NOTAT
Dato
J. nr.
30. nov. 2017
2017-5752
Bidrag til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
I henhold til møde i Udvalget dags dato fremsendes hermed bidrag til Udval-
gets betænkning:
”Med
L 24, § 25, foreslås, at under kørsel i biler, der er godkendt og registreret
til taxikørsel, skal taxameter og andet kontroludstyr altid være i funktion.
Transport-, bygnings- og boligministeren bemærker, at ændringsforslagets nr.
9 (forslaget til § 28, stk. 2), giver ministeren bemyndigelse til at implementere
EU-regulering om taxametre i den danske regulering. For nærværende fastsæt-
ter erhvervsministeren med Bekendtgørelse af lov om erhvervsfremme og regi-
onal udvikling (LBK nr. 820 af 26/06/2016) bl.a. regler om måleteknik og må-
leinstrumenter samt deres anvendelse i henhold til nationale regler og EU-
retten. Ændringsforslaget har således til hensigt at overflytte denne bemyndi-
gelse til transport-, bygnings- og boligministeren for så vidt angår taxametre.
Med ændringsforslaget tænkes særligt på det såkaldte MID-direktiv (Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/32/EU af 26. februar 2014 om harmoni-
sering af medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse på markedet af målein-
strumenter).
MID-direktivet er et produktdirektiv, der fastsætter de krav, som måleinstru-
menter skal opfylde med henblik på tilgængeliggørelse på markedet. Taxametre
er et måleinstrument omfattet af direktivet. En fabrikant skal sikre, at målein-
strumenter er konstrueret og fremstillet i overensstemmelse med de fastsatte
krav, før han bringer et måleinstrument i omsætning eller lader det tage i brug.
Et taxameter defineres således i MID-direktivet:
”En anordning, som fungerer sammen med en signalgenerator og udgør
et
måleinstrument. Denne anordning måler varighed og beregner distance på
grundlag af et signal, der gives af distancesignalgeneratoren. Derudover be-
regner og angiver den det beløb, der skal betales for en tur, på grundlag af
den beregnede distance og/eller turens målte varighed.”