Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18
L 237 , L 237 A , L 237 B
Offentligt
1898029_0001.png
22. maj 2018
J.nr. 2018 - 3204
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 237 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre
love. (Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transparente enheder, be-
skatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne
vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmel-
ser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og justering af værnsregler,
der sikrer beskatning af udbytter m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 16. maj 2018. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 237a - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om at give konkrete eksempler på, hvordan henholdsvis trafikselskaber og kunstnere vil blive påvirket af lovforslaget i forhold til deres praksis i dag i relation til momsfritagelse for selvstændige grupper, til skatteministeren
1898029_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes give konkrete eksempler på, hvordan henholdsvis trafikselskaber og
kunstnere vil blive påvirket af lovforslaget i forhold til deres praksis i dag i relation til
momsfritagelse for selvstændige grupper.
Svar
Selvstændige momsgrupper registreres ikke særskilt i SKATs systemer.
For så vidt angår lovforslagets konsekvenser for kunstnere, har Skatteministeriet ikke
kendskab til eksisterende selvstændige momsgrupper med kunstnere som medlemmer, og
der er ikke i forbindelse med høringen af lovforslaget blevet fremhævet særlige problema-
tikker på området.
For så vidt angår lovforslagets konsekvenser for trafikselskaber, er der under høringen af
lovforslaget blevet gjort opmærksom på, at en virksomhed fungerer som en selvstændig
gruppe med trafikselskaber som medlemmer. Virksomheden leverer ydelser til sine med-
lemmer (trafikselskaberne) f.eks. vedrørende indtægtsdeling, kunder, salg, forretningsud-
vikling og anden relevant ledelsesinformation.
I henhold til gældende praksis kan virksomheden levere sine ydelser momsfrit til de tra-
fikselskaber, som er medlemmer af gruppen, hvis medlemmernes betaling for ydelserne
svarer til deres andel af de fælles ydelser, og fritagelsen ikke er konkurrenceforvridende.
Den selvstændige gruppe har ikke fradragsret for moms af indkøb, der anvendes til den
momsfri levering, og gruppen skal betale lønsumsafgift. Leverer virksomheden ydelser til
trafikselskaber eller andre virksomheder, der ikke er medlemmer af gruppen, er leverin-
gerne momspligtige, og gruppen har fradragsret for moms af indkøb til disse leveringer
og skal ikke betale lønsumsafgift.
Lovforslaget medfører, at virksomheden bliver momspligtig af sin levering af ydelser,
uanset hvem disse leveres til. Til gengæld vil virksomheden have fradragsret for købs-
moms og ikke længere skulle betale lønsumsafgift. Trafikselskaberne vil ikke længere
kunne købe ydelserne momsfrit, og da de indkøbte ydelser anvendes i relation til momsfri
personbefordring, har trafikselskaberne ikke fradragsret for denne købsmoms. Trafiksel-
skaberne vil derfor blive belastet med moms, hvis ikke de vælger at insource opgaverne
og dermed udføre dem selv.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslag L 237 er baggrunden for forslaget tre
EU-domme, som fastslår, at det kun er visse momsfritagne virksomheder, der kan an-
vende reglen om momsfri leverancer i selvstændige grupper. Danmark er forpligtet til at
efterleve EU-dommene, og reglerne foreslås derfor ændret som beskrevet.
Side 2 af 2