Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18
L 237 Bilag 7, L 237 A Bilag 7, L 237 B Bilag 7
Offentligt
1890091_0001.png
4. maj 2018
J.nr. 2018 - 1924
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslaget om ændring af øl- og vinafgiftsloven (tilretning af ølmoderationsordnin-
gen). Forslaget indgår i L 237 forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskel-
lige andre love (Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transparente
enheder, beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, hjemmel til godtgø-
relse af moms af godtgjorte energiafgifter, EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende
udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmelser i momslo-
ven om momsfritagelse for selvstændige grupper, og justering af værnsregler, der sikrer
beskatning af udbytter m.v.).
Forslaget om ændring af øl- og vinafgiftsloven (tilretning af ølmoderationsordningen) har
været sendt særskilt i høring i perioden fra den 9. april 2018 til den 23. april 2018.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 237b - 2017-18 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1890091_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Bryggeriforeningen
Bryggeriforeningen ønsker at fast-
holde den nuværende ordlyd, såle-
des at det er den fremstillede
mængde, der er afgørende for, om
et bryggeri er berettiget til modera-
tion, mens de ønsker at fastholde
den udleverede mængde som
grundlag for beregning af modera-
tionens størrelse.
Formuleringen af bestemmelsen
for ølmoderation blev ændret med
virkning fra den 1. januar 2018
(ved lov nr. 104 af 13. februar
2018).
Indtil 31. december 2017 kunne
der ydes en afgiftslettelse pr. hl
stærkt øl (øl med 2,8 pct. alkohol
eller derover), der var fremstillet
og udleveret af det enkelte bryg-
geri. Afgiftslettelsens størrelse af-
hang af bryggeriets udlevering i det
foregående år af stærkt øl, der var
fremstillet af bryggeriet.
Fra 1. januar 2018 blev denne be-
stemmelse ændret, således at der
efter gældende ret for hvert kalen-
derår ydes en afgiftslettelse pr. hl
øl (øl med 0,5 pct. alkohol eller
derover), der er fremstillet af det
enkelte bryggeri. Afgiftslettelsen
afhænger af bryggeriets fremstil-
ling af øl i det foregående kalen-
derår. Lovændringen skete for at
bringe ordningen i overensstem-
melse med EU-retten, nærmere
bestemt strukturdirektivet, der ikke
indeholder en sondring mellem al-
mindelig øl (dvs. alt øl over 0,5
pct. alkohol) og stærk øl (dvs. øl
over 2,8 pct. alkohol). Hjemlen til
moderationsordningen i direktivets
artikel 4 omfatter således også øl
med et alkoholindhold på mellem
0,5 og 2,8 pct. Direktivet indehol-
der samtidig alene et krav om, at
bryggeriet skal have fremstillet (og
ikke udleveret) øllet.
Side 2 af 7
L 237b - 2017-18 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1890091_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Samtidig med tilpasningen til ord-
lyden i strukturdirektivet blev mu-
ligheden for at modtage ølmodera-
tion udvidet til også at omfatte
små nystartede bryggerier, der ikke
havde fremstillet øl de foregående
kalenderår. Herudover blev der
indført en moderationsordning for
små producenter af spiritus (destil-
lerier).
Skatteministeriet fik dog ikke fuldt
ud konsekvensrettet beregnings-
metoden for ølmoderation, så der
to steder fortsat
står ”udleverede”
i stedet for ”fremstillede”.
En rettelse af
”udleverede” til
”fremstillede”
er nødvendig, for at
ølmoderationsordningen får den
virkning, som har været tilsigtet,
hvor ølmoderationssatsen falder
med en stigende produktion fra 0
hl til 200.000 hl pr. år. Modera-
tionssatsen er på 77,08 kr. pr. hl
indtil en årlig produktion på 3.700
hl. Ved en større produktion falder
moderationssatsen fra 77,08 kr. pr.
hl til ca. 20 kr. pr. hl ved en pro-
duktion på 20.000 hl årligt, og her-
efter fra ca. 20 kr. til 0 kr. pr. hl
ved en produktion på 200.000 hl.
