Finansudvalget 2017-18
L 241 Bilag 1
Offentligt
1932034_0001.png
Hovedbevægelser på finanslovforslaget
for 2019
i forhold til finansloven for 2018
August 2018
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
2
af
35
FFL19 sammenlignet med FL18
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2019 sammenlignet
med finansloven for 2018 inden for hvert ministerområde samt for fællesparagrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de største
ændringer i forhold til finansloven for 2018. For hvert punkt henvises til den relevante hovedkonto på
finanslovforslaget for 2019.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2019, der ændres med mere end 20 pct.
samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2018 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2019 skal ses i sammenhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2019 i forhold til finansloven for 2018,
der indeholder en mere detaljeret
oversigt over ændringer fra finansloven for 2018 til finanslovforslaget for 2019.
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
3
af
35
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet ...................................................................................................... 4
§ 6. Udenrigsministeriet ............................................................................................... 5
§ 7. Finansministeriet ................................................................................................... 6
§ 8. Erhvervsministeriet ............................................................................................... 7
§ 9. Skatteministeriet .................................................................................................... 9
§ 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet ................................................................. 10
§ 11. Justitsministeriet ................................................................................................ 11
§ 12. Forsvarsministeriet ........................................................................................... 12
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet ........................................................ 13
§ 15. Børne- og Socialministeriet ............................................................................. 14
§ 16. Sundheds- og Ældreministeriet ....................................................................... 15
§ 17. Beskæftigelsesministeriet.................................................................................. 17
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet ......................................................... 20
§ 20. Undervisningsministeriet ................................................................................. 22
§ 21. Kulturministeriet ............................................................................................... 24
§ 22. Kirkeministeriet ................................................................................................. 25
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet ......................................................................... 26
§ 28. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet .................................................... 28
§ 29. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet ..................................................... 30
§ 35. Generelle reserver ............................................................................................. 32
§ 36. Pensionsvæsenet................................................................................................ 35
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
4
af
35
§ 5. Statsministeriet
Ingen større bevægelser.
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
5
af
35
§ 6. Udenrigsministeriet
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 363 mio. kr. skyldes en opprioritering af indsatser i Afrika, hvor der i 2019
planlægges større bevillinger til Etiopien, Niger, Somalia, Uganda og Mali. Desuden afsættes
midler til regionale indsatser bl.a. med fokus på ligestilling, frihandel, samt vækst og
beskæftigelse (§ 06.32.01.).
Mindreudgiften på 280 mio. kr. skyldes overvejende tilsagnsbudgetteringen, hvor der i 2019
planlægges færre bevillinger end i 2018. I 2019 planlægges et større bidrag under Syrien og
nabolande, samt mindre bevillinger til Bangladesh og Myanmar (§ 06.32.02.).
Mindreudgiften på 265 mio. kr. skyldes overvejende tilsagnsbudgetteringen, og at der ikke
planlægges nye bevillinger til Tyrkietfaciliteten i 2019, hvortil der i 2018 var afsat 300 mio. kr.
I modsat retning trækker en opjustering på 35 mio. kr. til migration og udsendelse (§ 06.32.10.).
Kontoen er ny og er budgetteret med 425 mio. kr. med henblik på at samle
uddannelsesindsatser på en hovedkonto. Bidrag til Global Partnership for Education er overført
fra § 06.37.01. Verdensbankgruppen og der planlægges en ny bevilling til Education Cannot
Wait, samt øvrige multilateral uddannelsesindsatser på kontoen (§ 06.36.04.).
Mindreudgiften på 188 mio. kr. skyldes primært flytningen af Global Partnership for Education
fra denne hovedkonto til den nyoprettede § 06.36.04 Uddannelse (§ 06.37.01.).
Merudgiften på 334,2 mio. kr. skyldes primært en større bevilling til Den Afrikanske
Udviklingsfond i 2019 som udgør sidste del af Danmarks bidrag til den 14. genopfyldning (§
06.37.03.).
Merudgiften på 447 mio. kr. skyldes primært tilsagnsbudgetteringen, samt et forøget bevilling til
Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) på samlet 250 mio. kr. og en forøgelse af
bevillingen til Danida Business Finance til 500 mio. kr. (§ 06.38.01.).
Merudgiften på 68,2 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for Hav- og Fiskeriudviklings-
programmet, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Hav- og Fiskeriudviklings-
programmet 2018-2020 af maj 2017 (§ 06.53.30.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
6
af
35
§ 7. Finansministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 47,0 mio. kr. skyldes at der i forbindelse med ”Aftale om satspuljen 2018-2021”
blev aftalt at etablere Den Sociale Investeringsfond. Der er overført 50,0 mio. kr. i 2018 til fonden
mens 2,0 mio. kr. er videreført til 2019 til drift af sekretariatet. I forbindelse med etableringen af
fonden etableres der et sekretariat, hvor staten bidrager med 2,0 mio. kr. årligt i perioden 2019-
2021. I forbindelse med ØA19 er det blevet besluttet, at det kommunale bloktilskud nedjusteres
med 2,0 mio. kr. og det regionale med 1,0 mio. kr. i samme periode til finansiering af yderligere
sekretariatsbetjening, således at fonden samlet set vil have 5,0 mio. kr. årligt til sekretariatsbetjening
i perioden 2019-2022 (§ 07.11.03.).
Mindreudgiften på 150,0 mio. kr. skyldes, at der ikke er afsat yderligere midler til flytning af statslige
arbejdspladser i 2019 (§ 07.11.70.).
Merudgiften på 54,8 mio. kr. skyldes, hovedsageligt merudgifter til udviklingen af
infrastrukturprojekterne i Digitaliseringsstyrelsen (§ 07.12.02.).
Merudgiften på 32,1 mio. kr. skyldes, at
overenskomstparterne ved OK18 er blevet enige om at
ophæve aftalerne om Kompetencefonden (§ 07.14.15.) og Fonden til udvikling af statens arbejdspladser
(FUSA) (§ 07.14.18) og i stedet oprette Den Statslige Kompetencefond (§ 07.14.12.). De konti der
lukkes bidrager med finansieringen til den nye Kompetencefond, men der har været behov for at afsætte
yderligere 32,1 mio. kr. i 2019
(§ 07.14.12.).
Mindreudgiften på 58,7 mio. kr. skyldes en forventning om, at staten skal yde et lavere tilskud til
overskudsmodtagerne end i 2018. Det hænger sammen med, at Danske Spil A/S forventes at skulle
binde et lavere beløb af deres overskud på egenkapitalen. Desuden medvirker den ændrede
udlodningsmodel fra 2019 jf. den politiske stemmeaftale om ændring af udlodningsmodellen
mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti af januar 2017 til, at staten skal bidrage med en reduceret kompensation (§ 07.14.44.).
Merindtægten på 953,4 mio. kr. skyldes ændrede skøn for udbytteindtægter fra de statslige
selskaber.
