Skatteudvalget 2017-18
L 238
Offentligt
1897895_0001.png
Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 204
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
16. marts 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 204 (Alm. del) af 12.
februar stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse effekten på den disponible indkomst
både i kr. og pct.
for hhv. en direktør, en funktionær, en LO’er og en HK’er på mindsteløn
(hvor
det antages, at de alle har mindre end 15 år til pensionsalderen) af den netop ind-
gåede skatteaftale, finansloven for 2018 samt erhvervspakken for 2017, idet der
bedes anvendt samme antagelser om anvendelsesgrad af boligjobordningen, ar-
bejdsgiverbetalt telefon, pensionsfradrag m.v., som lå til grund for de respektive
aftaler, og idet der ønskes både særskilte opgørelser for hver enkelt af de tre afta-
ler samt en samlet effekt?
Svar
Til besvarelsen tages udgangspunkt i de fire ønskede familietyper med de forud-
sætninger, som indgår i faktaarket
Skattelempelser for familietyper
i forbindelse med
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger,
hvor det
antages, at de alle har mellem 15 og 6 år til egen folkepensionsalder.
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger
indebærer en række lempelser af indkomstskatterne, som har en direkte virkning
på familietypernes disponible indkomst,
jf. tabel 1.
Gevinsterne af aftalen er bereg-
net med udgangspunkt i, at de familietyper, der ikke betaler topskat, benytter sig
af muligheden for at indbetale (en del af) deres pensionsopsparing på en aldersop-
sparingsordning. Skatteværdien af pensionsfradraget og udvidelsen af grundlaget
for beskæftigelsesfradraget skal således ses i sammenhæng med mulighederne for
indbetaling til aldersopsparing. Indbetaling af fx 5.100 kr. efter skat til aldersop-
sparing indebærer en gevinst på udbetalingstidspunktet, der har en nutidsværdi på
ca. 1.600-1.750 kr. for personerne med indkomster under topskattegrænsen, og
som har udsigt til aftrapning af folkepensionens pensionstillæg. For en uddybning
af virkningerne af
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensions-
indbetalinger
for familietyper henvises til faktaarket
Skattelempelser for familietyper.
1
https://www.fm.dk/~/media/files/nyheder/pressemeddelelser/2018/02/skat/faktaark_skattelempelser-for-
familietyper.ashx
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 238 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor meget det ligningsmæssige fradrag for indbetalinger til pension kunne forhøjes, hvis der varigt skulle være samme provenumæssige konsekvenser som i lovforslaget, men loftet over indbetalingerne fastsættes til 50.000 kr. i stedet for 70.000 kr., til skatteministeren
Side 2 af 7
I
Aftale om finansloven for 2018
indgår en permanent videreførelse af
BoligJobordningen samt afskaffelse af beskatningen af fri telefon og arbejdsgiver-
betalt datakommunikationsforbindelse.
Med
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
gennemføres en række initiativer, som
bl.a. sigter mod at fremme en stærkere dansk iværksætter- og aktiekultur og gøre
det billigere at være borger og virksomhed i Danmark. For at styrke iværksætter-
og aktiekulturen indføres bl.a. en aktiesparekonto og et investorfradrag,
mulighederne for tildeling af skattefrie medarbejderaktier forbedres, og
beskatningen af investeringsinstitutter ensartes. Desuden forhøjes skattefradraget
for virksomhedernes investering i forskning og udvikling, for at øge
produktiviteten og forbedre danske virksomheders konkurrencevilkår. Hertil
kommer lempelser og afskaffelser af en række afgifter, der sigter mod at lette
erhvervslivets byrder, reducere grænsehandlen og fremme den grønne omstilling.
Bl.a. afskaffes nøddeafgiften og emballageafgiften for pantbelagte drikkevarer.
Der gennemføres en grænsehandelspakke, der nedsætter afgifterne på nogle af de
mest grænsehandelsfølsomme varer. Endelig nedsættes elvarmeafgiften.
Familietypemodellen anvendes til at illustrere konsekvenserne af ændringer i skat-
te- og overførselssystemet på familietypernes reale rådighedsbeløb. For de kon-
struerede familietypeeksempler er der foretaget antagelser vedrørende familiety-
pernes beskæftigelse, løn, bolig, børn, alder mm.
Familietypemodellen indeholder ikke antagelser vedrørende de enkelte familiety-
pers rådighed over personalegoder som fri telefon, om formue og hvilke typer af
aktiver, familierne investerer i, ligesom familietypemodellen ikke indeholder anta-
gelser om sammensætningen af familietypernes forbrug (bortset fra boligudgifter,
udgifter til A-kasse- og fagforeningskontingens samt udgifter til efterlønsordnin-
gen), herunder forbrug af ydelser omfattet af BoligJobordningen, eller opvarm-
ningsform.
Virkningen på rådighedsbeløbet for de ønskede fire familietyper af skatte-
lempelserne i
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for
pensionsindbetalinger
samt af FoU-fradraget i
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer,
som kan beregnes på baggrund af familietypemodellens standardantagelser,
fremgår af
tabel 1.
Fradraget for investeringer i FoU på 110 pct. i
Aftale om erhvervs- og
iværksætterinitiativer
er indregnet i familietypeberegningerne under antagelse om, at
fradraget påvirker produktiviteten omtrent som en nedsættelse af selskabsskatte-
satsen. Det skønnes, at lønningerne øges med ca. 0,05 pct., når initiativet er fuldt
indfaset. Det er i beregningerne antaget, at lønnen før skat stiger med samme pro-
centsats for alle. Lønningerne i den offentlige sektor, satsregulerede overførsels-
indkomster og §20-regulerede beløbsgrænser i skattelovgivningen skønnes at stige
tilsvarende. Virkningen af øget produktivitet er derfor fordelingsmæssigt neutral.
L 238 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor meget det ligningsmæssige fradrag for indbetalinger til pension kunne forhøjes, hvis der varigt skulle være samme provenumæssige konsekvenser som i lovforslaget, men loftet over indbetalingerne fastsættes til 50.000 kr. i stedet for 70.000 kr., til skatteministeren
1897895_0003.png
Side 3 af 7
Tabel 1
Økonomisk gevinst af skattelempelser i
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pen-
sionsindbetalinger
samt virkningen af større fradrag for virksomheders investering i forskning og udvikling
i
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
for personer med mellem 15 og 6 år til egen
folkepensionsalder, fuldt indfaset (2018-niveau)
initiativer der kan beregnes direkte i familietypemodellen
HK’er på
mindsteløn
Arbejdsindkomst
Skattebetaling
Boligstøtte
Disponibel indkomst
214.350
63.800
7.350
157.950
LO’er
360.000
122.800
-
237.200
Funktionær
521.350
192.800
-
328.550
Direktør
1.043.850
484.400
-
559.400
Lempelse, kr. årligt pr. person
Aftale om Lavere skat på arbejdsindkomst og
større fradrag for pensionsindbetalinger
Fradrag for pensionsindbetalinger
Jobfradrag
Udvidelse af grundlaget for beskæftigelses-
fradraget
Forhøjelse af beskæftigelsesfradrag
Bundskat reduceres
Samlet
Nutidsværdi af omlægning af aldersopsparing
1)
Samlet inkl. nutidsværdi af omlægning til al-
dersopsparing
1.550
650
550
-
50
2.800
1.750
4.550
250
50
3.950
1.600
5.550
250
100
6.750
1.600
8.350
250
100
6.750
0
6.750
3.000
650
5.800
650
5.800
650
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
FoU-fradrag
100
150
200
300
Skatteaftale og FoU-fradrag i alt inkl. nutids-
værdi af omlægning til aldersopsparing
4.650
5.650
8.500
7.050
Anm.: Totaler kan afvige fra summen af enkeltelementer som følge af afrunding. For en uddybning af
forudsætningerne for opgørelsen af virkningerne for familietyper af
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og
større fradrag for pensionsindbetalinger
henvises til faktaarket
Skattelempelser for familietyper.
