Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2018-2501
Doknr.
534881
Dato
17-05-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 15. maj 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 6 (L 236) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 6:
”Ministeren
bedes kommentere brevet til ministeren af 9/5-18 fra en række borgme-
stre og Københavns Kommunes notat af 19/4-18
med overskriften ”Statens regulering
af de kommunale parkeringsindtægter giver ikke de rette incitamenter”,
jf. L 236 –
bilag 4. Herunder bedes ministeren forholde sig detaljeret til Københavns Kommunes
vurdering af, at lovforslaget vil med føre incitamenter til:
Højere p-afgifter
Flere områder med betalingsparkering på steder, hvor det i dag er gratis
Færre p-vagter og mindre kontrol, om parkeringsregler overholdes
Færre parkeringspladser via offentlige investeringer i p-huse.”
Svar:
I henvendelsen fra bl.a. Københavns Kommune anføres det, at kommunerne med den
nuværende modregningsordning ikke har et incitament til at opkræve betaling for
parkering af finansielle hensyn, og der argumenteres for, at den foreslåede strammere
ordning vil give kommunerne et incitament til at gøre parkering dyrere og udvide beta-
lingsparkering. Det anføres samtidig, at de nuværende fradragsmuligheder understøt-
ter flere investeringer i parkeringsanlæg, mens dette ikke er tilfældet med den foreslå-
ede ordning.
Det bemærkes, at den nuværende modregningsordning indebærer, at nogle kommuner
–
særligt de største byer
–
der har indført betalingsparkering inden 2007 - favoriseres.
Disse kommuner kan i dag fradrage både størstedelen af indtægtsniveauet i 2007 og
udgifter til afskrivning og forrentning for nye anlæg. Med den nuværende ordning har
den gennemsnitlige modregning for betalingsparkering på den baggrund været på kun
14 pct.
Det har givet disse kommuner gunstige vilkår for fortsat at opkræve og beholde høje
indtægter fra bilisterne
–
også noget højere end kommunernes omkostninger til par-
keringspladser. Fradraget for faktiske udgifter har desuden ikke tilskyndet til omkost-
ningseffektivitet.
De foreslåede regler indebærer en mere enkel ordning med en generel modregning på
70 pct. for kommuners parkeringsindtægter, således at alle kommuner fremover vil
kunne beholde 30 pct. af indtægterne fra parkering til at finansiere udgifter til bl.a.
investeringer i nye parkeringspladser.