Opjusteringen sker hovedsageligt pga. forventninger om større udbytter fra Ørsted A/S og
Statens Ejendomssalg A/S (Freja)
(§ 07.15.01.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
7
af
35
§ 8. Erhvervsministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 27,1 mio. kr. skyldes primært, at Fonden for entreprenørskab skal varetage
sekretariatsbetjeningen af Teknologipagten, jf. Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre om initiativer for Danmarks digitale vækst af februar 2018. Desuden afsættes der
bevilling til etablering af programmet SMV:Digital, som skal understøtte, at flere små og
mellemstore virksomheder udnytter de forretningsmæssige muligheder inden for digital omstilling
og e-handel, jf. Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om initiativer for
Danmarks digitale vækst af februar 2018 (§ 08.32.08.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 22,6 mio. kr. skyldes etableringen af det offentlige-private
partnerskab, Digital Hub Denmark, jf. Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre om initiativer for Danmarks digitale vækst af februar 2018. Af kontoen afholdes udgifter til
aktiviteter, der understøtter Digital Hub Denmarks formål samt til drift af sekretariatet (§ 08.32.17.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 345,8 mio. kr. skyldes primært oprettelse af Pulje under Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse til initiativer, aktiviteter, projekter mv., der understøtter
erhvervsfremmebestyrelsens strategi for den decentrale erhvervsfremmeindsats. Derudover er der
oprettet en pulje til lokale og tværgående turismeprojekter samt et øremærket tilskud til
Copenhagen Capacity. Kontoen er oprettet som følge af Aftale mellem regeringen og Dansk
Folkeparti om forenkling af erhvervsfremmesystemet af maj 2018 (§ 08.32.19.).
Merudgiften på 62,8 mio. kr. skyldes etableringen af en ny matchfinansieringsordning, jf. Aftale
mellem regeringen og Dansk Folkeparti om forenkling af erhvervsfremmesystemet af maj 2018.
Ordningen skal sikre, at den tidlige indsats for videnbaserede iværksættervirksomheder kobles
tættere til de eksisterende mere markedsnære statslige indsatser i Vækstfonden (§ 08.33.15.).
Merudgiften på 61,4 mio. kr. skyldes primært nye øremærkede bevillinger til Wonderful
Copenhagen, Dansk Kyst- og naturturisme samt Dansk Erhvervs- og Mødeturisme, jf. Aftale
mellem regeringen og Dansk Folkeparti om forenkling af erhvervsfremmesystemet af maj 2018 (§
08.34.02.).
Reserver
Mindreudgiften på 605,9 mio. kr. skyldes primært, at der afsættes en DUT-reserve på -600,0 mio.
kr. årligt som følge af Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om forenkling af
erhvervsfremmesystemet. Reserven afspejler, at regionernes opgaver inden for erhvervsfremme og
turisme overgår til andre aktører (§ 08.11.79.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
8
af
35
Øvrige større ændringer
Mindreindtægten på 300,0 mio. kr. vedr. udbytte fra Nordsøfonden svarer til den skønnede indtægt
for 2019 på finansloven for 2018. Det forventede fald i udbyttebetalingen skyldes, at Nordsøfonden
skal foretage væsentlige investeringer (§ 08.25.03.).
Mindreudgiften på 30,5 mio. kr. til Markedsmodningsfonden skyldes, at bevillingen udløber i 2019
(§ 08.32.04.).
Merindtægten på 67,0 mio. kr. til Den Nordiske Investeringsbank skyldes, at der er foretaget nye
skøn for indtægterne på kontoen baseret på det historiske indtægtsniveau (§ 08.33.24.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
9
af
35
§ 9. Skatteministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 521,3 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at en række reserver er udmøntet til
understøttelsen af den nye skatteforvaltning (§ 09.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften til Departementet på 70,8 mio. kr. skyldes en styrket understøttelse af den nye
skatteforvaltning (§ 09.11.01.).
Merudgiften til Skatteankestyrelsen på 124,7 mio. kr. skyldes øget sagsbehandling af klagesager i
forbindelse med udsendelsen af nye ejendomsvurderinger (§ 09.11.02.).
Kontoen er ny og oprettet som følge af etableringen af Vurderingsstyrelsen i en ny
skatteforvaltning. Merudgiften på 76,9 mio. kr. skyldes øget sagsbehandling som følge af nye
ejendomsvurderinger (§ 09.31.03.).
Kontoen er ny og oprettet som følge af etableringen af Udviklings- og Forenklingsstyrelsen i en ny
skatteforvaltning. Merudgiften til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på 608,0 mio. kr. skyldes
hovedsageligt udvikling af et nyt ejendomsvurderingssystem, et nyt inddrivelsessystem, et nyt
toldsystem og drift af Legacy-systemer (§ 09.31.06.).
Merindtægten fra gebyrer, retsafgifter mv. på 360,6 mio. kr. skyldes, at der er foretaget
ekstraordinære afskrivninger i 2018. Dertil kommer, at der er foretaget en rebudgettering af
kontoen som følge af opdaterede indtægtsskøn (§ 09.51.21.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
10
af
35
§ 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreindtægten på 172,6 mio. kr. skyldes, at virkningen af kommunernes selvbudgettering for
2019 vil blive budgetteret i forbindelse med de afsluttende ændringsforslag på baggrund af
kommunernes budgetlægning for 2019 (§ 10.21.11.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
11
af
35
§ 11. Justitsministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 81,9 mio. kr. i 2019 følger primært af dels udmøntningen af DUT-reserven til
regulering af det kommunale bloktilskud vedrørende retfærdighedsudspillet, databeskyttelsesloven
og databeskyttelsesforordningen, dels udmøntningen af reserven til styrket ydre grænsekontrol i
2019 på § 11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyndighed mv. Kontoen indeholder imidlertid
endvidere en merudgift som følge af en opjustering af de koncerninterne reserver (§ 11.11.79.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
12
af
35
§ 12. Forsvarsministeriet
Nye initiativer
Kontoen er ny. Kontoen er oprettet til afholdelse af udgifter på 20,2 mio. kr. i forbindelse med
oprydning i Grønland efter tidligere amerikansk militær tilstedeværelse, jf. aftale mellem miljø- og
fødevareministeren og formanden for Naalakkersuisut af 11. januar 2018 (§ 12.14.05.).
Kontoen er ny. Kontoen er oprettet til afholdelse af udgifter på 121,5 mio. kr. til Arktisk
Kommando. Bevillingen er overført fra § 12.23.01. Forsvarsstaben (§ 12.23.05.).
Reserver
Merudgiften på 241,2 mio. kr. skyldes en nulstilling af de negative budgetreguleringer vedrørende
henholdsvis FEs indsats mod terror og kampflyanskaffelse, jf. Aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om forsvarsområdet 2018-2023 af januar
2018 (§ 12.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 392,6 mio. kr. skyldes primært overførsel af bevilling til den nyoprettede
hovedkonto § 12.12.04. Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Arbejdsskadeerstatninger mv. (§
12.12.02.)
Kontoen er ny. Kontoen omfatter udgifter på 461,0 mio. kr. til afholdelse af
arbejdsskadeerstatninger. Bevillingen er overført fra § 12.12.02. Forsvarsministeriets
Personalestyrelse, Funktionel Virksomhed. Herudover har der været en justering i prognosen for
udbetaling af arbejdsskadeerstatninger, herunder til posttraumatisk belastningsreaktion (PTSD) (§
12.12.04.).
Merudgiften på 994,4 mio. kr. skyldes indbudgetteringen af anskaffelse af nye kampfly og tilførsel af
midler, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om
forsvarsområdet 2018-2023 af januar 2018, samt bevillingstekniske reguleringer vedrørende tidligere
finansår (§ 12.13.04.).
