Til lovforslag nr.
L 238
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 24. maj 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ligningsloven og personskatteloven
(Lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 13 ændringforslag til lovforslaget. Skattemi-
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 2, 6, 7, 9, 12 og 13,
og Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 3-5, 8, 10 og 11.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. maj 2018 og var til 1.
behandling den 8. maj 2018. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 7. marts 2018
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 143. Den
2. maj 2018 sendte skatteministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse. Ministeren har besvaret 1 spørgsmål.
Udvalget forventer, at det sidste spørgsmål besvares inden 2.
behandling af lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af skatteministeren stillede æn-
dringsforslag nr. 2, 6, 7, 9, 12 og 13.
Et
mindretal
i udvalget (S og ALT) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Hvis de af S
stillede ændringsforslag nr. 1, 3-5, 8, 10 og 11 ikke bliver
vedtaget, indstiller mindretallet lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
(EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
S stillede ændringsforslag nr. 1, 3-5, 8, 10 og 11 og hverken
for eller imod de af skatteministeren stillede ændringsfor-
slag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at rege-
ringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Fol-
keparti) og Dansk Folkeparti den 6. februar 2018 indgik en
skatteaftale, hvor VLAK og DF vil løse samspilsproblemet
ved at indføre nye skattefradrag. Samspilsproblemet opstår,
når det ikke kan betale sig at spare op til pension, fordi man
som pensionist ender med at blive trukket i offentlige ydel-
ser. Men regeringens løsning duer ikke. Den er nemlig aso-
cial og urimelig. Det er særlig utroligt, at Dansk Folkeparti –
der ellers ynder at profilere sig selv som repræsentanter for
almindelige mennesker og ældre i særdeleshed – medvirker
til en skatteaftale, der igen forbigår dem, der er pensionister
i dag, og som tager penge fra velfærden.
For det første må man konstatere, at aftalen vender den
tunge ende nedad – jo højere indkomst, jo større gevinst.
For det andet bliver alle de, der i dag er folkepensionister
og førtidspensionister, snydt. For skatterabatten bliver givet
til folk, der i dag er erhvervsaktive. Men når nu skatten bli-
ver sænket, hvorfor skal de, der har de allerlaveste indkom-
ster i Danmark, så forbigås? Er der nogen, der fortjener at få
lidt mere, er det i den grad disse grupper.
For det tredje indebærer aftalen, at der frem mod 2025
bliver snuppet 8 mia. kr. fra det råderum, som skulle have
været brugt til at sikre en ordentlig velfærd. Velfærden må
altså igen lide, for at der kan blive delt skatterabatter ud.
Derudover stammer en del af finansieringen af aftalen fra de
nedskæringer i kontanthjælpen fra jobreform 1, som har be-
tydet, at tusinder af børn på grund af kontanthjælpsloftet og
225-timersreglen lige nu vokser op i fattigdom. Det er dybt
usympatisk.
AX021671