Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 24 Bilag 14
Offentligt
1825831_0001.png
Fra:
Thomas RB Petersen | Amager - Øbro Taxi 4 x 27 [mailto:[email protected]]
Sendt:
29. november 2017 18:10
Til:
Henning Hyllested <[email protected]>
Emne:
Juleønske: Lad være med at haste en ny taxilov igennem!
Kære Henning Hyllested
“o
direktør i et af Kø e hav s s å taxiselska er, har jeg et lille juleø ske på veg e af store dele af taxi ra he :
Lad være med at sjuske og haste en ny taxilov igennem!
Folketinget skal i de kommende uger tage beslutning om en ny taxilov, der gør op med årtiers mangel på
opmærksomhed fra politikere og myndigheder. Loven vil vende op ned på taxibranchen som vi kender den i dag.
Nogle glæder sig, andre ikke, men man kommer ikke uden om, at den eksisterende taxilov er forældet og på mange
områder årsagen til mange af de problemer erhvervet har i dag. Derfor hilser jeg personligt en ny taxilov velkommen,
men som det ser ud nu, tyder det på at man haster vedtagelsen igennem og vi risikerer at stå med endnu et sjusket
lovkompleks, ingen rigtig ved hvad de skal stille op med.
Loven forventes vedtaget medio december 2017. Vedtages loven gælder fra 1. januar 2018! Altså 14 dage fra
vedtagelse til ikrafttræden! Det betyder at eksisterende taxi forretninger på 2 uger, og i juletravlheden, skal stifte nye
kørselskontorer, sikre at deres udstyr overholder de nye regler, og skal måske endda have udviklet nyt, beregne priser
mm. Vognmændene skal vurdere om de vil skifte tilladelsestype, chauffører om de vil være vognmænd osv. Taxi 4x27
har sendt spørgsmål til fortolkning af bekendtgørelsen, men ingen svar
og når vi får dem, har vi reelt set kun 2 uge til
at tilpasse os. Hvis ikke vi stifter et nyt Kørselskontor, kan vi ikke få nye biler under den nye lov.
Den nye lov betyder reelt at de eksisterende selskaber skal drive to slags forretninger i en. Det betyder igen, at nogle
taxi kører efter ét sæt regler, andre efter et andet. Når en kunde bestiller sin vogn hos fx 4x27 eller anvender vores
App, har han/hun så bestilt en taxi under den nye eller den gamle taxilov? Skal kunden specifikt angive om man ønsker
at køre med en ny eller gammel taxitilladelse og til hvilken pris, da de to forskellige taxityper kører med forskelligt
regelsæt og priser? Kunderne er taberen her, og reglerne er uklare og kræver fortolkning. Vi risikerer at der er en
masse lykkeriddere der starter op og lukkes ned efterhånden som reglerne bliver tydeliggjort.
Der er så meget der skal være på plads på kort tid. Nyt teknisk udstyr, prismodeller, klagenævn, stiftelse af nye
selskaber, ansøgninger om tilladelser osv. Intet af det kan være på plads op til jul, hvis det skal ske på en ordentlig
måde
ikke kun af hensyn til branchen, men også af hensyn til kunderne.
Myndighederne skal have tolket loven, skrevet bekendtgørelser, der skal tolkes, gøre hjemmesider klar osv. Selskaber
og vognmændene skal det samme og bør også have tid til at forholde sig til den nye situation. Det er uklædeligt at
haste det igennem.
Det ør ske ed rettidig o hu og ikke over ite og ude at a ke der regler e i u d.
Vedtag gerne loven, men udskyd implementeringen!
Det er kutyme at nye erhvervslove kun er gældende fra 1. januar og 1. juli, så der er reel tid til at tilpasse sig nye
regler. Så vedtag gerne loven som den foreligger, men udskyd implementeringen et �½ år, så den først gælder fra 1. juli
2018, så alle kan få overblik over hvad den nye lov reelt indebærer og så alle
myndigheder, selskaber og vognmænd
reelt kan tilpasse sig de nye regler.
Giv trafikministeren og hans embedsmænd tid til at gøre tingene ordentligt
så får kunderne også et ordentligt
produkt, når branchen ved hvad de har at gøre med.
L 24 - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 29/11-17 fra TAXI 4 x 27
Og i øvrigt god jul og godt nytår!
Med venlig hilsen
TAXI 4x27
Thomas RB Petersen
Direktør, cand. Polit