Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18
L 237 Bilag 8, L 237 A Bilag 8, L 237 B Bilag 8
Offentligt
1891028_0001.png
Fra:
Rose Bjare, Peter [mailto:[email protected]]
Sendt:
8. maj 2018 10:00
Til:
'[email protected]'
Cc:
'Sune Fomsgaard' <[email protected]>; '[email protected]'; Jette Marlene Hansen
<[email protected]>
Emne:
FW: EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende begrænset skattepligt
TIL SKATTEMINISTERIET
I fortsættelse af min henvendelse af 25. april vedrørende "EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende
begrænset skattepligt" skal jeg supplerende spørge til, hvordan en udenlandsk pensionskasse omfattet af
definitionen i SEL § 13J, stk. 3 beskattes af danske aktieudbytter herunder datterselskabsudbytter?
Til sammenligning beskattes en dansk pensionskasse med 15,3% af danske aktieudbytter.
Kan Skatteministeriet bekræfte, at udbytteskatten udgør 15 pct. af udbytter til en fransk eller spansk
pensionskasse, jf. SEL § 2, stk. 3, da begge lande har tiltrådt OECDs konvention om gensidig administrativ
bistand i skattesager?
Kan Skatteministeriet endvidere bekræfte, at udbytteskatten udgør 0% af datterselskabsudbytter, der
betales til en pensionskasse hjemmehørende indenfor EU/EØS, når beskatningen af udbytter skal
nedsættes efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, jf. SEL § 2, stk. 1, litra c? Og at skattefritagelsen
gælder uanset, om pensionskassen er organiseret som et pensionsselskab, pensionsfond eller en
pensionsforening m.v., og uanset hvordan pensionskassen beskattes, så længe der er tale om en
selvstændig skattejuridisk person?
Det er en betingelse for skattefritagelsen, at der er tale om udbytter af datterselskabsaktier eller
koncernselskabsaktier, jf. ABL § 4 A og § 4 B.
Heri ligger efter vor opfattelse alene et krav om, at der skal være tale om udbytter fra et datterselskab eller
et koncernselskab, som nærmere defineret i ABL § 4 og § 4B, og ikke et krav til moderselskabets retlige
karakter, dvs. om pensionskassen er organiseret som et pensionsselskab, pensionsfond eller
pensionsforening m.v. Der ses heller ikke at være behov for en sådan afgrænsning, da der ikke er noget
krav om, at beskatningen skal udgøre et bestemt niveau.
I ABL § 4 B er det dog fastsat, at koncernselskabsaktier også omfatter aktier, hvor en fond m.v. og det
selskab, hvori der ejes aktier, er koncernforbundne, jf. selskabsskattelovens § 31 C.
Det må som minimum betyde, at pensionsmoderkasser med bestemmende indflydelse, og hvor der skal ske
reduktion af udbytteskatten efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, vil kunne modtage udbytter uden
dansk udbytteskat, uanset om pensionskassen er organiseret som et pensionsselskab, pensionsfond eller
pensionsforening m.v.
Efter vor opfattelse, er der imidlertid intet i reglernes formål, som taler for, at der skal være en forskel i den
danske udbyttebeskatning efter SEL § 2, stk. 1, litra c, afhængig af om pensionskassen ejer
datterselskabsaktier eller koncernselskabsaktier. Dette taler derfor også for, at muligheden for fritagelse for
dansk udbytteskat efter SEL § 2, stk. 1, litra c i forhold til datterselskabsaktier og koncernselskabsaktier,
gælder for alle udbyttemodtagende selskaber og foreninger m.v. med hjemsted i udlandet.
L 237a - 2017-18 - Bilag 8: Henvendelse af 8/5-18 fra KPMG Acor Tax
1891028_0002.png
Med venlig hilsen / Kind regards
Peter Rose Bjare
Partner
Mob: +45 5374 7025
www.kpmgacor.dk
Follow KPMG ACOR TAX on LinkedIn
Join our community on
LinkedIn
and stay updated on events, news and opportunities
From:
Rose Bjare, Peter
Sent:
25. april 2018 14:57
To:
'[email protected]' <[email protected]>
Cc:
'Sune Fomsgaard' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>
Subject:
EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende begrænset skattepligt
Skatteministeriet har den 23. februar 2018 sendt lovforslag i høring "Forslag til lov om ændring af
selskabsskatteloven og forskellige andre love", der bl.a. indeholder en EU-retlig tilpasning af reglerne
vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom.
