MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
22. m aj 2018
2018-2753
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 16. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L234
–
forslag til lov om ændring af godskør-
selsloven (tilladelsesordning for varebiler), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 8:
Vejer et givet kolli over 11 kg er varebilsejeren omfattet af godskørselslovens
bestemmelser. Vejer alle kolli i en giv en varebil under 11 kg er varebilsejeren
ikke underkastet reglerne i godskørselsloven. Hvorledes vurderer ministeren på
baggrund af lovforslaget, at det er praktisk gennemførligt, at der indføres en
vægtgrænse for enkelt kolli på 11 kg? Hvordan kan en sådan bestemmelse i
praksis efterleves - såvel fra politiets, transportkøbers, speditørs og varebilse-
jers side?
Svar:
Den pågældende ordning, hvorefter kravet om tilladelse til godskørsel for
fremmed regning i varebiler alene gælder for fragt af gods, der vejer mere end
11 kg pr. stykgods (kolli), blev indført i lovforslaget efter ønske fra forslagsstil-
lerne om en model for afgrænsning af tilladelsesordningen, som ikke omfatter
omdeling af aviser, reklamer og mindre pakker.
Den pågældende model blev indført efter overvejelser om flere mulige modeller
for afgrænsning af tilladelsesordningen. Sammenlignet med de øvrige model-
ler, der blev overvejet, er det Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurde-
ring, at den pågældende model er den mest administrerbare og den nemmeste
model for politiet og andre myndigheder at håndhæve ud fra en forudsætning
om, at der skal være tale om en model, der er baseret på objektive kriterier, og
som dermed overholder ligebehandlingsprincippet.
Det er dog samtidig ministeriets vurdering, at lovforslaget i sin helhed, herun-
der vægtgrænsen på 11 kg pr. stykgods, indebærer håndhævelsesmæssige van-
skeligheder, som også bl.a. Rigspolitiet har peget på under den eksterne høring.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen