Åbne høring om lovforslag L 236 om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner
som følge af parkeringsindtægter
Torsdag den 24. maj kl. ca. 12.15-13.30 i Landstingssalen på Christiansborg
Indlæg Aalborg Kommune
I pressemeddelsen fra Økonomi- og indenrigsministeriet den 18 april kunne vi læse at:
’Når
bilister betaler for at stille bilen, skal det sikre, at parkeringen ikke varer unødigt
længe, og at pladserne bliver brugt bedst muligt’.
Det er faktisk lige det betalingsparkering er med til at regulere.
Hvis der var tidsrestriktion kunne man forestille sig, at folk syntes at det var for kort tid til at
udføre de ærinder de kom efter eller det var for lang tid til at sikre et optimalt flow. Hvis
ikke der var tidsrestriktion eller betaling ville man opleve at pladserne blev fyldt af dem der
arbejder i byen
–
altså langtidsparkering og dermed ingen flow over dagen til gavn for dem
der kommer i bil og gerne vil bruge byen.
Som kommune har vi mange hensyn at varetage og vi har mange brugere af byen der skal
tilgodeses på forskellig vis og som også konflikter med hinanden; borgere der bor i byen,
folk der kommer ind for at arbejde i byen, folk der kommer ind for at bruge byen.
I Aalborg Kommune har vi en parkeringsstrategi der ligger en linje for hvorledes det er
muligt at tilgodese alle byens brugere og for at lave de afvejninger der skal til for at det kan
lade sig gøre. For Aalborg Kommune er hverken betalingsparkering eller parkeringskontrol
en pengemaskine. Betalingsparkering er en måde at regulere på og skabe
parkeringsmuligheder til gavn for forskellige brugere.
I Aalborg har vi to takster. Takster som vi mener har det mest hensigtsmæssige niveau for
at regulere trafikken, mindske trængslen og gøre det muligt at dække de forskellige
brugeres behov for både langtidsparkering og korttidsparkering. Vi har årskort og p-
licenser både til dem der bor i byen eller kommer til for at arbejde eller som brugere af
byen
–
og til beløb der ikke ligger højt.
Det er ingen hemmelighed, at det giver et vist pres på kommunen, at parkeringspladser,
både kortids og langstids, ikke er så dyre - for parkanter vil helst parkere billigst muligt og i
Aalborg er det er på de kommunalt ejede pladser. Så det er ikke en pengemaskine for
Aalborg Kommune
–
for så ville taksterne være højere end hvad der for nuværende er
vurderet hensigtsmæssige af trafikale hensyn og for at tilgodese de forskellige brugere af
byen.
Det koster at anlægge, drifte og vedligeholde parkeringsanlæg. Aalborg Kommune og
specielt Aalborg by vokser som mange af vores andre store byer og der er pres på m2.
Det betyder, at parkeringsanlæg skal etableres enten under jorden eller i luften med
mindst muligt fodaftryk
–
og det koster. Det nettobeløb Aalborg Kommune får ind fra
betalingsparkering på et år, vil knap kunne finansiere et nyt P-anlæg på ca. 80 pladser og
det er også kun hvis kommunen selv ejer jorden. Skal der opkøbes bliver det dyrere. Og