Den disponible ind-
komst er givet ved den enkeltes bruttoindkomst (arbejdsindkomst, nettokapitalindkomst, offentlige overfør-
selsindkomst, private pensionsudbetalinger mv.) fratrukket direkte skatter. Arbejdsindkomsten er opgjort
ekskl. (fradragsberettigede) pensionsindbetalinger. I beregningen af virkningerne af
Aftale om erhvervs- og iværk-
sætterinitiativer
er alene indregnet virkningen af større fradrag for virksomheders investering i forskning og
udvikling (FoU, initiativ nr. V.1).
1)
Skønsmæssigt opgjort på baggrund af nutidsværdien af undgået modregning i folkepensionens pensionstillæg.
Da HK’eren på mindsteløn ikke har optjent det maksimale
beskæftigelsesfradrag på indbetalingstidspunktet, har
vedkommende en lavere marginalskat end LO’eren. Det betyder (under
gældende regler), at et givet omlagt be-
løb før skat resulterer i et større omlagt beløb efter skat. Nutidsværdien af omlægningen bliver derfor større for
HK’eren på mindsteløn end for LO’eren og funktionæren.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel.
Det er som nævnt ikke muligt at opgøre virkningen af initiativerne i
Aftale om
finansloven for 2018
direkte i familietypemodellen, da denne ikke indeholder forud-
sætninger om, hvorvidt den enkelte familietype anvender BoligJobordningen og i
givet fald i hvilken udstrækning, samt om den enkelte familietype får stillet fri tele-
fon til rådighed af sin arbejdsgiver. Tilsvarende er det ikke muligt at opgøre virk-
L 238 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor meget det ligningsmæssige fradrag for indbetalinger til pension kunne forhøjes, hvis der varigt skulle være samme provenumæssige konsekvenser som i lovforslaget, men loftet over indbetalingerne fastsættes til 50.000 kr. i stedet for 70.000 kr., til skatteministeren
Side 4 af 7
ningen af lempelserne i
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
vedrørende beskat-
ningen af aktieindkomst mv. eller afgiftslempelserne uden at foretage beregnings-
tekniske antagelser om størrelsen af familietypernes formue, og hvilke typer af
aktiver, familierne investerer i, hhv. familietypernes forbrugssammensætning.
På baggrund af Lovmodellens datagrundlag, der indeholder detaljerede oplysnin-
ger om indkomster mv. for et repræsentativt udsnit af befolkningen, er det imid-
lertid muligt at illustrere de fordelingsmæssige konsekvenser af videreførelsen af
BoligJobordningen og skattefritagelsen af fri telefon i
Aftale om finansloven for 2018
samt af lempelserne i beskatningen af aktieindkomst og afkast af opsparing i inve-
steringsforeninger i
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer.
Tilsvarende kan de
fordelingsmæssige konsekvenser af afgiftslempelserne i
Aftale om erhvervs- og
iværksætterinitiativer
illustreres på baggrund af data fra Danmarks Statistiks
forbrugsundersøgelse. Familietyperne kan herefter sammenholdes med personer i
stikprøven med tilsvarende disponibel indkomst og familiesammensætning mv.
På baggrund af Lovmodellens datagrundlag skønnes det, at enlige personer i
samme indkomstpercentil som den enlige LO’er
i gennemsnit vil opnå en økono-
misk gevinst på omkring 50 kr. som følge af videreførelsen af BoligJobordningen
og en gevinst på omkring 100 kr. som følge af ophævelsen af beskatningen af fri
telefon,
jf. tabel 2.
