Skatteudvalget 2017-18
L 237 A Bilag 31
Offentligt
1934863_0001.png
Klik og vælg dato
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love
(Beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpas-
ning af reglerne vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i
fast ejendom og bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstæn-
dige grupper og justering af værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter
m.v.) (L 237 A)
Til § 17
J.nr. 2017-1675
8)
Stk. 1-3
affattes således:
”Stk.
1.
For biler nævnt i brændstofforbrugsafgiftslovens § 2, stk. 1, 2. pkt., som
indsat ved denne lovs § 3, nr. 1, hvor der foreligger en omregning fra den på ver-
densplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer til et brændstoffor-
brug, der svarer til det brændstofforbrug, der er fastsat efter brændstofforbrugsaf-
giftslovens § 2, stk. 1, 1. pkt., jf. Kommissionens forordninger nr. 2017/1152 og
2017/1153 af 2. juni 2017, anvendes i tidsrummet til og med den 31. marts 2019
det brændstofforbrug, der fremkommer efter omregning. Det beregnede brændstof-
forbrug omregnes til kilometer pr. liter, ganges med 1,1 og afrundes til én decimal.
Stk. 2.
For biler nævnt i registreringsafgiftslovens § 4, stk. 4, 3. pkt., som indsat
ved denne lovs § 11, nr. 1, hvor der foreligger en omregning fra den på verdens-
plan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer til et brændstofforbrug,
der svarer til det brændstofforbrug, der er fastsat efter registreringsafgiftslovens §
4, stk. 4, 1. pkt., jf. Kommissionens forordninger nr. 2017/1152 og 2017/1153 af 2.
juni 2017, anvendes i tidsrummet til og med den 31. marts 2019 det brændstoffor-
brug, der fremkommer efter omregning. Det beregnede brændstofforbrug omreg-
nes til kilometer pr. liter, ganges med 1,1 og afrundes til én decimal.
Stk. 3.
For biler nævnt i registreringsafgiftslovens § 5, stk. 6, 3. pkt., som indsat
ved denne lovs § 11, nr. 2, hvor der foreligger en omregning fra den på verdens-
plan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer til et brændstofforbrug,
der svarer til det brændstofforbrug, der er fastsat efter registreringsafgiftslovens §
5, stk. 6, 1. pkt., jf. Kommissionens forordninger nr. 2017/1152 og 2017/1153 af 2.
juni 2017, anvendes i tidsrummet til og med den 31. marts 2019 det brændstoffor-
brug, der fremkommer efter omregning. Det beregnede brændstofforbrug omreg-
nes til kilometer pr. liter, ganges med 1,1 og afrundes til én decimal.”
L 237a - 2017-18 - Bilag 31: Ændringsforslag til 3. behandling fra skatteministeren
1934863_0002.png
[Overgangsperiode hvor brændstofforbruget efter den nye målemetode (WLTP)
omregnes til et tilnærmet brændstofforbrug efter den hidtidige målemetode
(CO2MPAS)]
9)
I
stk. 4, 1. pkt.,
ændres
”registreringsafgiften” til: ”brændstofforbrugsafgiften”.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Side 2 af 3
L 237a - 2017-18 - Bilag 31: Ændringsforslag til 3. behandling fra skatteministeren
1934863_0003.png
Bemærkninger
Til nr. 8
Lovforslagets § 17, stk. 1-3, etablerer en overgangsperiode for gennemførelse af
den på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjers brænd-
stofforbrug (WLTP), for personbiler og varebiler indtil 3.500 kg tilladt totalvægt. I
overgangsperioden anvendes det efter Kommissionens forordninger nr. 2017/1152
og 2017/1153 af 2. juni 2017 fastsatte brændstofforbrug, der svarer til det brænd-
stofforbrug, der har dannet grundlag for fastsættelse af brændstofforbrugsafgiften
og registreringsafgiften efter gældende regler.
Det har imidlertid vist sig, at der for visse biler ikke foreligger et brændstofforbrug
angivet efter Kommissionens forordninger nr. 2017/1152 og 2017/1153 af 2. juni
2017. Lovforslagets § 17, stk. 1-3, foreslås derfor ændret, så omregningen for de
biler, hvor der ikke foreligger et brændstofforbrug angivet efter Kommissionens
forordninger nr. 2017/1152 og 2017/1153 af 2. juni 2017, ikke omfattes af over-
gangsordningen, men sker direkte fra det brændstofforbrug, der er fremkommet
ved WLTP-målingen.
Til nr. 9
Ved ændringen rettes en henvisningsfejl.
Side 3 af 3