Merudgiften på 75,3 mio. kr. skyldes indbudgetteringen af anskaffelse af nye kampfly og tilførsel af
midler, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om
forsvarsområdet 2018-2023 af januar 2018 (§ 12.14.03.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
13
af
35
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
Reserver
Merudgiften på 35,0 mio. kr. skyldes, at reserven er blevet udmøntet som led i Aftale mellem
regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2018 af juni 2018 (§14.11.78.).
Merudgiften på 31,3 mio. kr. skyldes indfasning af reserve vedrørende personer på tålt ophold
mv. samt at Udlændinge- og Integrationsministeriet forventes at overtage en række ikke-
familieretlige opgaver i 2019 (§14.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 127,8 mio. kr. skyldes et forventet lavere aktivitetsniveau i
asylindkvarteringssystemet (§ 14.32.01.).
Mindreudgiften på 215,5 mio. kr. skyldes et forventet lavere aktivitetsniveau i
asylindkvarteringssystemet (§ 14.32.02.).
Mindreudgiften på 73,9 mio. kr. skyldes et forventet lavere aktivitetsniveau i
asylindkvarteringssystemet (§ 14.32.10.).
Mindreudgiften på 22,1 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for integrations- og
beskæftigelsesambassadører, jf. satspuljeaftalen for 2018 (§ 14.62.10.).
Mindreudgiften på 31,6 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for etablering af en bande task force,
jf. satspuljeaftalen for 2018 (§ 14.69.16.).
Mindreudgiften på 178,5 mio. kr. skyldes primært et forventet lavere aktivitetsniveau (§
14.71.03.).
Mindreudgiften på 573,9 mio. kr. skyldes primært et forventet lavere aktivitetsniveau samt
bortfald af den midlertidige, to-årige forhøjelse af grundtilskuddet (§ 14.71.05.).
Mindreudgiften på 37,2 mio. kr. skyldes et forventet lavere aktivitetsniveau for antallet af
flygtninge, der overgår til kommunerne (§ 14.71.06.).
Mindreudgiften på 112,1 mio. kr. skyldes primært et forventet lavere aktivitetsniveau (§
14.71.11.).
Mindreudgiften på 61,9 mio. kr. skyldes, at ordningen ophører i 2019 (§ 14.72.02.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
14
af
35
§ 15. Børne- og Socialministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om bedre fordeling i dagtilbud af
maj 2018 (§ 15.25.30.).
Merudgiften på 76,0 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om bedre fordeling i dagtilbud af
maj 2018 (§ 15.25.31.).
Reserver
Mindreudgiften på 40,0 mio. kr. skyldes primært udmøntning af reserven til regulering af det
kommunale bloktilskud, herunder udmøntning af Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti,
Socialdemokratiet og Radikale Venstre om Stærke dagtilbud af juni 2017 samt ny reserve til udspil
om fordeling af børn i dagtilbud, jf. parallelsamfundsudspil (§ 15.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften og
–indtægten
på 21,6 mio. kr. skyldes sagsbehandling af og gebyrindtægter for
prøvelse af ægteskabsbetingelserne for par, hvor mindst en af parterne ikke har enten dansk
indfødsret, statsborgerskab i et af de andre nordiske lande, tidsubegrænset opholdstilladelse eller
ret til tidsubegrænset ophold i Danmark efter EU-reglerne (§ 15.12.08.).
Merudgiften på 24,8 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om Stærke dagtilbud af juni 2017 (§
15.25.22.).
Mindreudgiften skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem den daværende SRSF-
regering, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om reform af førtidspension og
fleksjob af 30. juni 2012 og Aftale mellem regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2017 af november 2016 (§ 15.64.60.).
Mindreudgiften på 32,6 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem
regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for
2017 af november 2016 (§ 15.75.06.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
15
af
35
§ 16. Sundheds- og Ældreministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 295,3 mio. kr. skyldes DUT-regulering af kommuner og regioner som led i
udmøntningen af Sundheds- og Ældreministeriets lov- og cirkulæreprogram for 2017/18, overførsel
af midler til andre konti på ministerområdet fra § 16.11.79.55. Sundhedspulje til højt prioriterede
indsatser på sundhedsområdet, nulstilling af § 16.11.79.15. Negativ budgetregulering vedr.
afskaffelse af NAT-screening, justering af § 16.11.79.10. Negativ budgetregulering vedr. justering af
adgangen til befordring på sundhedsområdet, overførsel af midler til det regionale og kommunale
bloktilskud, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2018 af 20. november
2017 og Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven for 2018 (§ 16.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 103,9 mio. kr. på styrket indsats mod overbelægning skyldes ophør af midlertidig
bevilling vedrørende en styrkelse af den kommunale forebyggelsesindsats med særligt fokus på
ældre medicinske patienter og udsatte grupper, jf. "Mere borger, mindre patient
et stærkt fælles
sundhedsvæsen" af 3. maj 2013 (§ 16.21.69.).
Mindreudgiften på 40,0 mio. kr. på understøttelse af en honoraromlægning i almen praksis i en
treårig overgangsperiode 2018-2020, der bl.a. kan sikre bedre lægedækning, skyldes overførsel af
midler til det regionale bloktilskud, jf. akt. 148 af 21. juni 2018 (§ 16.51.94.).
Mindreudgiften på 31,3 mio. kr. på pulje til oprettelse af hospicer skyldes overførsel til det
kommunale og regionale bloktilskud til drift af hospicepladser, jf. akt. 148 af 21. juni 2018
(§16.54.02.).
Merudgiften på 28,8 mio. kr. på Tilskud til MedCoM, Sundhedsportalen og Institut for Kvalitet og
Akkreditering i Sundhedsvæsenet (IKAS) samt Center for Forebyggelse i Praksis skyldes tilførsel af
midler fra det regionale bloktilskud til at understøtte den tekniske og organisatoriske udvikling,
implementering, udbredelse og drift af forløbsplaner i almen praksis i regi af MedCom samt
overførsel fra det kommunale og regionale bloktilskud til medfinansiering af sundhedsdatanettet,
Videoknudepunktet og databasen til Klinisk Integreret Hjemmemonitorering i regi af MedCom, jf.
akt. 148 af 21. juni 2018 (§ 16.55.01.).
Mindreudgiften på 390,3 mio. kr. på Livskvalitet og selvbestemmelse for de svageste ældre skyldes
overførsel af midler til det kommunale bloktilskud til livskvalitet og selvbestemmelse for de
svageste ældre, jf. akt. 148 af 21. juni 2018 (§16.65.15.).
Mindreudgiften på 30,0 mio. kr. på Styrket rehabiliteringsindsats for de svageste ældre skyldes
ophør af midlertidig bevilling til afprøvning af virksomme metoder og tilgange i
rehabiliteringsindsatser over for de svageste ældre, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet,
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
16
af
35
Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af
satspuljen for 2018 af 15. november 2017 (§ 16.65.22.).
Merudgiften på 21,5 mio. kr. på Forsøgsordning med befordring af mennesker med en
demensdiagnose skyldes bevillingsprofilen til en forsøgsordning med befordring af mennesker med
en demensdiagnose, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2018 af 15. november
2017 (§ 16.65.27.).
Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. på Forsøg med styrket frit valg på ældreområdet skyldes overførsel
af midler til § 16.11.11. Sundhedsstyrelsen samt § 16.65.52. Pulje til forsøg med frit valg på
ældreområdet til forsøg med styrket frit valg på ældreområdet, jf. akt. 145 af 21. juni 2018. (§
16.65.51.).
Mindreudgiften på 27,2 mio. kr. på Nedbringelse af ventetid til genoptræning skyldes ophør af
midlertidig bevilling til nedbringelse af ventetid til genoptræning i kommunerne, jf. Aftale mellem
regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2016 af 30.
oktober 2015 (§ 16.65.64.).
Merudgiften på 397,0 mio. kr. på Fremtidens sygehusstruktur skyldes bevillingsprofilen for
Kvalitetsfondens investeringer i en moderne sygehusstruktur, der indbudgetteres årligt på baggrund
af aftalen om regionernes økonomi og et opdateret skøn for midlernes afløb (§ 16.91.60.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
17
af
35
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Reserver
Merudgiften på 48,9 mio. kr. skyldes, at reserverne på finansloven for 2018 er nulstillet og
udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2019. På forslag til finanslov for 2019 er bevillingen
forhøjet som følge af forskudt ikrafttræden for visse målgrupper i initiativet om forenkling af den
økonomiske styring af beskæftigelsesindsatsen, jf. Aftale med regeringen, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre om Erhvervs og Iværksætterinitiativer af november 2017. De
kommunaløkonomiske konsekvenser forhandles med de kommunale parter (§ 17.19.78.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 21,7 mio. kr. skyldes en forventet stigning i aktiviteten fra 45.100 helårspersoner i
2018 til 51.300 helårspersoner i 2019. Merudgiften kan henføres til indfasningen af Aftale mellem
den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om en
reform af førtidspension og fleksjob af juni 2012 (§ 17.31.39.).
Mindreudgiften på 5.222,5 mio. kr. skyldes, at det ikke længere er muligt at udtræde af
efterlønsordningen og få tidligere indbetalt efterlønsbidrag udbetalt kontant og skattefrit som følge
af Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om flere år på arbejdsmarkedet af juni 2017 (§
17.31.51.).
Merudgiften på 116,2 mio. kr. skyldes primært, at kontoen er under indfasning og at der afholdes
udgifter der tidligere blev afholdt på § 17.56.02. Ledighedsydelse. Der forventes en stigning i
aktiviteten fra 6.600 helårspersoner i 2018 til 10.200 helårspersoner i 2019. Merudgiften kan
henføres til indfasningen af Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti om reform af refusionssystemet og tilpasninger i
udligningssystemet af februar 2015 (§ 17.35.25.).
Mindreudgiften på 1.060,6 mio. kr. skyldes Aftale om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer om
initiativet om forenkling af den økonomiske styring af beskæftigelsesindsatsen, der afskaffer
refusion på kontoen pr. 1. januar 2019. På grund af forskudt ikrafttræden er der dog refusion
vedrørende dagpengemodtagere indtil 1. juli 2019 (§ 17.46.03.).
Mindreudgiften på 264,8 mio. kr. skyldes Aftale om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer om
initiativet om forenkling af den økonomiske styring af beskæftigelsesindsatsen, der afskaffer
refusion på kontoen pr. 1. januar 2019. På grund af forskudt ikrafttræden er der dog refusion
vedrørende sygedagpengemodtagere indtil 1. juli 2019 (§ 17.46.07.).
Mindreudgiften på 306,8 mio. kr. skyldes, at ordningen udfases i 2019. Således udbetales der kun
jobpræmier for 4 måneder i 2019 (§ 17.46.63.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
18
af
35
Mindreudgiften på 42,6 mio. kr. skyldes en faldende bevillingsprofil jf. Aftale mellem regeringen
(V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2017 af
november 2016 (§ 17.46.64.).
Merudgiften på 29,1 mio. kr. skyldes en rebudgettering af den særlige jobrotationsordning fra en
puljestyret reservationsbevilling til en aktivitetsstyret lovbunden bevilling som ny underkonto 20 til
§ 17.46.74, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti om finansiering af indsatser for at forebygge og nedbryde parallelsamfund og
aftale om Landsbyggefondens ramme til fysiske forandringer af de udsatte boligområder mv. i
perioden 2019-2026 fra maj 2018. Merudgiften er sammensat af en udgift på 61,7 mio. kr. for
underkonto 10. Ordinær jobrotation og 56,9 mio. kr. for underkonto 20. Jobrotation til særlige
grupper. Adskilt er begge konti budgetteret med en forventet mindreudgift i 2019 grundet et
forventet fald i antal helårspersoner på samlet set 447 helårspersoner (§ 17.46.74.).
Mindreudgiften på 122,5 mio. kr. skyldes, at der ikke længere budgetteres på kontoen efter en
rebudgettering af den særlige jobrotationsordning fra en puljestyret reservationsbevilling til en
aktivitetsstyret lovbunden bevilling som ny underkonto 20 til § 17.46.74, jf. Aftale mellem
regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om
finansiering af indsatser for at forebygge og nedbryde parallelsamfund og aftale om
Landsbyggefondens ramme til fysiske forandringer af de udsatte boligområder mv. i perioden 2019-
2026 fra maj 2018. På kontoen optages tilbageløb fra tilsagn afgivet før 1. januar 2019. Der er
adgang til, at der kan overføres op til 1 mio. kr. i 2019 til administration af endnu ikke afsluttede
projekter (§ 17.46.75.).
Mindreudgiften på 128,9 mio. kr. skyldes et forventet fald i antallet af ledighedsydelsesmodtagere
hørende til § 17.56.02 fra ca. 4.900 fuldtidspersoner i 2018 til ca. 2.900 fuldtidspersoner i 2019 som
følge af indfasningen af Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti om reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet af
februar 2015. Aftalen medfører, at udgifterne til ledighedsydelse fremadrettet primært afholdes på §
17.35.25. Ledighedsydelse (§ 17.56.02.).
Merudgiften på 359,7 mio. kr. skyldes primært en forventet stigning i aktiviteten fra 25.900
helårspersoner i 2018 til 34.800 helårspersoner i 2019. Merudgiften kan henføres til indfasningen af
Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om en reform af førtidspension og fleksjob af juni 2012 samt Aftale mellem den
daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om reform af
refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet af februar 2015 (§ 17.56.04.).
Merudgiften på 343,5 mio. kr. skyldes en forventet stigning i aktiviteten fra ca. 24.500
helårspersoner i 2018 til ca. 33.300 helårspersoner i 2019. Merudgiften kan henføres til indfasningen
af Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
19
af
35
Folkeparti om en reform af førtidspension og fleksjob af juni 2012 samt Aftale mellem den
daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om reform af
refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet af februar 2015 (§ 17.56.05.).
Mindreudgiften på 20,0 mio. kr. skyldes et fald i prognosen for antallet af personer omfattet af
integrationsprogrammet (§ 17.62.04.).
Merudgiften på 26,8 mio. kr. skyldes en niveaujustering på baggrund af de seneste års regnskaber (§
17.62.05.).
Merindtægten på 55,0 mio. kr. skyldes en niveaujustering på baggrund af de seneste års regnskaber
(§ 17.62.05.).
