Til lovforslag nr.
L 234
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 24. maj 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel
(Tilladelsesordning for varebiler)
[af Christian Rabjerg Madsen (S), Kim Christiansen (DF), Henning Hyllested (EL) og Karsten Hønge (SF)]
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets, Danske Folkepartis, Enhedslistens
og Socialitisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2018 og var til 1.
behandling den 16. maj 2018. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Transport-, Bygnings- og
Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring af transport-, bygnings- og boligministeren.
Den 6. april 2018 sendte transport-, bygnings- og boligmini-
steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra Danske Medier og Mover Sy-
stems ApS.
Transport-, bygnings- og boligministeren har over for ud-
valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Mover Systems ApS mundtligt over for
udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
Et af udvalgets spørgsmål til transport-, bygnings- og bo-
ligministeren og dennes svar herpå er optryk som bilag 2 i
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, EL, ALT og SF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, LA, RV og KF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres, Liberal Alliances, Radikale Venstres og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,
at der er tale om et lovforslag, der helt grundlæggende ikke
er egnet til at bekæmpe sort arbejde, social dumping og ille-
gal arbejdskraft, som det ellers hævdes i det beslutningsfor-
slag nr. B 165 (folketingsåret 2015-16), der ligger til grund
for lovforslaget. Sort arbejde og illegal arbejdskraft er som
bekendt ulovligt allerede i dag, og der er stort set enighed på
tværs af partiskel om, at disse forhold er skadelige og natur-
ligvis bør bekæmpes. Det savner dog al logik, at et flertal af
partier ønsker at bekæmpe disse forhold ved at indføre nye
regler i form af en tilladelsesordning for godskørsel for
fremmed regning i varebiler, der ikke har nogen betydning
for politiets eller SKATs kontrol og håndhævelse af regler
mod sort arbejde og illegal arbejdskraft m.m., men som om-
vendt betyder, at politiets knappe ressourcer nu også skal
bruges på at håndhæve et tilladelseskrav og herunder under-
søge, om et kolli i en varebil vejer mere eller mindre end 11
kg. Disse ressourcer kan efter partiernes opfattelse bruges
anderledes og bedre eksempelvis på områder, hvor der reelt
kan gøres en forskel i kampen mod sort arbejde, social dum-
ping og illegal arbejdskraft. Det bør under alle omstændig-
heder sikres, at tilladelsesordningen sammensættes på en så-
dan måde, at f.eks. omdeling af reklamer, ugeaviser, dagbla-
de og småpakker undtages fra kravet om tilladelse.
AX021717