MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. november 2017
2017-5752
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L24
–
Forslag til Taxilov, som jeg hermed
skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 17:
Det fremgår af § 7 stk. 2 i forslag til taxilov (L24), at chaufførkort kan udstedes
til personer, der bl.a. har et kørekort til kategori B (almindelig bil) og har gen-
nemført et af transport-, bygnings- og boligministeren godkendt kursus og be-
stået dertil hørende teoretisk og praktisk prøve. Det virker ulogisk, at buschauf-
fører, som lovgivningen er i dag, trods deres omfattende uddannelsesniveau,
ikke har lov til at udføre erhvervsmæssig personbefordring i almindelig bil.
Kan ministeren redegøre for, om en kvalifikationsuddannelse til buskørsel vil
kunne gælde som et godkendt kursus i forhold til opnåelse af chaufførkort, jf.
L24?
Svar:
En chauffør, der har gennemført kvalifikationsuddannelse for buschauffører og
fået udstedt et chaufføruddannelsesbevis, skal for lovligt at kunne udføre er-
hvervsmæssig persontransport i bil gennemføre og bestå et taxikvalifikations-
kursus.
Undervisningen på taxikvalifikationskursus er
–
i modsætning til undervisnin-
gen på kvalifikationsuddannelsen på busområdet
–
målrettet kørsel i biler og
har blandt andet fokus på færdselslovgivning for denne gruppe køretøjer samt
taxilovgivningen.
Da kravet om kørekort til erhvervsmæssig personbefordring i bil afskaffes ved
årets udgang, vil der i kvalifikationskurset indgå seks individuelle køretimer
med undervisning i trafiksikkerhed, passagervenlig samt defensiv og energirig-
tig kørsel.
Kurset afsluttes med en teoretisk og en praktisk prøve. Ved den praktiske prøve
skal ansøgeren sandsynliggøre, at vedkommende er kvalificeret til at udføre
erhvervsmæssig persontransport.