Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
30. maj 2018
Henvendelse vedr. L237 A
–
Ændring af
selskabsskatteloven, herunder om justering af
værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter m.v.
Skatteministeren har d. 2. maj 2018 fremsat L237, som FSR-danske revisorer
kommenterede under høringen.
FSR har gennemgået det af Skatteministeriet udarbejdede svar til Skatteudvalget
(L 237, svar på spørgsmål 9)
vedrørende FSR’s
henvendelse om lovforslaget (L
237, bilag 11), hvilket giver anledning til nogle enkelte yderligere spørgsmål og
kommentarer.
Indledningsvis skal det bemærkes, at når FSR udformer sine spørgsmål, så sker
det ikke på grundlag af konkrete sager, men derimod ud fra en antagelse om,
hvilke spørgsmål der kan opstå for praktikere, efter at reglerne er blevet
vedtaget. FSR er således nødt til at tænke bredt, og det er muligt, at visse
spørgsmål vil vise sig mere relevante end andre, men det er alt sammen noget,
der kun kan vurderes, når reglerne efterfølgende tages i brug.
FSR
–
danske
revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Tynd kapitalisering
FSR skal for god ordens skyld bede Skatteministeriet bekræfte, at der alene skal
ske medtagelse af det udenlandske debitorselskab i den danske konsolidering og
i beregningen af 10 mio. kr.’s-grænsen, når det skal vurderes, om renter fra det
udenlandske debitorselskab opfylder betingelserne for rentefrihed efter den nye
regel, mens at det udenlandske debitorselskabs aktiver og passiver ikke skal
medtages, når det vurderes, hvorvidt de danske selskaber eventuelt skal
undergives begrænsninger for så vidt angår disses renteudgifter efter tynd
kapitaliseringsreglen i SEL § 11.
Skatteministeriet nævner i svaret til FSR, at en fradragsbegrænsning efter tyske
regler kan anses for at opfylde den betingelse i den nye regel om rentefrihed, der
vedrører fradragsbegrænsningen efter udenlandske regler, dvs. kravet om, at
debitorselskabet ikke har fået fradrag for ”et tilsvarende beløb” efter
udenlandske regler. Til yderligere belysning af denne betingelse i den nye regel
bedes Skatteministeriet bekræfte, at:
•
Det ikke har betydning, efter hvilke kriterier den udenlandske
fradragsbeskæring opgøres, når blot den indebærer, at der sker en
rentefradragsbeskæring af det udenlandske debitorselskab, hvorefter
renterne skattemæssigt helt bortfalder (dvs. kan hverken fradrages i