Hvis ordlyden ikke korrigeres,
medfører det, at ordningen bliver
vilkårlig, idet et bryggeri, der pro-
ducerer en stor mængde, men kun
udleverer en mindre del af produk-
tionen selv, får en langt højere mo-
derationssats end et mindre bryg-
geri, der selv udleverer alt det øl,
som det fremstiller. Dette er ikke
hensigten med ordningen. Hensig-
Side 3 af 7
L 237b - 2017-18 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1890091_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ten med ordningen er, at små pro-
ducenter får større moderation
end store producenter. Dette kan
kun sikres, ved at ændre ”udleve-
rede” til ”fremstillede”.
Bryggeriforeningen opstiller to ek-
sempler, hvor et bryggeri vil mod-
tage en mindre afgiftslettelse ved
at anvende ”fremstillede” mængde
som grundlag for beregning af mo-
derations størrelse frem for ”udle-
verede”.
Bryggeriforeningen definerer i
denne sammenhæng den
”udleve-
rede” mængde som afgiftspligtig øl
med et alkoholindhold på over 2,8
pct.
Bryggeriforeningen kan derfor ikke
støtte forslaget, da de mener, at
det vil hæve ølafgiften for små og
mellemstore bryggerier.
Bryggeriforeningens definition af
”udleveret” øl, som det øl
der skal
betales afgift af, svarer til den for-
ståelse af begrebet
”udlevering”,
som var gældende indtil 31. de-
cember 2017.
Efter de ændringer, der fulgte af
lov nr. 104 af 13. februar 2018, må
alt øl (øl med 0,5 pct. alkohol eller
derover) imidlertid betragtes som
en del af den udleverede mængde,
idet udlevering kan sidestilles med
overgang til forbrug fra 1. januar
2018.
I Danmark er der imidlertid udnyt-
tet en mulighed for at anvende
reducerede satser for øl med et al-
koholindhold, der ikke overstiger
2,8 pct. Denne sats er fastsat til 0
kr.
Med ændringerne af moderationen
pr. 1. januar 2018 er der ikke for-
skel på den beregnede modera-
tionssats i de to eksempler, som
Bryggeriforeningen opstiller, da
den ”udleverede”
mængde her er
den samme som den ”fremstil-
lede”
mængde,
idet alt øl med over
0,5 pct. alkohol betragtes som en
del af den udleverede mængde.
I henhold til EU-reglerne skal
medlemsstaterne give samme mo-
Side 4 af 7
L 237b - 2017-18 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1890091_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
deration til indenlandske og uden-
landske bryggerier. Såfremt man
alene lægger udleveringen af øl på
2,8 pct. vol. og derover til grund
for beregning af moderationssat-
sen, kan det medføre, at øl brygget
i et andet EU-land bliver beskattet
hårdere end øl fra et dansk bryg-
geri. Det skyldes, at små bryggerier
i andre EU-lande må antages at
opgøre deres produktion på
grundlag af strukturdirektivets be-
stemmelser (dvs. øl med 0,5 pct.
alkohol eller derover), og at det er
den produktion, som de oplyser i
punktafgiftssystemet EMCS. I for-
bindelse med levering til Danmark
vil et udenlandsk bryggeri dermed
få en lavere moderation end et
dansk bryggeri.
Det bemærkes, at hensigten med
ændringen pr. 1. januar 2018 er, at
moderationen skal følge det frem-
stillede øl. At øllet skal være frem-
stillet af det enkelte bryggeri inde-
bærer f.eks., at et bryggeri (oplags-
haver), som køber øllet ubeskattet
og derpå udleverer det til beskat-
ning, også kan opnå ølmoderation
til samme sats som et andet bryg-
geri, der har fremstillet øllet. Dette
var ikke muligt før 1. januar 2018.
