Notat om baggrunden for og forståelsen af økonomiaftalen i
Tandlægeoverenskomstens bilag 1
Økonomirammen på tandlægeoverenskomstområdet har fra 2011 til 2016 set ud som følger:
Samlet tilskud omregnet i nutidskroner (honorarregulering opdateret til 2016-forhold)
NB: I 2013 blev
rammen beskåret med
300 mio. kr.
Forbrug i året
2016 forbrug i forhold
til forbrug i
pågældende år
2011 i 1000 kr.
1.583.727
66.273
2012 i 1000 kr.
1.576.584
73.416
2013 i 1000 kr.
1.362.052
287.948
2014 i 1000 kr.
1.340.442
309.558
2015 i 1000 kr.
1.550.269
99.731
2016 i 1000
kr.*
1.650.000
0
2011 i mio kr.
Ramme i 2016 kr.
2016 forbrug i forhold
til rammen i
pågældende år
Forbrug ift. rammen
(samme år)
Under (-)/ over (+)
1.588,68
61,32
2012 i mio kr.
1.592,20
57,8
2013 i mio kr.
1.333,19
316,81
2014 i mio kr.
1.249,23
400,77
2015 i mio kr.
1.326,35
323,65
2016 i mio
kr.
1.348,40
301,6
2011 mio kr.
-4,96
2012 mio kr.
-15,62
2013 mio kr.
28,86
2014 mio kr.
91,21
2015 mio kr.
223,92
2016 mio kr.
301,6
Danske Regioner udtaler følgende i et faktaark i juni 2017:
”Udgifterne til tandlægehjælp har over perioden 2010-2012 ikke ændret sig betydeligt i faste
2016-priser. I 2013-2014 skete en ændring af tilskud til tandrensninger og kontrolydelser, og
de samlede udgifter faldt. 1. april 2015 trådte en ny overenskomst i kraft, der implementerede
2 nationale kliniske retningslinjer på området, og udgifterne er samlet set på niveau med
2012”.
Økonomirammen på Tandlægeoverenskomstområdet blev i løbet af 2013 beskåret med 300
mio. kr., hvoraf 180 mio. kr. gik fra patienternes tilskud til tandrensning og 120 mio. kr. gik
fra patienternes tilskud til kontrolundersøgelser.
Provenuet fra besparelserne gik til andre formål, fx til istandsættelse af fængsler.
Ovenstående blev gennemført på trods af, at Sundhedsstyrelsen få år forinden havde forudset,
at der ville komme til at mangle et beløb af samme størrelse til behandling af et stigende antal
patienter med parodontitis – herunder et stigende antal ældre patienter.
Medio 2013 blev der dog genindført adgang for patienterne til at få udført tandrensning og
kontrolundersøgelser med tilskud efter retningslinjer, som i vid udstrækning svarende til
betingelserne herfor før 1. januar 2013. Dette indebar dog ikke, at der af den grund blev tilført
den økonomiske ramme på tandlægeoverenskomstområdet yderligere midler.
Budgetloven trådte i kraft i sommeren 2012, og kom dermed til at spille en væsentlig rolle for
de ydelsesoverenskomster, som Regionernes Lønnings- og Takstnævnt (RLTN) i tiden herefter
kunne indgå.
Tandlægeforeningen åbner munden for et sundere Danmark