Herom hedder det i lovforslagets indledning:
"Danmark har i efteråret 2016 modtaget en henvendelse fra Kommissionen vedrørende de danske regler for
beskatning af udenlandske pensionsinstitutters direkte investeringer i danske ejendomme. Kommissionen
påpeger, at udenlandske pensionsinstitutter beskattes med en højere skattesats
nemlig 22 pct. modsat
danske pensionsinstitutter, som kun beskattes med 15,3 pct., jf. reglerne i pensionsafkastbeskatningsloven.
Kommissionen finder, at denne forskelsbehandling ikke er forenelig med kapitalens frie bevægelighed efter
artikel 63 TEUF og artikel 40 i EØS-aftalen. Danmark har over for Kommissionen anerkendt, at de danske
regler er i strid med EU-retten, hvorfor det er nødvendigt at ændre reglerne."
Med lovforslaget vil der derfor ske en ensartet beskatning af afkast af fast ejendom for henholdsvis
pensionsinstitutter hjemmehørende i Danmark og i EU- og EØS-lande. Det foreslås således, at
pensionsinstitutter hjemmehørende i EU- eller EØS-lande fremover beskattes af deres investeringer i fast
ejendom i Danmark med 15,3 pct.
Vi finder på denne baggrund anledning til at pege på, at der også efter gældende regler sker en
forskelsbehandling i beskatningen af f.eks. royalty, der betales til selskaber hjemmehørende i Danmark og i
EU- og EØS-lande.
Et dansk selskab kan således reducere beskatningen af royalty med fradrag for sine erhvervsmæssige
udgifter, der vedrører royaltyindkomsten. Danmark giver derimod ikke et udenlandsk selskab fradrag for
sine erhvervsmæssige udgifter, der vedrører dansk royaltyindkomst, og som er omfattet af begrænset
skattepligt til Danmark, jf. SEL § 2, stk. 1, litra g).
Denne forskelsbehandling rammer især royaltymodtagere i Frankrig og Spanien (udenfor koncernforhold),
som Danmark ikke har dobbeltbeskatningsoverenskomster med.
Vi skal i den forbindelse henvise til EU domstolens afgørelse i 2016 i sag C-252/14, hvor EU domstolen
afgjorde, at Artikel 63 TEUF er til hinder for, at ikke-hjemmehørende pensionsfonde, som har oppebåret
udbytte, ikke kan tage hensyn til eventuelle erhvervsmæssige omkostninger, der er direkte forbundet med
L 237a - 2017-18 - Bilag 8: Henvendelse af 8/5-18 fra KPMG Acor Tax
1891028_0003.png
oppebærelsen af udbyttet, når metoden til beregning af skattegrundlaget for hjemmehørende
pensionsfonde foreskriver en sådan hensyntagen. Denne dom må tilsvarende kunne overføres til at gælde,
hvor Danmark beskatter selskaber hjemmehørende i EU- og EØS-lande efter et bruttoprincip, dvs. uden
fradrag for erhvervsmæssige udgifter, der vedrører den danske indkomst omfattet af begrænset
skattepligt, hvorimod selskaber hjemmehørende i Danmark kan nedsætte deres beskatningsgrundlag med
sine erhvervsmæssige udgifter vedrørende den skattepligtige indkomst.
På denne baggrund anmodes Skatteministeriet om at oplyse, hvorvidt ministeriet er enig i, at de
eksisterende danske beskatningsregler, hvorefter et udenlandsk selskab ikke har adgang til at tage hensyn
til erhvervsmæssige udgifter, der er forbundet med oppebærelsen af f.eks. royalty og begrænset skattepligt
til Danmark ikke er forenelige med Artikel 63 TEUF, og hvorvidt Skatteministeriet vil tage skridt til at bringe
de danske beskatningsregler i overensstemmelse med EU-retten?
Med venlig hilsen / Kind regards
Peter Rose Bjare
Partner
Corporate Tax, Financial Services
KPMG ACOR TAX
Tuborg Havnevej 18
DK-2900 Hellerup, Copenhagen
Tel: +45 3945 1700
Mob: +45 5374 7025
[email protected]
www.kpmgacor.dk
Follow KPMG ACOR TAX on LinkedIn
Join our community on LinkedIn and stay updated on events, news and opportunities