Merudgiften på 2.418,8 mio. kr. skyldes en forventet stigning i antallet af helårspersoner fra ca.
29.500 helårspersoner i 2018 til ca. 41.900 helårspersoner i 2019. Merudgiften skal ses i
sammenhæng med en samlet forventet stigning i antallet af førtidspensionister på grund af stigende
pensionsalder jf. Aftale mellem den daværende VK-regering, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre
om senere tilbagetrækning af maj 2011. Stigningen i det samlet antal førtidspensionister kommer til
udtryk på denne konto, da førtidspension tilkendt 1. juli 2014 eller senere budgetteres på denne
konto, jf. Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet af
februar 2015. Afgangen de første år forventes at være yderst begrænset i den tidlige
indfasningsperiode samtidig med at der forventes stigende antal tilkendelser. (§17.64.10.).
Merindtægten på 1.939,7 mio. kr. skyldes en stigende aktivitet på ordningen, og deraf et stigende
medfinansieringsbehov (§17.64.10.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
20
af
35
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
Nye initiativer
Mindreudgiften på 43,1 mio. kr. skyldes nedlæggelse af kontoen som følge af etablering af
Studievalg Danmark (§ 19.35.15.).
Merudgiften på 47,6 mio. kr. skyldes etablering af Studievalg Danmark (§ 19.35.26.).
Mindreudgiften på 173,4 mio. kr. skyldes primært udfasning af innovationsmiljøer og nedlæggelse af
Innovationsagentordningen, jf. Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om forenkling af
erhvervsfremmesystemet af maj 2018 (§ 19.46.01.).
Merudgiften på 206,9 mio. kr. skyldes tilskud til Danmarks Grundforskningsfond til understøttelse
af regeringens forsknings-
og innovationspolitiske strategi ”Danmark – klar til fremtiden” (§
19.46.03.).
Reserver
Mindreudgiften på 55,7 mio. kr. skyldes primært udmøntning af reserver og rebudgettering af
reserve til dekommissioneringsopgaver (§ 19.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 23,8 mio. kr. skyldes primært indbudgettering af midler til administration af
forskningsinitiativer (§ 19.11.01.).
Merudgiften på 1.303,6 mio. kr. skyldes primært omlægning i forbindelse med implementeringen af
nyt bevillingssystem, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om et nyt bevillingssystem
for de videregående uddannelser af november 2017 (§ 19.25.01.).
Mindreudgiften på 1.648,5 mio. kr. skyldes primært omlægning i forbindelse med implementeringen
af nyt bevillingssystem, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om et nyt bevillingssystem
for de videregående uddannelser af november 2017 (§ 19.25.02.).
Merudgiften på 423,8 mio. kr. skyldes primært omlægning i forbindelse med implementeringen af
nyt bevillingssystem, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om et nyt bevillingssystem
for de videregående uddannelser af november 2017 (§ 19.25.04.).
Merudgiften på 45,4 mio. kr. skyldes primært omlægning i forbindelse med implementeringen af nyt
bevillingssystem, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten,
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
21
af
35
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om et nyt bevillingssystem for de
videregående uddannelser af november 2017 (§ 19.25.06.).
Merudgiften på 143,8 mio. kr. skyldes primært en højere forventet genudlånsrente (§ 19.82.02.).
Merudgiften på 33,2 mio. kr. skyldes indbudgettering af Trepartsaftale mellem regeringen og
arbejdsmarkedets parter om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-
2021) af oktober 2017 (§ 19.84.03.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
22
af
35
§ 20. Undervisningsministeriet
Nye initiativer
Mindreudgiften på 303,7 mio. kr. skyldes primært oprettelsen af den forberedende grunduddannelse
(FGU), hvormed aktiviteten på produktionsskoler fra sommeren 2019 overgår til FGU jf. Aftale
mellem regeringen, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om
bedre veje til uddannelse og job af oktober 2017 (§ 20.51.11.).
Mindreudgiften på 91,1 mio. kr. skyldes oprettelsen af den forberedende grunduddannelse (FGU),
hvormed aktiviteten på produktionsskoler fra sommeren 2019 overgår til FGU jf. Aftale mellem
regeringen, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre
veje til uddannelse og job af oktober 2017 (§ 20.51.12.).
Mindreudgiften på 21,4 mio. kr. skyldes oprettelsen af den forberedende grunduddannelse (FGU),
hvormed aktiviteten på erhvervsgrunduddannelsen fra sommeren 2019 overgår til FGU jf. Aftale
mellem regeringen, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om
bedre veje til uddannelse og job af oktober 2017 (§ 20.52.01.).
Mindreudgiften på 146,2 mio. kr. skyldes primært oprettelsen af den forberedende grunduddannelse
(FGU), som overtager aktiviteten fra den kombinerede ungdomsuddannelse fra sommeren 2019 jf.
Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og
Alternativet om bedre veje til uddannelse og job af oktober 2017 (§ 20.53.01.).
Merudgiften på 634,0 mio. kr. skyldes, at der med oprettelsen af den forberedende
grunduddannelse (FGU) afsættes bevilling til undervisningsudgifter jf. Aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje til
uddannelse og job af oktober 2017 (§ 20.55.01.).
Merudgiften på 107,4 mio. kr. skyldes, at der med oprettelsen af den forberedende
grunduddannelse (FGU) afsættes bevilling til grundtilskud ved FGU jf. Aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje til
uddannelse og job af oktober 2017 (§ 20.55.02.).
Merudgiften på 322,5 mio. kr. skyldes, at der med oprettelsen af den forberedende
grunduddannelse (FGU) afsættes bevilling til skoleydelse ved FGU jf. Aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje til
uddannelse og job af oktober 2017 (§ 20.55.03.).
Merudgiften på 70,5 mio. kr. skyldes, at der med oprettelsen af den forberedende grunduddannelse
(FGU) afsættes bevilling til implementering mv. af FGU jf. Aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje til
uddannelse og job af oktober 2017 (§ 20.55.10.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
23
af
35
Reserver
Mindreudgiften på 40,6 mio. kr. skyldes en række modsatrettede bevægelser, herunder nedjustering
af den afsatte reserve til momskompensation til institutioner som følge af afskaffelse af fradrag for
moms på baggrund af institutionernes faktiske udgifter, negativ budgetregulering med henblik på
nedjustering af pris- og lønregulering som følge af OK18 samt en opjustering som følge af ny
reserve til forventede kommunale udgifter i forbindelse med og Aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti om delaftale på undervisningsområdet om at bekæmpe
parallelsamfund af maj 2018 (§ 20.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 24,1 mio. kr. og mindreindtægten på 22,6 mio. kr. skyldes en reduktion af det
indbudgetterede forbrug af opsparing som følge af Aftale mellem den daværende SR-regering og
KL om kommunernes økonomi for 2015 af juni 2014 og Aftale mellem regeringen (V), KL og
Danske Regioner om den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020 af maj 2016.
Nettobevægelsen er neutral (§ 20.29.07.).
Merudgiften på 20,5 mio. kr. skyldes afsættelse af et 4-årigt forsøgsprogram om styrket
teknologiforståelse i folkeskolen som følge af Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre om initiativer for Danmarks digitale vækst af februar 2018 (§ 20.29.14.).
