kr. til
264,1 mia. kr. for finansåret 2020.
Til nr. 2
Bestemmelsen ændrer det kommunale udgiftsloft fra
245,1 mia. kr. til 251,8 mia. kr. for finansåret 2020.
Til nr. 3
Bestemmelsen ændrer det samlede regionale udgiftsloft
fra 115,0 mia. kr. til 117,6 mia. kr., det regionale delloft for
sundhedsudgifter fra 112,0 mia. kr. til 114,5 mia. kr. samt
det regionale delloft for udviklingsopgaver fra 3,0 mia. kr.
til 3,1 mia. kr. for finansåret 2020.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af be‐
stemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærk‐
ninger pkt. 2.2.
Til § 4
Til nr. 1
Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra
465,2 mia. kr. til 472,5 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter fra 207,8 mia. kr. til 210,0 mia. kr. samt det
statslige delloft indkomstoverførsler fra 257,4 mia. kr. til
262,5 mia. kr. for finansåret 2021.
Til nr. 2
Bestemmelsen ændrer det kommunale udgiftsloft fra
244,6 mia. kr. til 251,3 mia. kr. for finansåret 2021.
Til nr. 3
Bestemmelsen ændrer det samlede regionale udgiftsloft
fra 114,9 mia. kr. til 117,5 mia. kr., det regionale delloft for
sundhedsudgifter fra 111,9 mia. kr. til 114,4 mia. kr. samt
det regionale delloft for udviklingsopgaver fra 3,0 mia. kr.
til 3,1 mia. kr. for finansåret 2021.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af be‐
stemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærk‐
ninger pkt. 2.2.
Til § 5
Bestemmelsen fastsætter i
stk. 1,
at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finans‐
ministeren ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de gæl‐
dende udgiftslofter for 2019-2021 samt forslaget til udgifts‐
lofter for det nye fjerdeår 2022 til grund for budgetteringen
af forslagene til finanslove for finansårene 2019 til 2022.
Det er således nødvendigt, at loven træder i kraft samtidig
med finansloven for 2019, så de på finansloven indeholdte
udgiftslofter svarer til de gældende udgiftslofter.
L 243 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsbrev over forslag til lov om ændring af love om fastsættelse af udgiftslofter for 2018-21, fra finansministeren
1933010_0006.png
6
Bestemmelsen fastsætter i
stk. 2,
at § 1 har virkning for fi‐
nansåret 2018.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet hoved‐
lovene ikke gælder for Færøerne og Grønland. Budgetloven
gælder heller ikke for Færøerne og Grønland.