NOTAT
Talepapir
Arrangement: høring om lovforslag om parkeringsindtægter i Folketingets
Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Tid: Torsdag d. 24. maj 2018 kl. 12.15-13.30
Sted: Folketinget, Landstingssalen
Udvalget har afsat ca. 15 minutter og anbefaler, at oplægget varer 6-7
minutter for at give mulighed for spørgsmål fra udvalget.
Dato: 23. maj 2018
Sags ID: SAG-2018-02758
Dok. ID: 2538040
Direkte: 3370 3544
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
Hovedpointer
Lovforslaget er et voldsomt angreb på kommunerne og savner
saglig begrundelse.
Kommunerne har ikke indført betalingsparkering for at lave en
"pengemaskine", men fordi betalingsparkering er et redskab til at
regulere bilisternes adfærd.
Lovforslaget vil medføre, at det bliver vanskeligere for
kommunerne at prioritere investeringer i p-pladser, p-huse mv.
fordi de fremover ikke kan finansieres af p-indtægterne.
Den hidtidige model, hvor parkeringsindtægterne i vid
udstrækning gik tilbage til parkeringsområdet, var rimelig og
velfungerende.
Indledning
Tak for muligheden for at komme til denne høring og fremlægge
KL's syn på lovforslaget om parkeringsindtægter, L236.
Helt overordnet er det vores opfattelse, at lovforslaget savner en
faglig begrundelse.
Af lovforslaget og økonomi- og indenrigsministerens udtalelser kan
man få det indtryk, at kommunerne spekulerer i at øge
parkeringsindtægterne på bekostning af bilisterne. Altså for at få
penge i kassen.
Den præmis mener jeg ikke passer, og jeg mener heller ikke, at der
findes undersøgelser eller andre former for fakta, der understøtter
den.
Tværtimod konkluderede et udvalg under Økonomi- og
Indenrigsministeriets Finansieringsudvalget tilbage i 2010, at det
"på
baggrund af arbejdsgruppens undersøgelse ikke kan konkluderes, at
kommunerne i forbindelse fastsættelsen af parkeringstaksterne og
opkrævning af parkeringsafgifter mv. har taget udgangspunkt i andre
hensyn end hensynet til trafikreguleringen.".
Nu er der jo løbet lidt vand i åen siden 2010, men der faktisk ikke
sket de helt store ændringer i parkeringsindtægterne. Derfor undrer
det også lidt, at man pludselig ser et behov for at ændre på reglerne.