Skatteudvalget 2017-18
L 237 A Bilag 32
Offentligt
1934968_0001.png
Til lovforslag nr.
L 237 A
Folketinget 2017-18
Ændringsforslag stillet den 5. september 2018 uden for tillægsbetænkning
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love
(Beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende udenlandske
pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og
justering af værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
Af
skatteministeren:
Til § 17
8)
Stk. 1-3
affattes således:
»Stk. 1.
For biler nævnt i brændstofforbrugsafgiftslovens
§ 2, stk. 1, 2. pkt., som indsat ved denne lovs § 3, nr. 1, hvor
der foreligger en omregning fra den på verdensplan harmo-
niserede prøvningsprocedure for lette køretøjer til et brænd-
stofforbrug, der svarer til det brændstofforbrug, der er fast-
sat efter brændstofforbrugsafgiftslovens § 2, stk. 1, 1. pkt.,
jf. Kommissionens forordninger nr. 1152/2017 og
1153/2017 af 2. juni 2017, anvendes i tidsrummet til og med
den 31. marts 2019 det brændstofforbrug, der fremkommer
efter omregning. Det beregnede brændstofforbrug omregnes
til kilometer pr. liter, ganges med 1,1 og afrundes til én deci-
mal.
Stk. 2.
For biler nævnt i registreringsafgiftslovens § 4, stk.
4, 3. pkt., som indsat ved denne lovs § 11, nr. 1, hvor der
foreligger en omregning fra den på verdensplan harmonise-
rede prøvningsprocedure for lette køretøjer til et brændstof-
forbrug, der svarer til det brændstofforbrug, der er fastsat ef-
ter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 4, 1. pkt., jf. Kommis-
sionens forordninger nr. 1152/2017 og 1153/2017 af 2. juni
2017, anvendes i tidsrummet til og med den 31. marts 2019
det brændstofforbrug, der fremkommer efter omregning. Det
beregnede brændstofforbrug omregnes til kilometer pr. liter,
ganges med 1,1 og afrundes til én decimal.
Stk. 3.
For biler nævnt i registreringsafgiftslovens § 5, stk.
6, 3. pkt., som indsat ved denne lovs § 11, nr. 2, hvor der
foreligger en omregning fra den på verdensplan harmonise-
rede prøvningsprocedure for lette køretøjer til et brændstof-
forbrug, der svarer til det brændstofforbrug, der er fastsat ef-
ter registreringsafgiftslovens § 5, stk. 6, 1. pkt., jf. Kommis-
sionens forordninger nr. 1152/2017 og 1153/2017 af 2. juni
2017, anvendes i tidsrummet til og med den 31. marts 2019
det brændstofforbrug, der fremkommer efter omregning. Det
beregnede brændstofforbrug omregnes til kilometer pr. liter,
ganges med 1,1 og afrundes til én decimal.«
[Overgangsperiode, hvor brændstofforbruget efter den nye
målemetode (WLTP) omregnes til et tilnærmet brændstof-
forbrug efter den hidtidige målemetode (CO2MPAS)]
9)
I
stk. 4, 1. pkt.,
ændres »registreringsafgiften« til:
»brændstofforbrugsafgiften«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Bemærkninger
Til nr. 8
Lovforslagets § 17, stk. 1-3, etablerer en overgangsperio-
de for gennemførelse af den på verdensplan harmoniserede
prøvningsprocedure for lette køretøjers brændstofforbrug
(WLTP) for personbiler og varebiler indtil 3.500 kg tilladt
totalvægt. I overgangsperioden anvendes det efter Kommis-
sionens forordninger nr. 2017/1152 og 2017/1153 af 2. juni
2017 fastsatte brændstofforbrug, der svarer til det brænd-
stofforbrug, der har dannet grundlag for fastsættelse af
brændstofforbrugsafgiften og registreringsafgiften efter gæl-
dende regler.
Det har imidlertid vist sig, at der for visse biler ikke fore-
ligger et brændstofforbrug angivet efter Kommissionens for-
ordninger nr. 2017/1152 og 2017/1153 af 2. juni 2017. Lov-
forslagets § 17, stk. 1-3, foreslås derfor ændret, så omreg-
ningen for de biler, hvor der ikke foreligger et brændstoffor-
brug angivet efter Kommissionens forordninger nr.
2017/1152 og 2017/1153 af 2. juni 2017, ikke omfattes af
AX021843
L 237a - 2017-18 - Bilag 32: Ændringsforslag til 3. behandling uden for tillægsbetænkning stillet den 5. september 2018
1934968_0002.png
2
overgangsordningen, men sker direkte fra det brændstoffor-
brug, der er fremkommet ved WLTP-målingen.
Til nr. 9
Ved ændringen rettes en henvisningsfejl.