Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 24
Offentligt
1820098_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. november 2017
2017-5752
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L 24
Forslag til Taxilov, som jeg hermed
skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 16:
Danske Busvognmænd har i deres høringssvar til L 24, forslag til taxilov, fore-
slået, at en tilladelse til erhvervsmæssig person transport kan anvendes til kør-
sel for en virksomhed med CVR-nr., uden at dette forstås som taxikørsel, så-
fremt der foreligger en skriftlig kørselskontrakt mellem vognmand og virksom-
hed. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i deres høringsnotat til L 24
oplyst, at dette ikke er hensigtsmæssigt, idet baggrunden for at taxikørsel skal
sælges via et kørselskontor, er at sikre forbrugerbeskyttelse via enheder, der er
ansvarlige for synlig prispolitik, klageordning m.v.
Kan ministeren redegøre for, hvorfor denne forbrugerbeskyttelse af virksom-
heder med et CVR-nr. er nødvendigt, når
samme forbrugerbeskyttelse ikke finder sted i dag, når virksomheder ind-
køber erhvervsmæssig personbefordring med bus?
de fornødne krav i virksomhedskørsel - ligesom hos kommunerne kan fast-
sættes, når en virksomhed indgår kørselskontrakt med vognmanden?
Svar:
Det er et af de bærende principper i aftalen om modernisering af taxiloven, at al
salg af kørsel til private skal ske via et kørselskontor. Samtidig pålægges kør-
selskontorne en række pligter over for myndighederne og over for kunderne.
Baggrunden herfor er trafiksikkerhed, forbrugerbeskyttelse og af hensyn til at
kunne sikre grundlaget for en effektiv skattekontrol.
Taxikørsel er i lovforslaget defineret som kørsel i biler, der er indrettet til højst
9 personer, der ikke enten er kørsel for en offentlig myndighed, som myndig-
heden udfører i medfør af lov, eller limosinekørsel.
Når der udføres kørsel for en virksomhed med CVR-nr., herunder kørsel for en
offentlig myndighed, som myndigheden ikke udfører i medfør af lov, er der
således tale om taxikørsel, der skal sælges af et kørselskontor.
L 24 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor forbrugerbeskyttelse af virksomheder med et CVR-nr. er nødvendigt, til transport-, bygnings- og boligministeren
1820098_0002.png
En model, som den, der er skitseret af Danske Busvognmænd, blev drøftet poli-
tisk forud for indgåelsen aftalen om modernisering af taxiloven, men der var
ikke tilslutning til en sådan model.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen