Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 24
Offentligt
1824214_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. november 2017
2017-5752
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L 24
Forslag til Taxilov, som jeg hermed
skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Reissmann (S).
Spørgsmål nr. 21:
Vil ministeren tage initiativ til at sikre, at elementerne om handicaptilgænge-
lighed, jf. afsnit 6 i stemmeaftalen om taxiloven, bliver en del af lovforslaget?
Og vil ministeren oplyse, hvordan de enkelte elementer i afsnit 6, som skal sik-
rebedre handicaptilgængelighed, konkret vil kunne indgå i lovforslaget?
Svar:
Jeg er af den opfattelse, at alle elementer i den politiske aftale om modernise-
ring af taxiloven er medtaget i lovforslaget.
Der fremgår følgende om handicaptilgængelighed i afsnit 6 i den politiske afta-
le om modernisering af taxiloven, som danner grundlaget for lovforslaget:
”Med universaltilladelser
vil de mange storvogne, der i dag kører lovpligtig
handicapkørsel for trafikselskaberne på OST-tilladelser, have mulighed for at
køre taxikørsel på de tidspunkter, hvor de ikke kører for trafikselskabet under
forudsætning af at de er indrettet dertil.
Udbuddet af storvogne med lift, der kan køre taxikørsel, vil dermed
med
overgangen til universaltilladelser
kunne øges væsentlig i forhold til i dag,
når også de nuværende OST-tilladelser således bliver en del af dette marked.
Som et led i den nye chaufføruddannelse indgår undervisning i befordring af
særlige grupper.”
Der er tillige aftalt en 3 årig overgangsperiode, hvor indehavere af en taxitilla-
delse udstedt efter den gældende taxilov kan få ombyttet denne tilladelse til en
tilladelse til erhvervsmæssig transport efter den nye lov, jf. lovforslagets § 39,
jf.§ 3.
De øvrige tilladelser udstedt efter den gældende taxilov
sygetransport-, li-
mousine- og OST-tilladelser har ikke denne ombytningsret, medmindre den
eksisterende tilladelse udløber i overgangsperioden. Det drejer sig om 459 til-
ladelser, heraf 21 OST-tilladelser, jf. § 42 i lovforslaget.
L 24 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om ministeren vil tage initiativ til at sikre, at elementerne om handicaptilgængelighed, jf. afsnit 6 i stemmeaftalen om taxiloven, bliver en del af lovforslaget, til transport-, bygnings- og boligministeren
1824214_0002.png
Det er med andre ord først efter overgangsperiodens udløb, at det er muligt for
de vognmænd, der i dag kører på grundlag af en OST-tilladelse, at få denne
erstattet med en tilladelse efter § 3 i den ny taxilov. Det vil sige, at det først er
fra 2021, at den situation, der refereres til i første sætning i den politiske aftales
afsnit 6 om handicaptilgængelighed, vil blive mulig, og det under forudsætning
af, at storvognene udstyres med taxametre, sædefølere mv. og har en aftale med
et kørselskontor om at udføre taxikørsel og i øvrigt lever op til betingelserne for
at få en tilladelse.
Ønskes der at åbne op for, at OST-vognmænd allerede fra den 1. januar 2018
kan køre taxikørsel vil det kræve, at alle OST-tilladelser (3.279 tilladelser pr.
1/1 2017) fik mulighed for ombytning, svarende til den der gælder for taxitilla-
delser udstedt efter den gamle lov.
Det vil betyde, at taximarkedet åbnes betydeligt mere end aftalt i den politiske
aftale.
Som et led i den nye chaufføruddannelse indgår undervisning i befordring af
særlige grupper, hvor målet er, at chaufføren skal kende til særlige gruppers
behov, herunder kendskab til de enkelte grupper af personer, chaufføren kan
komme i kontakt med.
Lovforslaget indeholder, ud over hvad der eksplicit fremgår af den politiske
aftale, i § 21, stk. 4, en bestemmelse om, at der ikke ved taxikørsel kan opkræ-
ves betaling for medbragte kørestole, førerhunde eller lignende.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen