Til lovforslag nr.
L 24
Folketinget 2017-18
Tillægsbetænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 12. december 2017
Tillægsbetænkning
over
Forslag til taxilov
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har under den
fornyede udvalgsbehandling stillet 1 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 26. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget. Udvalget afgav betænkning den 30. no-
vember 2017. Lovforslaget var til 2. behandling den 7. de-
cember 2017, hvorefter det blev henvist til fornyet behand-
ling i Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get modtaget skriftlige henvendelser fra Henrik Helsted,
Stege, og Kristelig Arbejdsgiverforening.
Transport-, bygnings- og boligministeren har over for ud-
valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 3 spørgsmål til transport-, bygnings- og boligmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S og SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse.
Mindretallet vil stemme hverken for eller
imod det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme hverken for eller
imod det stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme imod det stillede
ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal Alliances, Radikale
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget er af den opfattelse, at formålet med Enhedslistens
ændringsforslag til § 10, som DF stemte for under 2. be-
handling af forslag til taxilov, er at afskaffe køkkenbords-
overenskomsterne og skabe ordnede løn- og arbejdsvilkår i
taxibranchen.
I dag er der tre landsdækkende overenskomster på ta-
xiområdet: 1) ATAX med 3F, 2) ATD med 3F og 3) KA
med Det Faglige Hus. DF, V, LA, RV og KF anser alle 3
overenskomster for at være repræsentative på taxiområdet
og indgået af repræsentative arbejdsmarkedsparter. En over-
enskomst mellem KA og 3F ville partierne derfor også op-
fatte som repræsentativ.
Socialdemokratiets, Enhedslistens, Socialistisk Folkepar-
tis og Alternativets medlemmer af udvalget understreger, at
formålet med at ændre § 10 i taxiloven først og fremmest er
at bringe retstilstanden på området tilbage til før NORTRA-
dommen afsagt af Højesteret den 4. februar 2015. Det hand-
ler ikke om, hvem der indgår overenskomster, men om ni-
veauet for overenskomsterne. Det er en kendt sag, at Trafik-
styrelsen før NORTRA-dommen ikke gav tilladelser til er-
hvervsmæssig persontransport, hvis en overenskomst havde
bestemmelser, der gjorde, at man kunne køre flextrafik bl.a.
med syge og handicappede på provisionsløn, dvs. på akkord.
Det er partiernes opfattelse, at det kunne man ifølge over-
enskomsten mellem KA og KRIFA, hvorfor denne overens-
komst ikke opfyldte kravene til en overenskomst, der ikke er
mindre gunstig end den, der gælder for arbejde af samme art
AX020851