MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. november 2017
2017-5752
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L24
–
Forslag til Taxilov, som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål nr. 7:
Ministeren bedes redegøre for ændringerne til limousinekørsel i L 24 om taxi-
loven set i forhold til den gældende taxilov. Herunder ønskes det bl.a. uddybet,
hvorfor det i lovforslaget er fastsat, at handelsværdien for en bil skal overstige
500.000 kr., hvorvidt det gælder for nye såvel som brugte biler, hvor restriktivt
dispensationsmuligheden skal tolkes, hvordan det stiller kørsel med eksempel-
vis veteranbiler, ombyggede biler m.v.
Svar:
Beløbsgrænsen er fastsat med det formål at skabe et objektivt og gennemskue-
ligt kriterium, der sikrer en afgrænsning af biler, der anvendes til limousine-
kørsel i modsætning til biler, der anvendes til taxikørsel.
Afgrænsningen er nødvendig for at sikre, at der ikke opstår konkurrence på
ulige vilkår mellem limousiner og taxier, hvilket kan ske, hvis limousine- og
taxikørsel udføres med biler i samme prisklasse.
Beløbsgrænsen gælder for både nye og brugte biler, der ønskes godkendt til
limousinkørsel.
Det kan tillades, for så vidt angår lovforslagets § 4, stk. 3, at en bil, der ikke
opfylder betingelserne i stk. 1, nr. 2, kan anvendes til limousinekørsel, hvis bi-
len i kraft af sin indretning, udstyr eller historiske værdi besidder en særlig
attraktionsværdi som limousine. Tilladelser udstedes på baggrund af en kon-
kret vurdering. Denne mulighed forventes dog udelukkende anvendt på biler,
der er meget sjældne, og som i kraft af deres særlige indretning og udstyr har
en attraktionsværdi, som gør dem egnede til limousinekørsel på niveau med
specialbyggede limousiner eller biler, hvis almindelige handelsværdi før skatter
og afgifter overstiger 500.000 kr.