Den gennemsnitlige virkning af ophævelsen af beskatningen af
fri telefon er stigende med indkomsten. Det afspejler, at relativt få enlige personer
med indkomst svarende til HK’ere på mindsteløn har fri telefon stillet til rådighed,
mens adgang til fri telefon er relativt udbredt blandt personer med indkomst sva-
rende til direktøren. Ligeledes er anvendelsen af BoligJobordningen større blandt
personer med højere indkomster.
På baggrund af Lovmodellens datagrundlag og forbrugsundersøgelsen skønnes
det, at personer i samme indkomstpercentil som
den enlige LO’er i gennemsnit vil
opnå en økonomisk gevinst på omkring 50 kr. som følge af initiativerne vedrø-
rende beskatning af aktieindkomst mv. og en gevinst på omkring 200 kr. som føl-
ge af afgiftslempelserne i
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer, jf. tabel 2.
L 238 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor meget det ligningsmæssige fradrag for indbetalinger til pension kunne forhøjes, hvis der varigt skulle være samme provenumæssige konsekvenser som i lovforslaget, men loftet over indbetalingerne fastsættes til 50.000 kr. i stedet for 70.000 kr., til skatteministeren
1897895_0005.png
Side 5 af 7
Tabel 2
Økonomisk gevinst af skattelempelser i
Aftale om finansloven for 2018
og i
Aftale om erhvervs- og
iværksætterinitiativer,
fuldt indfaset i 2018-niveau
initiativer der kan beregnes indirekte
HK’er på
mindsteløn
Lempelse, kr. årligt pr. person
LO’er
Funktionær
Direktør
Aftale om Finanslov for 2018
Videreførelse af BoligJobordningen
Ophævelse af beskatning af fri telefon
-
-
50
100
150
300
300
800
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
Styrket aktie- og iværksætterkultur
Grænsehandelspakke, sanering af afgifter og
nedsættelse af elvarmeafgiften
-
200
50
200
100
250
950
400
Anm.: Virkningen af initiativerne er opgjort som den genenmsnitlige virkning for enlige personer med disponibel
indkomst omtrent svarende til familietypens, idet virkningen er opgjort på indkomstpercentiler og
familiesammensætning på baggrund af Lovmodellens datagrundlag.
For den enlige HK’er på mindsteløn, der
modtager boligsikring, er virkningen opgjort for personer i lejebolig. For de øvrige familietyper er virkningen
opgjort for alle boligtyper. I beregningen af virkningerne af Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer er
indregnet virkningerne af initiativerne vedr. styrket aktie- og iværksætterkultur (initiativ nr. I.1-I.3, I.5) og
afgiftslempslerne i grænsehandelspakke, sanering af afgifter og nedsættelse af elvarmeafgiften ( initiativ nr.
II.1-II.4, II.6, II.9 og III.4). Beregningen af virkningerne af initiativerne beror på en række antagelser.
Virkningen af initiativerne I.1 aktiesparekonto og I.2 investorfradrag afhænger af, i hvilken rækkefølge
personer med aktieindkomst antages at placere deres aktiebeholdning i de tre beskatningsordninger, der vil
være efter indførelsen af de nye ordninger. Det er lagt til grund, at personer med aktieindkomst først
anvender aktiesparekontoen og dernæst laveste trin i den nuværende aktieindkomstskat. Investorfradraget
antages fordelt svarende til aktieindkomst over progressionsgrænsen.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel, lovmodelberegnin-
ger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen samt forbrugsundersøgelsen i 2014 opregnet til 2018.
Den samlede økonomiske gevinst som følge af skattelempelserne i
Aftale om lavere
skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger, Aftale om finansloven for
2018
og
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
opgjort inklusiv virkningen af de
indirekte beregnede elementer fremgår af
tabel 3.
Den samlede virkning af de tre
aftaler opgjort i kroner og øre er størst for de familietyper, der betaler forholdsvis
meget i skat i udgangspunktet,
jf. tabel 3.