Bryggeriforeningen skriver endvi-
dere, at den danske moderations-
ordning bør svare til det, der er
mulighed for i strukturdirektivet
svarende til en lempelse på 50 pct.
Regeringen ønsker at fremme
mikrobryggerier og ser derfor po-
sitivt på en udvidelse af modera-
tionsordningen. Det vil dog kræve
finansiering, som ikke er en del af
dette forslag.
Side 5 af 7
L 237b - 2017-18 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1890091_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af normalsatsen, hvor afgiftslettel-
sen i dag udgør højest 26,46 pct. af
ølafgiften.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bemærker, at det
kunne være hensigtsmæssigt med
en overgangsordning for ændrin-
gen fra udlevering til fremstilling,
da det kan have økonomisk betyd-
ning, hvorvidt der beregnes på
baggrund af udlevering eller frem-
stilling.
Dansk Erhverv anbefaler, at lov-
forslaget får virkning fra enten 1.
januar 2018 eller 1. januar 2019.
Det er hele sidste års henholdsvis
udlevering eller fremstilling, der
skal lægges til grund ved beregning
af moderationen for 2018. Det vil
sige, at for perioden 1. januar 2018
til 30. juni 2018 skal den udleve-
rede mængde i hele 2017 lægges til
grund for beregning af moderatio-
nen, mens det for perioden 1. juli
2018 til 31. december 2018 er den
fremstillede mængde i hele 2017,
der skal lægges til grund.
I 2019 er grundlaget for beregning
af moderation den fremstillede
mængde øl i hele 2018.
Da bryggerier skal opgøre og an-
give både den udleverede og frem-
stillede mængde i 2017, vil det ikke
have betydning for erhvervet at
fremrykke lovforslagets virkning til
1. januar 2018 fremfor den 1. juli
2018, jf. se straks nedenfor.
Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, at der potentielt kan
opstå en situation, hvor der efter
lovens nuværende formulering kan
opnås en utilsigtet høj moderation,
som samtidig kan være i strid med
strukturdirektivet. Bl.a. derfor vur-
deres det heller ikke at være hen-
sigtsmæssigt at fremrykke ikraft-
trædelsen til 1. januar 2019.
Der henvises herudover til kom-
mentar til Bryggeriforeningen.
Side 6 af 7
L 237b - 2017-18 - Bilag 7: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1890091_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv bemærker endvi-
dere, at det vil give store admini-
strative udfordringer, at den fore-
slåede lovændring træder i kraft 1.
maj.
Det bemærkes, at ikrafttrædelses-
tidspunktet er ændret til den 1. juli
2018.
Dansk Industri
Dansk Industri henviser til Brygge-
riforeningens bemærkninger og til-
slutter sig disse.
Der henvises til kommentarerne til
Bryggeriforeningen.
FSR
danske revisorer
FSR bemærker, at forslaget vil
medføre konsekvenser for en
række bryggerivirksomheder, når
der ændres fra begrebet ”udleve-
ret” til ”fremstillet”.
Det vil ifølge
FSR medføre, at beregningen af
afgiftslempelsen vil ændre sig, på
baggrund af de fremstillede mæng-
der af henholdsvis afgiftsbelagt øl
og ikkeafgiftsbelagt øl.
Der henvises til kommentarerne til
Bryggeriforeningen.
Der er tillige foreslået virkning af
lovforslaget med tilbagevirkende
kraft, hvilket
FSR
danske revisorer som ud-
gangspunkt er imod, medmindre
ændringen er af kritisk karakter el-
ler kommer de berørte skattesub-
jekter til gode. Det foreslås derfor,
at bemærkningerne præciseres eller
at ikrafttræden ændres, så virksom-
hederne får mulighed for at ind-
rette sig på ændringen.
Der henvises til kommentarerne til
Dansk Erhverv.
Side 7 af 7