Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 24 Bilag 4
Offentligt
1806731_0001.png
Transport-, bygnings- og boligudvalget
Udvalgssekretær Julie Agersnap Kristensen
Arbejdsgiverforening for persontransport
Rosenlunds Allé 8
2720 Vanløse
CVR 26978203
Tlf. 38 71 80 00
Kampmannsgade 4
1790 København V
Tlf. 70 300 300
Vanløse 18. oktober 2017
Anmodning om foretræde for Transport-, bygnings- og boligudvalget
Jeg skal hermed på vegne af Fagligt Fælles Forbund 3F og arbejdsgiverforeningen ATAX anmode om et
fælles foretræde for udvalget på baggrund af det netop fremsatte lovforslag nr. L 24 Forslag til Taxilov,
fremsat af Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen d. 4. oktober 2017.
Såvel arbejdstagersiden som arbejdsgiversiden har nogle fælles bekymringer om to elementer i det
fremsatte lovforslag, som vi ønsker mulighed for at forelægge udvalget.
Det drejer sig dels om lovforslagets § 10 vedrørende løn- og arbejdsvilkår på området og dels lovforslagets
kapitel 12 om overgangsbestemmelser, særligt bestemmelserne i § 38.
Se venligst vedhæftede uddybning.
Med venlig hilsen
Jens Vegge Bjørck
Direktør i ATAX
[email protected]
Mobil 22 22 22 03
L 24 - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 18/10-17 fra Fagligt Fælles Forbund 3F og ATAX, Arbejdsgiverforening for persontransport
Lovforslagets § 10 vedrørende løn- og arbejdsvilkår
Med Højesterets dom i den såkaldte Nortra sag, blev der skabt retsusikkerhed om betydningen af den
gamle § 5, stk. 5 i den nuværende taxilov.
Det blev uklart, hvad begrebet gældende overenskomster på området egentlig betyder.
Virkningen på området i 2017 er, at en række aktører på såvel taxiområdet som på Offentlig Service Trafik
(OST) kører uden overenskomster, der ikke er i overensstemmelse med generelle overenskomster på det
danske arbejdsmarked og derved skaber unfair konkurrence, der især rammer de vognmænd, der arbejder
seriøst for at skabe et anstændigt og fair erhverv.
Især på OST-området er systematisk løndumping, unfair konkurrence og lidt for kreative aflønningsformer
meget udbredt.
Det er derfor vores anbefaling, at man i den nye Taxilovs § 10 anvender den fra Personalestyrelsens
cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014 gældende tekst,
”sikret
løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end
dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det
pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.”
Lovforslagets kapitel 12 om overgangsbestemmelser, særligt bestemmelserne i § 38
Der lægges i lovforslaget op til en ordning, hvor der er tale om et enten eller, for så vidt angår om der i et
område drives et bestillingskontor efter de nugældende regler eller et kørselskontor efter de foreslåede
regler, hvor der ikke må ske krydsning af de tilladelser der serviceres.
I og med, der er tale om et enten-eller, bliver der ikke en reel overgangsordning, hvor de eksisterende
bestillingskontorer og de der tilknyttede vognmænd løbende kan ændre deres bestillingskontor til et
kørselsko tor og ko vertere ta itilladelser e til ”u iversaltilladeler”.
Det vil især skabe problemer i de danske provinsbyer, hvor der ikke er økonomi til at drive to parallelle
kontorer i form af såvel et bestillingskontor som et kørselskontor.
Virkningen her vil være en stor taxidød med store lokale konsekvenser i form af vognmænd der må lukke
deres virksomhed og chauffører, der mister deres job.
Samtidig vil provinsbyerne ikke være attraktive for et stort landsdækkende kørselskontor, hvilket betyder
manglende taxier i provinsen.
Vi vil foreslå, at man i stedet overvejer at lave en reel overgangsordning gældende frem til 31. december
2020, hvor man enten gør 1 af 2, eller begge dele:
1) giver estilli gsko torer e tilladelse til også sa tidig at servi ere de e ”u iversaltilladelser”
2) giver kørselskontorerne ret til også samtidig at servicere de gamle taxitilladelser.
En overgangsordning, der imødekommer en af disse to muligheder, vil sikre, at eksisterende
taxisammenslutninger i de danske provinsbyer har mulighed for løbende at konvertere deres forretning.
-2-