Opgjort i procent af disponibel indkomst
er den samlede virkning af de tre aftaler størst for
HK’eren
og mindst for direktø-
ren,
jf. tabel 3.
L 238 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor meget det ligningsmæssige fradrag for indbetalinger til pension kunne forhøjes, hvis der varigt skulle være samme provenumæssige konsekvenser som i lovforslaget, men loftet over indbetalingerne fastsættes til 50.000 kr. i stedet for 70.000 kr., til skatteministeren
1897895_0006.png
Side 6 af 7
Tabel 3
Økonomisk gevinst af skattelempelser i
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pen-
sionsindbetalinger
samt virkningen af større fradrag for virksomheders investering i forskning og udvikling
i
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
for personer med mellem 15 og 6 år til egen
folkepensionsalder, fuldt indfaset (2018-niveau)
initiativer der kan beregnes direkte i familietypemodellen
og initiativer der kan beregnes indirekte i alt
HK’er på
mindsteløn
Arbejdsindkomst
Skattebetaling
Boligstøtte
Disponibel indkomst
214.350
63.800
7.350
157.950
LO’er
360.000
122.800
-
237.200
Funktionær
521.350
192.800
-
328.550
Direktør
1.043.850
484.400
-
559.400
Lempelse, kr. årligt pr. person
Aftale om Lavere skat på arbejdsindkomst og
større fradrag for pensionsindbetalinger (inkl. nu-
tidsværdi af omlægning til aldersopsparing)
-
Heraf nutidsværdi af omlægning til aldersop-
sparing
Aftale om Finanslov for 2018
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
Skatteaftale, finanslovsaftale og E&I-aftale i alt
4.550
1.750
50
300
4.900
5.550
1.600
150
400
6.050
8.350
1.600
450
550
9.350
6.750
-
1.100
1.650
9.500
Lempelse i pct. disponibel indkomst
Aftale om Lavere skat på arbejdsindkomst og
større fradrag for pensionsindbetalinger (inkl. nu-
tidsværdi af omlægning til aldersopsparing)
-
Heraf nutidsværdi af omlægning til aldersop-
sparing
Aftale om Finanslov for 2018
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
Skatteaftale, finanslovsaftale og E&I-aftale i alt
(inkl. nutidsværdi af omlægning til aldersop-
sparing)
2,9
1,1
0,0
0,2
3,1
2,3
0,7
0,1
0,2
2,6
2,5
0,5
0,1
0,2
2,9
1,2
-
0,2
0,3
1,7
Anm.: Se anmærkningerne til tabel 1 og tabel 2. Totaler kan afvige fra summen af enkeltelementer som følge af
afrunding.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel, lovmodelberegnin-
ger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen samt forbrugsundersøgelsen i 2014 opregnet til 2018.
Det bemærkes, at de skønnede virkninger på familietypernes rådighedsbeløb skal
tolkes med forsigtighed, da beregningerne beror på en række antagelser, herunder
særligt virkningen af initiativerne I.1 aktiesparekonto og I.2 investorfradrag. Der
henvises til besvarelsen af FIU spørgsmål nr. 55 (alm. del) af 14. november 2017
for en nærmere beskrivelse af antagelser og usikkerheden forbundet med bereg-
ningerne.
Endelig bemærkes, at de viste virkninger på familietypernes rådighedsbeløb alene
omfatter lempelserne i de tre aftaler, mens finansieringen heraf beregningsteknisk
antages ikke at påvirke familietypernes reale rådighedsbeløb.
L 238 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor meget det ligningsmæssige fradrag for indbetalinger til pension kunne forhøjes, hvis der varigt skulle være samme provenumæssige konsekvenser som i lovforslaget, men loftet over indbetalingerne fastsættes til 50.000 kr. i stedet for 70.000 kr., til skatteministeren
Side 7 af 7
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister