NOTAT
Dato
J. nr.
6. okt. 2017
2016-5596
Kørselskontorer og bestillingskontorer
Bagrund
Det er et bærende princip i den ny taxilov, at tilladelser udstedt i henhold til
den gældende taxilovgivning forbliver i kraft indtil udløbet af disses gyldig-
hedsperiode og frem til dette tidspunkt kan udnyttes i overensstemmelse her-
med.
Indehavere af taxitilladelser efter den gældende lovgivning kun kan indgå aftale
med bestillingskontorer, og indehavere af tilladelser til erhvervsmæssig person-
transport kan alene indgå aftale om taxikørsel med et kørselskontor.
Dette skarpe skel mellem den gamle og nye regulering kan, som det er påpeget i
flere af høringssvarene, give anledning til en række problemer ved implemente-
ringen af den nye taxilov.
På baggrund af mødet i aftalekredsen den 6. september 2017 har Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet drøftet problemerne med taxibranchen.
Problemstillinger og løsninger
Planlægning
Vælger et eksisterende bestillingskontor og de tilsluttede vognmænd at gå over
til at udføre taxikørsel efter reglerne i den ny taxilov vil det i de fleste henseen-
der være optimalt for kunderne og taxivirksomhederne, hvis overgangen kunne
ske fra den ene dag til den anden.
En sådan smidig overgang kræver en realistisk planlægning fra bestillingskon-
torets og vognmændenes side, hvor man i god tid inden ansøgningen om nye
tilladelser har taget stilling til de forskellige spørgsmål af økonomisk-, skatte-
mæssig- og aftalemæssig karakter som en overgang til den ny regulering rejser.
Det skal bl.a. afklares om - og i givet fald hvordan - bestillingskontorets kør-
selsaftaler kan videreføres, om - og i givet fald hvordan - aftaler mellem vogn-
mænd og bestillingskontor kan videreføres eller ophæves, om - og i givet fald
hvordan - bestillingskontorets aktiver kan overgå til et nyt kørselskontor eller
om bestillingskontoret skal likvideres.