Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 234
Offentligt
1897818_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
22. m aj 2018
2018-2753
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 16. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L23
forslag til lov om ændring af godskør-
selsloven (tilladelsesordning for varebiler), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 13:
Er det ministerens vurdering, at lovforslagets krav om ikrafttrædelse af tilladel-
sesordningen den 1. januar 2019 er realistisk henset til erhvervets omstilling og
de administrative tiltag det forudsætter, såsom uddannelse af chauffører og
behandling af tilladelsesansøgninger?
Svar:
Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens vurdering, at implementering af en
tilladelsesordning for varebiler vil forudsætte 1 års overgangsperiode fra lov-
forslagets vedtagelse til lovens ikrafttrædelse.
Implementering af tilladelsesordningen forudsætter ændringer af godskørsels-
bekendtgørelsen, der indeholder nærmere regler om betingelser for meddelelse
af tilladelser til godskørsel for fremmed regning, godkendelse af kurser m.m.,
samt ændringer af gebyrbekendtgørelsen på vejtransportområdet, der indeho l-
der bestemmelser om gebyr på bus- og godskørselsområdet.
Der skal desuden sikres den fornødne tid til at foretage nødvendige tilretninger
af IT-systemer, ligesom det sikres, at Transporterhvervets Uddannelser (TUR)
og uddannelsesstederne kan nå at etablere varebilschaufføruddannelsen og
varebilsvognmandsuddannelsen på baggrund af ændring af godskørselsbe-
kendtgørelsen.
Ændring af bekendtgørelserne, tilretning af IT -systemer og udvikling og god-
kendelse af de nye uddannelser, kan først iværksættes, når lovforslaget er ved-
taget, og kan herefter først afsluttes pr. 1. januar 2019. Først herefter vil Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen være klar til at administrere den nye tilladelsesord-
ning, ligesom at uddannelsesstederne først fra denne dato vil kunne udbyde de
relevante uddannelser.
I perioden fra lovforslagets vedtagelse til, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er
klar til at administrere tilladelsesordningen, skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrel-
L 234 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om det er ministerens vurdering, at lovforslagets krav om ikrafttrædelse af tilladelsesordningen den 1. januar 2019 er realistisk henset til erhvervets omstilling og de administrative tiltag det forudsætter, til transport-, bygnings- og boligministeren
1897818_0002.png
sen desuden sikre, at information om den nye lovgivning er kommunikeret til
de varebilsvirksomheder og varebilschauffører, der ved lovens ikrafttræden
omfattes af kravet om tilladelse til godskørsel for fremmed regning i varebiler.
Formålet er, at virksomhederne og chaufførerne får tilstrækkelig mulighed for
at indrette sig på den nye lovgivning og forberede sig på at ansøge om tilladelse
og gennemføre relevant uddannelse. Endelig skal Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen have den fornødne tid til at behandle ansøgningerne og udstede tilladel-
serne. Styrelsen forventer at modtage ca. 4.100 ansøgninger fra igangværende
varebilsvirksomheder om i alt 8.200 tilladelser, som skal behandles og udste-
des frem til lovens ikrafttræden.
Konsekvensen ved at fastholde 1. januar 2019 som lovens ikrafttrædelsestids-
punkt vil dermed være, at godskørsel for fremmed regning i varebiler ikke lov-
ligt kan udføres efter den 1. januar 2019, før den enkelte vognmand eller chauf-
før har sikret sig den fornødne tilladelse eller det fornødne chaufførkort.
Jeg har imidlertid noteret mig, at forslagsstillerne har tilkendegivet, at der
fremsættes et ændringsforslag om ændring af lovforslagets ikrafttrædelsesdato.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen