Talepapir
Lovforslagets § 10. Løn og arbejdsvilkår
A-giver
Den organiserede overenskomstdækkede taxibranche og OST-branche har gennem de senere år oplevet en
stigende konkurrence fra ikke organiserede og ikke overenskomstdækkede virksomheder.
En konkurrence, som ikke har været fair og lige, idet ikke overenskomstdækkede virksomheder har kunnet
underbyde på især offentlige opgaver i regioner og kommuner ved at gøre brug af løn- og
ansættelsesvilkår, der ikke svarer til det øvrige danske arbejdsmarked.
Med Højeste Rets dom i den såkaldte Nortra sag fra 2015 blev den nuværende lovs 5, stk. 5 fortolket
således, at
e hvilke so helst ”køkke ordsovere sko st”
lev betragtet som tilstrækkelig og hvor den
hidtidige forståelse til, hvad i dholdet i ”de pågælde de kollektive overe sko ster” skulle være, ikke
længere var gældende.
Det har betydet, at virksomheder uden overenskomst har budt ind med priser, som er så lave, at
chaufførerne må køre et meget stort antal timer dagligt for at kunne oppebære en månedsløn. Vi har set
eksempler på chauffører, der har kørt 10 timer om dagen 6 dage om ugen for et trafikselskab til ca. 12.000
om måneden.
Det er ikke en fair og lige konkurrencesituation, men endnu værre, så indebærer det alvorlige
trafiksikkerhedsmæssige risici. Disse chauffører kører rundt med vores skolebørn, syge og ældre.
Fra nytår er der risiko for, at taxiselskaber uden overenskomst eller med en indholdsløs
”køkkenbortsoverenskomst”
kan brede sig ud i landet og etablere en ulige konkurrence med lokale
overenskomstdækkede taxiselskaber. En tendens der vil forstærkes i takt med, at der udstedes flere og
flere tilladelser og antallet gives helt frit om 3 år.
Endvidere er taxibranchen en branche, hvor mange nydanskere har fundet deres indgang til det danske
arbejdsmarked.
Sikres der ikke ved den nye taxilov et minimum af vilkår svarende til det øvrige danske arbejdsmarked, får vi
en yderligere marginalisering af denne gruppe. Som for at kunne tjene til livets ophold og eventuelt opnå
dagpengeret vil komme til at arbejde på vilkår, der må frygtes at kunne sammenlignes med det vi ser ved
carbotagekørsel af udenlandske selskaber.
Vi er ikke bange for at blive udsat for konkurrence, men vi ønsker en fair og lige konkurrence.
Der er derfor ehov for, at der liver stillet krav til, at i dholdet i ”de pågælde de kollektiver
overe sko ster” so der står i § , liver præ iseret,
så de indeholder obligatoriske pensionsbidrag,
garantibetaling ved provisionsbetaling, løn under sygdom i en vis periode samt betaling under barsel.
Alle elementer på et niveau, der svarer til det øvrige private danske arbejdsmarked.
A-tager
Set fra et arbejdstagersynspunkt, så er løndumping på det danske arbejdsmarked et generelt alvorligt
problem, der typisk rammer de svageste på det danske arbejdsmarked, og de svagest stille familier i
Danmark.