Mindreudgiften på 49,5 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for puljen til fremme af
erhvervsuddannelsernes kvalitet, herunder flytning af bevilling i forbindelse med finansiering af Lov
om ændring af erhvervsuddannelser og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (Lov nr. 1692 af
26. december 2017) (§ 20.38.11.).
Mindreudgiften på 165,0 mio. kr. skyldes udløb af en midlertidig bevilling til tilskud til
erhvervsuddannelserne som følge af Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven
for 2018 af december 2017 (§ 20.38.12.).
Merudgiften på 36,1 mio. kr. skyldes udgiftsprofilen på en række initiativer indbudgetteret som
følge af Aftale mellem regeringen (V), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om styrkede gymnasiale
uddannelser af juni 2016 (§ 20.48.11.).
Merudgiften på 20,4 mio. kr. skyldes den forudsatte udgiftsprofil, der blev aftalt med Aftale om
mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og
videreuddannelse (2018-2021) af oktober 2017 (§ 20.72.07.).
Mindreudgiften på 720,2 mio. kr. og mindreindtægten på 720,2 mio. kr. skyldes, at administrationen
af VEU-godtgørelsen flyttes til AUB pr. 1. januar 2019. Dermed ophører udgifts- og
indtægtsbevillingen på med udgangen af 2018. Dette følger af Aftale mellem regeringen og
arbejdsmarkedets parter om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-
2021) af oktober 2017 (§ 20.93.25.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
24
af
35
§ 21. Kulturministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 77,9 mio. kr. skyldes ophør af kulturregionernes kulturaftale for 2015-2018.
Bevillingen i 2019 vil blive hævet i forbindelse med indgåelse af nye kulturaftaler for 2019, hvilket
vil ske i 2. halvår af 2019 (§ 21.11.32.).
Merudgiften på 23,0 mio. kr. skyldes primært en merbevilling i 2019 på 19,3 mio. kr. som
medfinansiering til flytning af statslige arbejdspladser (§ 21.11.79.).
Mindreindtægten på 41,2 mio. kr. skyldes udløb af Filmaftale 2015-2018 mellem den daværende SR-
regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti. Filmaftalen fra 2019 og frem indarbejdes på ændringsforslagene til
finansloven for 2019 (§ 21.24.03.).
Merudgiften på 82,5 mio. kr. og merindtægten på 81,2 mio. kr. skyldes primært projektet om
restaurering og nybyggeri på Nyborg Slot og projektet om restaurering af Amaliehaven (§
21.33.78.).
Mindreudgiften og mindreindtægten på 51,3 mio. kr. skyldes udløb af medieforliget for 2015-2018
mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. Medieaftalen for 2019-2023
indarbejdes på § 21. Kulturministeriet i forbindelse med ændringsforslagene til finansloven for 2019
(§ 21.81.02.).
Mindreudgiften og mindreindtægten på 46,8 mio. kr. vedrørende Public Service-Puljen skyldes
udløb af medieforliget for 2015-2018 mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
Medieaftalen for 2019-2023 indarbejdes på § 21. Kulturministeriet i forbindelse med
ændringsforslagene til finansloven for 2019 (§ 21.81.16.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
25
af
35
§ 22. Kirkeministeriet
Ingen større bevægelser.
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
26
af
35
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet
Nye initiativer
Merudgiften skyldes primært, at der er afsat i alt 16,5 mio. kr. i 2019 til etableringen af et
vildsvinehegn som ét af initiativerne i Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om styrket
indsats mod afrikansk svinepest i Danmark af marts 2018. Derudover er der på kontoen afsat i alt
51,7 mio. kr. i 2019 til anlæg af de to naturgenopretningsprojekter Søborg Sø og Ekkodalen. (§
24.74.04.).
Merindtægten på 68,9 mio. kr. skyldes indtægtsbevilling i form af salg af diverse ejendomme til at
finansiere de to naturgenopretningsprojekter, samt en indtægtsbevilling til medfinansiering af
vildsvinehegnet fra erhvervet. (§ 24.74.04.).
Reserver
Merudgiften skyldes afsat ny reserve på 40,3 mio. kr. i 2019 til Fødevareforlig 4, og at reserven fra
2018 til indsatser rettet mod forbedring af danskernes madvaner og sundhed er udmøntet i 2019-
2021. (§ 24.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften og på 364,4 mio. kr. skyldes flytning af bevillinger på tilskudsordninger under
landdistriktsprogrammet fra Miljøstyrelsens administration til Landbrugsstyrelsens administration,
herunder forudsat tilskudsomfang (§ 24.52.02.).
Mindreindtægten på 275,7 mio. kr. skyldes flytning af bevillinger på tilskudsordninger under
landdistriktsprogrammet fra Miljøstyrelsens administration til Landbrugsstyrelsens administration,
herunder forudsat tilskudsomfang og EU-medfinansiering (§ 24.52.02.).
Mindreudgiften på 59,8 mio. kr. skyldes udløb af midlertidig bevilling vedrørende Aftale mellem
den daværende SR-regering, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om finansloven for 2015 af
november 2014 om forhøjelse af bevillingen til Miljøteknologisk Udviklings- og
Demonstrationsprogram, herunder indsats vedrørende bæredygtigt byggeri, samt udløb af bevilling
til en innovationspulje, jf. Aftale mellem den daværende SR-regering, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten om et grønnere Danmark. Endelig skyldes mindreudgiften udløb af midlertidig
bevilling fra forskningsreserven, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om fordeling af forskningsreserven for 2018 af oktober
2017. (§ 24.53.15.).
Mindreindtægten på 73,3 mio. kr. skyldes primært, at regnskabsprincippet er omlagt fra 2019 så
den interne statslige overførselsindtægt, der udligner udgiftsbevillingen, ikke længere
indbudgetteres under landdistriktsprogrammets anlægsindsatser vedr. Vådområdeindsats,
projektjord kommunal model og Udtagning af lavbundsjorder mv. (§ 24.21.05.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
27
af
35
Mindreudgiften på 41,6 mio. kr. skyldes, at der i 2018 er udlagt færre hektar målrettede
efterafgrøder end i 2017, og da kompensation herfor ydes med et års forskydning i hhv. 2018 og
2019 er bevillingen tilsvarende lavere. Endvidere udløber den statslige bevilling til
oplandskonsulenter, som forudsat. (§ 24.23.07.).
Mindreudgiften på 125,0 mio. kr. skyldes udløb af Aftale mellem den daværende SRSF-regering,
Venstre og Det Konservative Folkeparti om finansloven for 2014 af november 2013 om statens
ydelse af tilskud til Den Danske Naturfond. (§ 24.81.02).
Merudgiften på 864,5 mio. kr. skyldes primært gentegning af 5-årige tilsagn, der er udløbet, samt
forventet øget søgning om økologisk arealtilskud i 2019. Derudover er der forudsat øget bevilling
på tilskudsordninger til udvikling i primært jordbrug, pleje af græs- og naturarealer og projektstøtte
til minivådområder. Dette modsvares delvist af mindreudgifter som følge af ændret
regnskabsprincip fra 2019 på flere ordninger, således at den interne statslige overførselsudgift ikke
længere indbudgetteres, da den statslige bevilling er flyttet fra § 24.52.02. Vand- og naturindsats. (§
24.23.03.).
Merindtægten på 599,3 mio. kr. skyldes justeringerne i udgiftsbevillingen, jf. ovenfor, idet
tilskudsordningerne er medfinansieret af EU på mellem 75 og 100 pct. Dette modsvares delvist af
ændring af regnskabsprincipper fra 2019 på flere ordninger, således at den interne statslige
overførselsindtægt ikke længere indbudgetteres. (§ 24.23.03.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
28
af
35
§ 28. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 613,2 mio. kr. skyldes afløbet for de afsatte reserver vedrørende besluttede
anlægsprojekter samt afløbet for kontoens budgetregulering (§ 28.11.13.).
Merindtægten på 423,3 mio. kr. skyldes afløbet for Signalprogrammets træk på den centrale
anlægsreserve, der er indbudgetteret som forbrug af videreførsel (§ 28.11.13.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 125,9 mio. kr. skyldes afløbet for udisponerede midler (§ 28.11.15.).
Mindreudgiften på 50,0 mio. kr. skyldes, at puljen er udmøntet på finansloven for 2019 (§
28.11.16.).
Merudgiften på 355,4 mio. kr. skyldes afløbet for den statslige medfinansiering af letbaner (§
28.11.35.).
Merudgiften på 449,0 mio. kr. skyldes de forventede afløb for de igangværende anlægsprojekter på
kontoen (§ 28.21.20.).
Mindreudgiften på 53,9 mio. kr. skyldes færdiggørelse af mindre anlægsprojekter (§ 28.21.21.).
Mindreudgiften på 37,2 mio. kr. skyldes udløb af bevilling til pulje til forbedring af kollektiv trafik i
yderområder og udløb af bevilling til Passagerpulsen (§ 28.53.02.).
Mindreudgiften på 96,3 mio. kr. skyldes udløb af bevilling til pulje til investeringer i kollektiv
bustrafik (§ 28.53.05.).
Mindreudgiften på 124,5 mio. kr. skyldes, at rådighedspuljerne på kontoen er overført til § 28.63.05.
Banedanmark - fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet (§ 28.63.02.).
Mindreudgiften på 658,0 mio. kr. skyldes det forventede afløb for de igangværende anlægsprojekter
på kontoen (§ 28.63.08.).
Merudgiften på 564,2 mio. kr. skyldes, at kontoen er nyoprettet som følge af, at Vejdirektoratet på
en række projekter skal være bygherre på vegne af Bygningsstyrelsen (§ 28.74.10.).
Mindreudgiften på 738,5 mio. kr. skyldes primært, at der forventes afgivet betydeligt færre tilsagn til
almene boliger (§ 28.81.01.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
29
af
35
Mindreudgiften på 283,7 mio. kr. skyldes primært, at der forventes tilsagn til færre ungdomsboliger
(§ 28.81.02.).
Mindreindtægten på 71,9 mio. kr. vedrører kommunal refusion og er en følge af ændringerne i det
forventede antal tilsagn som beskrevet under udgifterne (§ 28.81.02.).
Mindreudgiften på 205,7 mio. kr. vedrørende refusion til Landsbyggefonden skyldes den samlede
mindreudgift til ydelsesstøtte til almene boliger og friplejeboliger (§ 28.81.05.).
Mindreudgiften på 184,8 mio. kr. vedrørende statslån til Landsbyggefonden skyldes, at
Landsbyggefonden har et mindre likviditetsunderskud i 2019, der skal dækkes af statslån (§
29.81.07.).
Mindreudgiften på 55,9 mio. kr. skyldes, at byfornyelsesmidlerne på kontoen er overført til §
35.11.69. Landsbyspulje (§ 28.83.01.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
30
af
35
§ 29. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Reserver
Merudgiften på 26,7 mio. kr. skyldes, at der endnu ikke er truffet beslutning om udmøntning af de
midler, der afsat til grønne klimatiltag i 2019 i henhold til Aftale mellem regeringen (V),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti om afskaffelse af PSO-afgiften af november 2016 (§ 29.11.05.).
Merudgiften på 51,2 mio. kr. skyldes, at energireserven for 2019 endnu ikke er blevet udmøntet ved
politisk aftale (§ 29.25.79).
Øvrige større ændringer
Mindreindtægten på 167,6 mio. kr. skyldes, at skønnet for antallet af CO
2
-kvoter, som vil blive
auktioneret, er blevet nedskrevet (§ 29.21.04.).
Mindreudgiften på 210,7 skyldes primært udløb af midler fra forskningsreserven på 197,0 mio. kr.,
udløb af pulje til forskning, udvikling og demonstration inden for energieffektiv transport på 8 mio.
kr., samt reduktion på 4,9 mio. kr. af pulje til forskning i miljøvenlig og energieffektiv produktion af
olie og gas (§ 29.22.01.).
Mindreudgiften på 50,5 mio. kr. skyldes primært udløb af bevilling til intelligente og fleksible
bygning (9,7 mio. kr.), energirådgivning af private husstande (1,0 mio. kr.), udbredelse af
varmepumper i landområder (10,2 mio. kr.) og etableringsstøtte til elvarmepumper for
kraftvarmeværker uden for kvotesektoren (28,7 mio. kr.). Hertil kommer at bevillingen til
Rådgivning til decentrale naturgasfyrede kraftvarmeværker er reduceret med 2,9 mio. kr. (§
29.24.18.).
Mindreudgiften på 26,4 mio. kr. skyldes primært, at skønnet for biogasanvendelse til transport og
proces er reduceret (§ 29.24.21.).
Merudgiften på 20,2 mio. kr. skyldes den afsatte pulje fra 2019-2025 til fremme produktion af
avancerede biobrændstoffer, jf. Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre
om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer af november 2017 (§ 29.24.25.).
Merudgiften på 262,1 mio. kr. skyldes primært, at skønnet for anvendelsen af biogas til opgradering
eller rensning er forhøjet (§ 29.25.09.).
Merudgiften på 542,6 mio. kr. skyldes Aftale mellem regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Konservative Folkeparti
om afskaffelse af PSO-afgiften af november 2016, hvor det blev aftalt, at PSO-afgiften udfases
gradvist ved, at udgifterne flyttes over på finansloven. Afskaffelsen sker gradvist med fuld
udfasning i 2022 (§ 29.25.10.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
31
af
35
Mindreindtægten på 100,3 mio. kr. skyldes bortfald af indtægter vedrørende 2,5 Ghz-auktion (§
29.29.02.).
Merudgiften på 57,4 mio. kr. skyldes, at der er blevet afsat yderligere midler til bredbåndspuljen (§
29.29.04.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
32
af
35
§ 35. Generelle reserver
Nye initiativer
Merudgiften på 600,0 mio. kr. skyldes, at der oprettes en reserve til Disruptionrådets anbefalinger,
EUD mv. (§ 35.11.07.).
Merudgiften på 260,0 mio. kr. skyldes, at der oprettes en reserve til grønne initiativer i 2019 (§
35.11.08.).
Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes, at reserven til cybersikkerhed er udmøntet i 2019 (§
35.11.11.).
Merudgiften på 100,0 mio. kr. skyldes, at der oprettes en reserve til initiativer på kulturområdet i
2019 (§ 35.11.12.).
Merudgiften på 1.350,0 mio. kr. skyldes, at der oprettes en reserve til forhandlingerne i forbindelse
med finansloven for 2019 (§ 35.11.14.).
Merudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes, at der oprettes en reserve til nedbringelse af
sagsbehandlingstid i den offentlige sektor i 2019 (§ 35.11.16.).
Merudgiften på 1.015,6 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve på 1.271,6 mio. kr. i 2019 til
regeringsinitiativer (§ 35.11.19.).
Mindreudgiften på 463,0 mio. kr. skyldes, at reserven til erhvervs- og iværksætterinitiativer er delvist
udmøntet i 2019 (§ 35.11.21.).
Mindreudgiften på 105,0 mio. kr. skyldes, at reserven til erhvervs- og iværksætterinitiativer på
indtægtsbudgettet er delvist udmøntet i 2019 (§ 35.11.23.).
Merudgiften på 750,0 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve i 2019-2022 til velfærd, herunder til
initiativer på sundhedsområdet mv. (§ 35.11.34.).
Mindreudgiften på 100,0 mio. kr. skyldes, at sikkerhedspuljen er delvist udmøntet i 2019, jf. Aftale
mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
om finansiering af indsatser for at forebygge og nedbryde parallelsamfund af maj 2018 (§ 35.11.38.).
Mindreudgiften på 2.979,1 mio. kr. skyldes, at reserven til JobReform fase II er udmøntet, jf. Aftale
om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger af februar 2018 (§
35.11.39.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
33
af
35
Merudgiften på 300,0 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve i 2019-2022 til en afgifts- og
erhvervspakke (§ 35.11.41.).
Merudgiften på 100,0 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve i 2019-2022 til en afgifts- og
erhvervspakke (§ 35.11.42.).
Mindreudgiften på 800,0 mio. kr. skyldes, at reserven til forsvarsforlig er udmøntet i 2019, jf. Aftale
på forsvarsområdet 2018-2023 mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre af januar 2018 (§ 35.11.52.).
Merudgiften på 76,5 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve til finansiering af tiltag på
energiområdet, jf. Energiaftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af juni 2018 (§ 35.11.54.).
Merudgiften på 25,5 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve i 2019-2022 vedr. forenkling af den
økonomiske styring (§ 35.11.64.).
Merudgiften på 1.119,7 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve i 2019-2022 til finansiering af
initiativer på medieområdet, jf. Medieaftale for 2019-2023 mellem regeringen og Dansk Folkeparti
af juni 2018 (§ 35.11.68.).
Merudgiften på 67,6 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve til en landsbypulje i 2019-2022 (§
35.11.69.).
Merudgiften på 83,6 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve til en mediecheck på 83,6 mio. kr. i
2019, jf. Medieaftale for 2019-2023 mellem regeringen og Dansk Folkeparti af juni 2018 (§
35.11.70.).
Reserver
Merudgiften på 958,1 mio. kr. skyldes, at der er afsat en forskningsreserve med henblik på at
opfylde regeringens forskningsmålsætning. Reserven søges udmøntet i forbindelse med
forhandlingerne om finansloven for 2019 (§ 35.11.02.).
Merudgiften på 500,0 mio. kr. skyldes, at der oprettes en årlig reserve i 2018-2021 til
aktivitetsafledte og tekniske ændringsforslag mv. på finanslovforslaget for 2019 (§ 35.11.03.).
Merudgiften på 778,0 mio. kr. skyldes, at satsreguleringspuljen udgør 778,0 mio. kr. i 2019, hvoraf
203,2 mio. kr. følger af bortfald af tidligere års initiativer mv. (§ 35.11.04.).
Merudgiften på 99,6 mio. kr. skyldes nulstilling af budgetreguleringen vedr. 12. fase af statens
indkøbsprogram, der er udmøntet på de enkelte ministerområder (§ 35.11.32.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
34
af
35
Merudgiften på 92,3 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til finansiering af en reform af
indsatsen mod ungdomskriminalitet, jf. Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og
Socialdemokratiet om reform af indsatsen mod ungdomskriminalitet af juni 2018 (§ 35.11.33.).
Mindreudgiften på 95,0 mio. kr. skyldes, at reserven vedr. ekstraordinære indsatser i
grænseområderne mv. er nulstillet, idet reserven var afsat i 2018 (§ 35.11.44.).
Mindreudgiften på 584,0 mio. kr. skyldes, at reserven til det danske EU-bidrag på 700,0 mio. kr. i
2019 er mindre end den tilsvarende reserve i 2018 (§ 35.11.47.).
Mindreudgiften på 115,2 mio. kr. skyldes, reserven til Skatteministeriet er delvist udmøntet til § 9
Skatteministeriet i forbindelse med finanslovsforslaget for 2019. (§ 35.11.50.).
Mindreudgiften på 43,4 mio. kr. skyldes, at reserven til økologisk arealtilskud er delvist udmøntet i
2019 (§ 35.11.65.).
Merudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve på 25,0 mio. kr. til etableringen af en
digital erhvervsfremmeplatform, jf. Aftale om kommunernes økonomi for 2019 (§ 35.11.67.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 20,4 mio. kr. skyldes et nyt ledighedsskøn foretaget efter færdiggørelsen af
ministerparagrafferne (§ 35.11.24.).
Mindreudgiften på 162,3 mio. kr. skyldes et nyt ledighedsskøn foretaget efter færdiggørelsen af
ministerparagrafferne (§ 35.11.25.).
Merindtægten på 188,0 mio. kr. skyldes, at der efter færdiggørelsen af ministerparagrafferne er sket
en opjustering af forventningerne til statens indtægter fra Nordsøfonden (§ 35.11.30.).
L 241 - 2017-18 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
35
af
35
§ 36. Pensionsvæsenet
Øvrige større ændringer
Mindreindtægten på 37,5 mio. kr. vedr. Post Danmark A/S skyldes et forventet fald i det samlede
antal aktive tjenestemænd, som er betinget af, at der ikke længere ansættes tjenestemænd på
området (§ 36.21.01.).
Mindreindtægten på 408,8 mio. kr. vedr. DSB skyldes indbetaling af et aktuarmæssigt fastsat
kapitalbeløb i 2018 på 388 mio. kr. Kapitalbeløbet vedrører ændret pensionsbidragsprocent (§
36.21.02.).
Mindreindtægten på 60,4 mio. kr. vedr. pensionsudgifter i folkeskolen mv. skyldes et forventet fald i
det samlede antal aktive tjenestemænd, som er betinget af, at der ikke længere ansættes
tjenestemænd på området. I takt med at antallet af aktive tjenestemænd falder, forventes færre
refusionsindtægter (skalatrinsrefusion og under 63,5-års refusion) ved aktive folkeskolelæreres
overgang til pension (§ 36.31.01.).
Merudgiften på 24,3 mio. kr. vedr. opgaver uden for statstjenestemandspensionsordningen skyldes
en forventet stigning i det samlede antal pensioner på området for Folkekirkens kirkefunktionærer
og stiftspersonale. Merindtægten modsvarer 1:1 det justerede udgiftsskøn, da der på kontoen føres
refusion af pensionsudgifter og takstafregning fra Folkekirken (Fællesfonden) for udførelsen af den
overtagne administrationsopgave (§ 36.41.01.).