Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 235 Bilag 3
Offentligt
1890631_0001.png
Tandlægeforeningen
Amaliegade 17
1256 København K
Tel.:
Fax:
70 25 77 11
70 25 16 37
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
E-mail:
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
www.tandlaegeforeningen.dk
CVR nr. 21318418
JOLI/TRS/CJ
Dato: 18. april 2018
Journal: Hoering 27_suppl
Supplerende spørgsmål til:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og
klage- og erstatningsloven (tandpleje til voksne i privat praksis, til-
skud, klageadgang mv.)
I forlængelse af Tandlægeforeningens foreløbige høringssvar af 5. ds. kommer
her som varslet yderligere spørgsmål og afklaringspunkter, idet foreningens
medlemmer, samarbejdspartnere og patienter er bragt i en situation, hvor der
er stor utryghed ved den uklare fremtid, de alle kan imødese, herunder den
meget korte frist for vedtagelse og implementering af de ganske voldsomme
ændringer, der lægges op til i den nye model, som ministeriet har fremlagt.
Gentaget sammenfatning
Tandlægeforeningen opfordrer – igen – på det kraftigste Sundheds- og Ældre-
ministeriet til at genoverveje situationen efter Danske Regioners opsigelse af
Tandlægeoverenskomsten og forlænge den gældende ordning jf. sundhedslo-
vens § 229, indtil Folketingets partier er nået til enighed om den bebudede helt
nye model for den almene voksentandpleje.
Det gentages fra vores tidligere høringssvar:
Det er en forudsætning for opnåelse af en fagligt forsvarlig løsning, at den
økonomiske ramme til patienternes tilskud afspejler patienternes faktiske
sygdomsbillede og ydelsesbehov.
En økonomisk ramme fastholdt på 1,4 mia. kr. årligt vil få den konsekvens,
at der ikke er midler til at behandle de syge patienter, som søger tandlæ-
gehjælp.
Tandlæger må ikke bryde med Sundhedsstyrelsens nationale kliniske ret-
ningslinjer for at imødekomme myndighedernes krav om budgetsikkerhed.
De danske tandlægers prisniveau for de basale tandplejeydelser er i forve-
jen det laveste i Skandinavien.
Sundheds- og Ældreministeriet risikerer, at markedet fremover kun regule-
res af markedskræfterne – og ikke af sundhedshensyn.
Side 1/3
L 235 - 2017-18 - Bilag 3: Henvendelse af 19/4-18 fra Tandlægeforeningen
Patientklagesystemet mv. for voksentandplejen risikerer at bryde sammen.
Tandlægeforeningen vil i det følgende uddybe og udfolde foreningens argumen-
ter.
Tandlægeforeningens yderligere spørgsmål
1.
Tandlægeforeningen er af ministeriet blevet bibragt den opfattelse, at
ministeriet nu er indstillet på at imødekomme Tandlægeforeningen i
forhold til, at tandlæger, som ønsker at blive omfattet af den kom-
mende særordning aktivt skal tilmelde sig denne. Vil ministeriet ven-
ligst bekræfte ovenstående.
2.
Hvordan vil man sikre sig, at det er reelle ejere, som tilslutter sig, så-
ledes at man kan være sikker på, at de pågældende kan påtage sig en
personlig hæftelse, tegne en erhvervsansvarsforsikring og et budget-
ansvar?
3.
Har man tænkt sig at tilpasse indholdet af den foreslåede § 57 I (elek-
tronisk kommunikation og tidsbestilling), så den svarer til nuværende
regler i Tandlægeoverenskomsten?
4.
5.
6.
Vil man indarbejde praksis fra Landssamarbejdsudvalget vedr. antal
klinikadresser?
Vil man indarbejde regler om stedfortrædende tandlæger efter samme
praksis, som gælder på Tandlægeoverenskomstområdet?
Vil man fjerne de faste priser på røntgen, konsultation uden behandling
og på standsning af blødning ud fra de konkurrenceretlige implikatio-
ner, dette har, idet der efter 1. juni 2018 ikke længere foreligger en
overenskomst.
7.
Vil man i overensstemmelse med TF’s forslag ændre på pligten til at til-
bagebetale patienttilskud for tandlæger, som over tid vælger at af-
melde deres tilslutning til særordningen?
8.
Vil det være en betingelse for at kunne behandle disse patienter med
tilskud, at man har tilsluttet sig særordningen: patienter, som modta-
ger tilskud efter
9.
aktivlovens §§ 82 og 82 a,
pensionslovens § 14 og 14 a
sundhedslovens § 131 - 135 og 166
bekendtgørelse om sundhedsmæssig bistand til indsatte i Kriminal-
forsorgens institutioner §§ 15 - 17
Vil man sikre, at tandlægerne, som bliver omfattet af særordningen,
ikke risikerer at blive pålagt en højestegrænse i situationer, hvor tand-
lægens afvigende ydelsesforbrug er fagligt velbegrundet?
10. Hvordan får den enkelte tandlæge fremover adgang til sin kontrol-
statistik?
11. Hvordan vil man indarbejde konsekvenserne af bias i vurderingen af de
enkelte tandlægers kontrolstatistikker?
12. Hvordan vil man sikre sig registrering af relevante sundhedsdata på
tandplejeområdet i forhold til tandlæger, som ikke tilslutter sig særord-
ningen?
Side 2/3
L 235 - 2017-18 - Bilag 3: Henvendelse af 19/4-18 fra Tandlægeforeningen
1890631_0003.png
13. Hvordan forventer man at ændre tilskudsbeløb og procenter i tand-
plejebekendtgørelsen?
14. Kan gruppe 1 og 2 patienter opkræve tilskud direkte hos regio-
nen/kommunen, hvis de er blevet behandlet af en tandlæge, som ikke
har tilsluttet sig særordningen?
15. Vil der være forskel på tandlægernes udgifter til faglige klagesager, af-
hængigt af om man har tilsluttet sig eller ej?
16. Hvordan forholdes med patientskadeerstatningen?
17. Hvordan forholdes med tandlægefonden og herunder den praksis-
rettede forskning?
18. Af konkurrenceretlige årsager er Tandlægeforeningen afskåret fra at
anbefale medlemmerne at tilslutte sig den særordning, som træder i
kraft den 1. juni 2018, hvilket Tandlægeforeningen beder ministeriet
om at afklare med konkurrencemyndighederne.
Da foreningen afholder medlemsmøder den 14., 15. og 16. maj, samt ekstra-
ordinær generalforsamling den 2. juni d.å., skal vi bede om et hurtigt svar.
Foreningen står som altid til rådighed med uddybende oplysninger og doku-
mentation og ser gerne en dialog om en bedre overgangsordning for patienter-
ne, frem til ministeriet igangsætter en analyse for modellen for fremtidens
tandpleje.
Med venlig hilsen
Freddie Sloth-Lisbjerg
Formand, tandlæge mTF
Side 3/3