Til lovforslag nr.
L 24
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 00. november 2017
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til taxilov
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 20 ændringsforslag til lovforslaget. Enheds-
listens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1 og 4. Transport-, bygnings- og boligministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2, 3 og 5-20.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 26. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren
sendte den 30. juni 2017 dette udkast til udvalget, jf. (folke-
tingsåret 2016-17) TRU alm. del – bilag 392. Den 5. oktober
2017 sendte transport-, bygnings- og boligministeren de ind-
komne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
ATAX, Arbejdsgiverforening for persontransport,
Brancheforeningen for Forretningslimousiner,
Business Car Denmark,
3F Fagligt Fælles Forbund og
Taxinævnet i Region Hovedstaden
Transport-, bygnings- og boligministeren har over for ud-
valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-
gjort for deres holdning til lovforslaget:
ATAX, Arbejdsgiverforening for persontransport og 3F
Fagligt Fælles Forbund,
Brancheforeningen for Forretningslimousiner og
Taxinævnet i Region Hovedstaden
Spørgsmål
Udvalget har stillet 17 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af trans-
port-, bygnings- og boligministeren stilede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af mindretallet stilede æn-
dringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at SF er en del af aftalen bag den nye taxilov, og at man
derfor også støtter lovforslaget. SF understreger dog, at par-
tiet er opmærksom på, at lovforslagets § 10 om aflønning af
chauffører er en videreførelse af den gældende bestemmelse
i § 5, stk. 5 i taxiloven, og at en konsekvens af Højesterets
dom af 4. februar 2015 i den såkaldte NORTRA-sag er, at
enhver kollektiv overenskomst for chauffører lever op til be-
stemmelsen. I lyset af NORTRA-dommens konsekvenser,
som også nævnes i 3F’s høringssvar, mener SF, at det havde
været hensigtsmæssigt for det danske arbejdsmarked, så-
fremt lovforslagets § 10 var formuleret således, at der ved
begrebet »kollektive overenskomster« skulle forstås kollek-
tive overenskomster indgået af de mest repræsentative ar-
bejdsmarkedsparter i Danmark. Som nævnt ovenfor, er SF
DokumentId
Journalnummer