Fra:
Dato:
30. maj 2018 kl. 23.30.30 CEST
Til:
Cc:
Emne: L237 - Opfølgning på ministersvar på spørgsmål 38
Jeg har i dag modtaget ministerens svar på min henvendelse i går (spørgsmål 38) vedrørende udenlandske
pensionsinstitutters direkte investeringer i Danmark.
Det er fortsat min opfattelse, at Danmark udviser en ikke behørig passivitet ved kun at tilpasse
beskatningsreglerne for investeringer i fast ejendom men ikke investeringer i anden virksomhed i Danmark
eksempelvis infrastruktur, vindmøller m.v. til EU-retten.
Der henvises igen til, at der ikke foretages ændringer uden forudgående grundige analyser, og hvis det
konstateres, at der er et EU-retligt problem i forhold til de angivne bestemmelser, vil der selvfølgelig blive
taget initiativ til at få reglerne justeret hurtigst muligt.
Analysen er efter min opfattelse meget enkel.
Danske pensionsinstitutters direkte investeringer i fast ejendom beskattes med 15,3% og efter
lagerprincippet. Samme beskatning skal efter lovforslaget gælde for pensionsinstitutter hjemmehørende
indenfor EU/EØS, da en forskellig beskatning strider mod EU-retten og som anerkendt af Danmark med
lovforslaget.
Danske pensionsinstitutters direkte investeringer i anden virksomhed eksempelvis i infrastruktur,
vindmøller m.v. beskattes med 15,3% uden at lagerprincippet finder anvendelse. Udenlandske
pensionsinstitutter opgør beskatningsgrundlaget for tilsvarende investeringer efter samme regler men
beskattes med 22% og ikke 15,3%.
Det er herefter meget enkelt at konstatere, at forskellen i beskatningssatsen udgør et EU-retligt problem på
samme måde som ved investeringer i virksomhed i form af fast ejendom. Dvs. at beskatningen skal
nedsættes fra 22% til 15,3%, således at der sker en ensartet beskatning ved investering i virksomhed i form
af infrastruktur, vindmøller m.v.
Danmark har som et lille land og med stor international handel interesse i, at alle medlemslande overholder
EU-retten. Man bør vel derfor kunne forvente, at Danmark selv tager en aktiv rolle og agerer hurtigt i
forhold til selv at overholde EU-retten, især når man bliver gjort opmærksom på, at der foreligger en
åbenbar og identisk overtrædelse af EU-retten.
Kan Skatteministeren på denne baggrund love, at der meget hurtigt bliver taget initiativ til at undersøge,
hvorvidt Danmark også overtræder EU-retten i forhold til udenlandske pensionsinstitutters investeringer i
virksomhed i Danmark i form af investeringer i infrastruktur, vindmøller m.v.? Jeg deltager meget gerne i en
sådan undersøgelse.
I relation til ministerens svar om at anvendelse af lagerprincippet på ejendomsinvesteringer anerkendes i
kommentarerne til modeloverenskomsten, anmodes om citater fra modeloverenskomsten, der tydeligt
viser, at modeloverenskomsten tildeler kildelandet her Danmark beskatningsret til løbende urealiserede
værdistigninger herunder i situationer, hvor avancen kun eksisterer på papiret, dvs. hvor der ikke
oppebæres en avance på ejendommen målt over hele ejertiden.