Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 236 Bilag 9
Offentligt
1900574_0001.png
Talepapir FDM
Høring om L 6 om parkerings-
indtægter
Grundlæggende handler hele problematikken vedr. kommunal parkering om
mobilitet. Bilen er et vigtigt redskab for mange borgere for at få hverdagen
til at hænge sammen, og det gør sig også gældende selvom man har bosat
sig i byen.
FDM anerkender at der visse steder kan være behov for at regulere parke-
ringen. Men samtidig bør kommunerne også tilpasse parkeringsudbuddet til
behovet. Især de større byer har i en årrække begrænset antallet af parke-
ringspladser, og gjort det sværere for helt almindelige danskere at parkere i
nærheden af bolig, job eller andet legitimt ærinde.
Kommunerne har en årlig bruttoindtægt fra parkeringsområdet på knap 1
mia. kr. Det er rigtigt mange penge, som bilisterne betaler - ud over de ca.
50 mia. kr. som bilisterne betaler årligt i skatter og afgifter.
Nogle kommuner giver udtryk for, at der er en tæt sammenhæng imellem
kommunernes parkeringsindtægter, og de investeringer kommunerne fore-
tager på parkeringsområdet. FDM kan dog konstatere, at en sådan sam-
menhæng ikke eksisterer fuldt ud. Der er ikke tale om, at pengene bruges
kr. for kr. til fordel for bilisterne. Tværtimod indgår parkeringsindtægterne i
kommunens generelle finansiering af kommunale opgaver og prioriteter.
Tilsvarende har FDM erfaret, at visse kommuner er kreative og til tider på
den forkerte side af loven i forhold til lovfastsatte princip om, at betalings-
parkering kun må indføres med et trafikregulerende formål
ikke et økono-
misk formål.
Især i de større byer er der en stigende trafikal udfordring. Hvis denne skal
løses, kræver det bl.a. investeringer på tværs af kommunegrænserne, fx i
form af park-&-ride-anlæg i udkanten af byområderne.
FDM ser derfor gerne, at der i forlængelse af nærværende lovforslag opret-
tes en pulje af de modregnede indtægter fra parkering. Puljen skal kommu-
nerne have mulighed for at søge midler fra til etablering af bedre og flere
parkeringsfaciliteter
også tværkommunalt. En sådan pulje vil muliggøre
tværkommunale løsninger, som i dag ikke lader sig gøre. Samtidigt vil det
24-05-2018
Dir. tlf.
+45 45 27 07 13
E-Mail
[email protected]
Sagsnr.
S18-6672
Ref: DBL/
Firskovvej 32
Postboks 500
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. +45 70 13 30 40
CVR nr. 10 37 67 18
[email protected]
www.fdm.dk
L 236 - 2017-18 - Bilag 9: Talepapirer og præsentation fra udvalgets høring 24/5-18
1900574_0002.png
også sikre, at kommunernes parkeringsindtægter rent faktisk kommer bili-
sterne til gode.
Når FDM som udgangspunkt bakker op om lovforslaget sker det også under
forudsætning af, at det sikres, at midlerne kanaliseres tilbage til bilisterne i
form af bedre og flere parkeringsmuligheder. Lovforslaget vil i sig selv ikke
sikre dette, men vil blot betyde, at hvor midlerne nu tilkommer kommune-
kasserne, vil de fremadrettet tilkomme statskassen. For FDM og bilisterne er
der ingen forbedring i, at de mange penge går til staten i stedet for kommu-
nerne. Det afgørende for FDM er, at pengene investeres til fordel for bilister-
ne.
Firskovvej 32
Postboks 500
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. +45 70 13 30 40
CVR nr. 10 37 67 18
[email protected]
www.fdm.dk