Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 24
Offentligt
1807799_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
6. okt. 2017
2016-5596
Kørselskontorer og bestillingskontorer
Bagrund
Det er et bærende princip i den ny taxilov, at tilladelser udstedt i henhold til
den gældende taxilovgivning forbliver i kraft indtil udløbet af disses gyldig-
hedsperiode og frem til dette tidspunkt kan udnyttes i overensstemmelse her-
med.
Indehavere af taxitilladelser efter den gældende lovgivning kun kan indgå aftale
med bestillingskontorer, og indehavere af tilladelser til erhvervsmæssig person-
transport kan alene indgå aftale om taxikørsel med et kørselskontor.
Dette skarpe skel mellem den gamle og nye regulering kan, som det er påpeget i
flere af høringssvarene, give anledning til en række problemer ved implemente-
ringen af den nye taxilov.
På baggrund af mødet i aftalekredsen den 6. september 2017 har Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet drøftet problemerne med taxibranchen.
Problemstillinger og løsninger
Planlægning
Vælger et eksisterende bestillingskontor og de tilsluttede vognmænd at gå over
til at udføre taxikørsel efter reglerne i den ny taxilov vil det i de fleste henseen-
der være optimalt for kunderne og taxivirksomhederne, hvis overgangen kunne
ske fra den ene dag til den anden.
En sådan smidig overgang kræver en realistisk planlægning fra bestillingskon-
torets og vognmændenes side, hvor man i god tid inden ansøgningen om nye
tilladelser har taget stilling til de forskellige spørgsmål af økonomisk-, skatte-
mæssig- og aftalemæssig karakter som en overgang til den ny regulering rejser.
Det skal bl.a. afklares om - og i givet fald hvordan - bestillingskontorets kør-
selsaftaler kan videreføres, om - og i givet fald hvordan - aftaler mellem vogn-
mænd og bestillingskontor kan videreføres eller ophæves, om - og i givet fald
hvordan - bestillingskontorets aktiver kan overgå til et nyt kørselskontor eller
om bestillingskontoret skal likvideres.
L 24 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/10-17 fra Fagligt Fælles Forbund 3F og ATAX, Arbejdsgiverforening for persontransport, til transport-, bygnings- og boligministeren
1807799_0002.png
Ud fra disse og lignende overvejelser må den enkelte indehaver af en taxitilla-
delse træffe beslutning om, hvornår det ville være bedst at gå over til en ny til-
ladelse, og hvornår der skal søges om at få konverteret tilladelsen.
Som den ny taxilov er skruet sammen kan vognmænd og bestillingskontorer
vælge at fortsætte under uændrede vilkår, indtil udgangen af tilladelsens eller
godkendelsens gyldighedsperiode, hvis det ud fra en samlet vurdering viser sig
at være mest fordelagtigt. Såvel bestillingskontorer som vognmænd med taxitil-
ladelse vil blive reguleret på grundlag af den kommunale godkendelse og vil
være omfattet af tilsyn fra den pågældende kommune, medmindre denne for-
pligtelse er blevet overdraget til transport-, bygnings- og boligministeren.
Smidighed
Ud over en nøje planlægning fra taxibranchens aktører er en vellykket overgang
afhængig af, at den tilladelsesudstedende myndighed (Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen) giver en klar og entydig vejledning til ansøgerne og i sin behandling
af ansøgninger er både effektiv, pragmatisk og inden for rimelighedens grænser
er imødekommende over for branchens ønsker.
Med hensyn til det sidste så kan der være f.eks. være tale om man ved ansøg-
ning om tilladelse til at drive et kørselskontor og ved ansøgning om ombytning
af taxitilladelser gør opmærksom på, at der er en tidsmæssig sammenhæng
mellem ansøgningerne. Kørselskontortilladelsen skal på plads først, men for-
udsætningen for at kørselskontoret kan tilbyde taxikørsel er, at ansøgningerne
om ombytning af taxitilladelserne sker hurtigst muligt evt. inden en bestemt
dato. Der er ikke noget udnyttelseskrav til en tilladelse til at drive kørselskon-
tor.
En anden mulighed er en slags glidende overgang fra bestillingskontor til kør-
selskontor. Der er ikke noget til hindrer for, at et bestillingskontor i overgangs-
perioden også fungerer som et kørselskontor, hvis det sker på baggrund af en
tilladelse til at drive kørselskontor.
Vilkårene for godkendelse af et bestillingskontor, herunder de takster som vog-
nene tilsluttet bestillingskontoret kører efter, kan - også efter den ny taxilov er
vedtaget - ændres, så de i højere grad kommer til at flugte med de vilkår som
vognene tilsluttet et kørselskontor er underlagt. En sådan tilpasning vil lette
samdriften af et bestillingskontor og et kørselskontor i overgangsperioden.
Kontakt og dialog
Reformen af taxilovgivningen vil sandsynligvis løbe ind i problemer, som ikke
er forudsete ved vedtagelsen af loven. Det er baggrunden for, at der i loven er
stillet krav om evaluering af loven efter 1, 3 og efter 5 år.
Endelig er det vigtigt, at både branchen og myndighederne opretholder en tæt
løbende kontakt og dialog i overgangsperioden.
Side 2/2