Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18
L 237 , L 237 A , L 237 B
Offentligt
1898839_0001.png
22. maj 2018
J.nr. 2018 - 1924
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 237 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige an-
dre love (Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transparente enheder,
beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne
vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmel-
ser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og justering af værnsregler,
der sikrer beskatning af udbytter m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 14. maj 2018.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 237b - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have, hvis § 14 udgår af lovforslaget og overvejelser om at udskyde behandlingen af denne del af lovforslaget til næste folketingsår, til skatteministeren
1898839_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. maj 2018 fra Bryggeriforeningen, jf. L
237 - bilag 10.
Svar
Bryggeriforeningen fremhæver følgende punkter i deres henvendelse:
1. Den foreslåede ændring af stk. 2 i
ølmoderationsordningen, hvor ”udleverede” æn-
dres til
”fremstillede”,
vil forringe afgiftslettelsen for mikrobryggerier, hvilket svarer
til, at afgiften for mikrobryggerier hæves.
2. Der ydes ikke afgiftslettelse for alt øl fremstillet af mikrobryggerier, men kun for den
del, som udleveres til beskatning i Danmark.
3. Bryggeriforeningen opstiller to eksempler til illustration af konsekvenserne ved forsla-
get.
Eksempel 1 viser to udregninger baseret på henholdsvis fremstillet og udleveret øl,
hvor forskellen er afgiftsfri øl med et alkoholindhold på mellem 0,5 og 2,8 pct. vol.
Eksempel 2 viser udregningen for et bryggeri, hvor forskellen mellem salg med afgift
i Danmark (udleveret) og fremstillet består af både afgiftsfri øl (0,5-2,8 pct. vol.) og
eksport.
4. Bryggeriforeningen foreslår til sidst et ændringsforslag, hvor både stk. 1 og stk. 2 ny-
affattes.
5. Afslutningsvis illustreres den gældende moderationsordning i forhold til rammerne
for afgiftslettelse i EU's strukturdirektiv.
Kommentar
Ad 1. Det er korrekt, at ændringen kan forringe den beregnede afgiftslettelse pr. hl for
nogle bryggerier, såfremt bryggeriet kun udleverer en mindre del af det øl, som det frem-
stiller. Denne situation kan fx opstå, fordi en større del af øllet eksporteres eller sælges vi-
dere til et andet bryggeri, der er registreret som oplagshaver, der efterfølgende udleverer
øllet til beskatning. Det bryggeri, der udleverer øllet, kan dog opnå ølmoderation til
samme sats som bryggeriet, der har fremstillet øllet. Det vil sige, at moderationen følger
det fremstillede øl og ikke det enkelte bryggeri.
Dette er en konsekvens af den lovændring, der trådte i kraft den 1. januar 2018 (lov nr.
104 af 13. februar 2018). Inden denne ændring kunne der kun opnås moderation for øl,
som det enkelte bryggeri selv havde både fremstillet og udleveret.
Side 2 af 4
L 237b - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have, hvis § 14 udgår af lovforslaget og overvejelser om at udskyde behandlingen af denne del af lovforslaget til næste folketingsår, til skatteministeren
1898839_0003.png
Den foreslåede ændring i L 237 (som er konsekvensrettelser ift. lov nr. 104 af 13. februar
2018) medfører, at øl fra to bryggerier, der fremstiller den samme mængde øl, vil være
omfattet af den samme afgiftsnedsættelse pr. hl, når øllet beskattes i Danmark.
Samtidig medfører ændringen, at øl fra små udenlandske bryggerier, hvor der udeluk-
kende foreligger oplysninger om den samlede fremstilling af øl i punktafgiftssystemet
EMCS, opnår samme afgiftslettelse som et tilsvarende indenlandsk bryggeri (hvilket er et
krav efter EU’s strukturdirektiv).
Ad 2. Det er korrekt, at der kun ydes afgiftslettelse for øl, som der betales afgift af i Dan-
mark. Afgiftslettelsen er i sagens natur en reduktion af afgiften og kan derfor alene ydes
for det øl, som der beregnes afgift af.
Ad 3. De forskellige moderationssatser, som Bryggeriforeningen kommer frem til i ek-
sempel 1 som følge af, at en del af øllet er afgiftsfrit (0,5-2,8 pct. alkohol), beror på en
fortolkning af begrebet ”udleverede”,
jf. moderationsordningen før den ændring, som
trådte i kraft 1. januar 2018 (lov
nr. 104 af 13. februar 2018).
Både efter gældende regler
og efter den nu foreslåede ændring vil afgiftsfri øl, der udleveres til forbrug i Danmark,
indgå som en del af den udleverede mængde. Der vil således ikke være forskel på den be-
regnede afgiftslettelse i de to tilfælde, jf. Skatteministeriets bemærkninger i høringsske-
maet (SAU L 237
bilag 7, 2017-18).
Ovenstående gælder ligeledes for Bryggeriforeningens eksempel 2. Her må udleveret dog
efter gældende regler indgå som den del af den fremstillede mængde, der udleveres til for-
brug i Danmark. Det vil sige den samlede fremstilling (inkl. afgiftsfri øl) fratrukket ek-
sport på 131.399 hl (fremstilling på 171.763 hl fratrukket eksport på 40.364 hl).
Dermed bliver den beregnede moderatiossats pr. hl 7,55 kr. efter gældende regler, mens
den for et bryggeri af tilsvarende størrelse og med samme produktion, der udelukkende
afsætter øl til forbrug i Danmark, bliver 3,11 kr. Det er umiddelbart i strid med intentio-
nen bag ordningen, at to ens bryggerier, der fremstiller præcis samme mængde øl, men
hvor det ene har en større eksportandel, skal have vidt forskellig afgiftslettelse pr. hl. Ved
den nu
foreslåede ændring fra ”udleverede” til ”fremstillede” vil begge bryggerier få en
moderationssats på 3,11 kr. pr. hl i overensstemmelse med intentionen bag ordningen,
som er at give den højeste moderationssats til de mindste bryggerier, og ikke at give den
højeste moderationssats til bryggerier med en stor eksportandel.
Ad 4. Bryggeriforeningens forslag vurderes umiddelbart at medføre en udvidelse af af-
giftsgrundlaget, da det ikke længere vil være væsentligt, om det øl, der gives afgiftslettelse
for, er produceret af et lille bryggeri. Kravet er blot, at det bryggeri, som udleverer øl til
beskatning, ikke selv fremstiller mere end 200.000 hl. Det vil fx sige, at hvis et bryggeri,
der selv fremstiller under 200.000 hl, køber øl fra et stort bryggeri (som fremstiller over
200.000 hl) og efterfølgende udleverer det til beskatning, kan der opnås afgiftslettelse for
alt udleveret øl - også det, der stammer fra det store bryggeri.
Side 3 af 4
L 237b - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have, hvis § 14 udgår af lovforslaget og overvejelser om at udskyde behandlingen af denne del af lovforslaget til næste folketingsår, til skatteministeren
1898839_0004.png
Hertil kommer, at Bryggeriforeningens forslag, ligesom den gældende formulering, ikke
tager højde for, at der umiddelbart ikke foreligger oplysninger om udenlandske bryggeri-
ers samlede udlevering af øl til Danmark.
Dette skal der findes en løsning på, da det er en betingelse for at yde ølmoderation, at
udenlandske bryggerier får samme afgiftslempelse som danske bryggerier, når øllet sælges
i Danmark.
Ad 5. Det vil, som Bryggeriforeningen påpeger, være muligt at udvide ølmoderationsord-
ningen inden for rammerne af EU-direktivet. Dette kan dog gøres på mange måder. En
udvidelse af den nuværende moderation, med en forhøjelse af satsen for de mindste bryg-
gerier til det maksimalt tilladte, skønnes at medføre et mindreprovenu på omkring 4 mio.
kr. En maksimal udvidelse af ordningen svarende til 50 pct. afgiftsnedsættelse for alt øl
fra bryggerier, der producerer under 200.000 hl, vil fx betyde, at et bryggeri, som fremstil-
ler (og udleverer) 190.000 hl til beskatning i Danmark, og som ved gældende regler opnår
en samlet moderation på knap 210.000 kr., i stedet vil kunne opnå en moderation på ca.
24,5 mio. kr. Der er ikke skønnet over det samlede mindreprovenu ved et sådan forslag,
men det skønnes at være betydeligt.
Idet branchen og Folketinget, i forbindelse med de foreslåede konsekvensrettelser til lov
nr. 104 af 13. februar 2018, har rejst spørgsmål vedrørende anvendelsen af ølmoderati-
onsordningen, som kræver yderligere undersøgelser, samt spørgsmål om udskydelse af
forslaget, vil jeg fremsætte et ændringsforslag om, at konsekvensrettelserne udgår af for-
slaget, jf. mit svar på spørgsmål 14, SAU L 237, 2017-18. Når undersøgelserne er tilende-
bragt vil jeg i efteråret fremsætte et nyt forslag, der sikrer, at ordningen er i overensstem-
melse med såvel EU’s strukturdirektiv som hensigten med ordningen.
Side 4 af 4