Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 234 Bilag 7
Offentligt
1902126_0001.png
Til lovforslag nr.
L 234
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 24. maj 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel
(Tilladelsesordning for varebiler)
[af Christian Rabjerg Madsen (S), Kim Christiansen (DF), Henning Hyllested (EL) og Karsten Hønge (SF)]
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets, Danske Folkepartis, Enhedslistens
og Socialitisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2018 og var til 1.
behandling den 16. maj 2018. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Transport-, Bygnings- og
Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring af transport-, bygnings- og boligministeren.
Den 6. april 2018 sendte transport-, bygnings- og boligmini-
steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra Danske Medier og Mover Sy-
stems ApS.
Transport-, bygnings- og boligministeren har over for ud-
valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Mover Systems ApS mundtligt over for
udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
Et af udvalgets spørgsmål til transport-, bygnings- og bo-
ligministeren og dennes svar herpå er optryk som bilag 2 i
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, EL, ALT og SF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, LA, RV og KF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres, Liberal Alliances, Radikale Venstres og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,
at der er tale om et lovforslag, der helt grundlæggende ikke
er egnet til at bekæmpe sort arbejde, social dumping og ille-
gal arbejdskraft, som det ellers hævdes i det beslutningsfor-
slag nr. B 165 (folketingsåret 2015-16), der ligger til grund
for lovforslaget. Sort arbejde og illegal arbejdskraft er som
bekendt ulovligt allerede i dag, og der er stort set enighed på
tværs af partiskel om, at disse forhold er skadelige og natur-
ligvis bør bekæmpes. Det savner dog al logik, at et flertal af
partier ønsker at bekæmpe disse forhold ved at indføre nye
regler i form af en tilladelsesordning for godskørsel for
fremmed regning i varebiler, der ikke har nogen betydning
for politiets eller SKATs kontrol og håndhævelse af regler
mod sort arbejde og illegal arbejdskraft m.m., men som om-
vendt betyder, at politiets knappe ressourcer nu også skal
bruges på at håndhæve et tilladelseskrav og herunder under-
søge, om et kolli i en varebil vejer mere eller mindre end 11
kg. Disse ressourcer kan efter partiernes opfattelse bruges
anderledes og bedre eksempelvis på områder, hvor der reelt
kan gøres en forskel i kampen mod sort arbejde, social dum-
ping og illegal arbejdskraft. Det bør under alle omstændig-
heder sikres, at tilladelsesordningen sammensættes på en så-
dan måde, at f.eks. omdeling af reklamer, ugeaviser, dagbla-
de og småpakker undtages fra kravet om tilladelse.
AX021717
L 234 - 2017-18 - Bilag 7: Betænkning afgivet 24/5-18
1902126_0002.png
2
Til gengæld er det indiskutabelt, at den pågældende tilla-
delsesordning vil medføre økonomiske og administrative
konsekvenser i form af nye byrder for en række lovlydige
virksomheder, der anvender varebiler til enten firmakørsel
eller godskørsel for fremmed regning. Desuden er der tale
om klar overimplementering af Danmarks forpligtelser efter
EU-retten, hvilket kort sagt betyder, at danske varebilsvogn-
mænd stilles ringere end udenlandske konkurrenter. V, LA,
RV og KF frygter, at dette vil føre til, at firmaer fra f.eks.
Tyskland i højere grad vil begynde at operere på det danske
marked på andre og mere lempelige vilkår end dem, der vil
gælde for danske virksomheder, hvilket næppe vil være til
gavn for branchen. Hvis der skal indføres regulering af vare-
bilsområdet, bør flertallet i Folketinget som minimum af-
vente resultatet af de forhandlinger, der p.t. pågår i EU om
den såkaldte vejpakke, som indeholder et udspil til regule-
ring af varebiler mellem 2.500 kg og 3.500 kg gældende for
internationale transporter. Med vedtagelse af dette lovfor-
slag vil der være stor risiko for uhensigtsmæssig dobbeltre-
gulering, der alene vil være til skade for danske virksomhe-
der.
Endelig skal V, LA, RV og KF beklage, at indførelse af
en tilladelsesordning for godskørsel for fremmed regning i
varebiler vil vanskeliggøre visse af de deleøkonomiske for-
retningsmodeller, som regeringspartierne i øvrigt forsøger at
fremme betingelserne for. Der kan f.eks. peges på betingel-
serne for virksomheder som Mover, der er en transportplat-
form efter deleøkonomiske principper med en forretnings-
model, som udnytter ledig kapacitet i varebiler, der alligevel
kører rundt på vejnettet. Denne forretningsmodel vil blive
stærkt udfordret, hvis lovforslaget vedtages, jf. også trans-
port-, bygnings- og boligministerens svar på L 234 – spørgs-
mål 1.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
flertal
(S, DF, EL og SF), tiltrådt af et
mindretal
(V,
LA, ALT, RV og KF):
Til § 1
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministeren udarbej-
der hvert år en redegørelse til Folketinget om tilladelsesord-
ningen, jf. § 1, stk. 2.««
[Krav om redegørelse om tilladelsesordningen hvert år]
Til § 2
2)
I
stk. 1
ændres »1. januar 2019« til: »1. juli 2019«.
[Ændret ikrafttrædelse]
3)
Som
stk. 5
indsættes:
»Stk. 5.
Redegørelsen, jf. § 2, stk. 4, i lov om godskørsel,
jf. denne lovs § 1, nr. 01, afgives første gang i folketingsåret
2020-21.«
[Krav om redegørelse om tilladelsesordningen udarbejdes
første gang i folketingsåret 2020-21]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3
Med ændringsforslaget fastsættes krav til transport-, byg-
nings- og boligministeren om at udarbejde en redegørelse til
Folketinget hvert år. Det foreslås, at redegørelsen udarbej-
des og sendes til Folketinget første gang senest den 1. juli
2021. Redegørelsen skal indeholde følgende:
1) Udviklingen i antallet af tilladelser og administratio-
nen heraf, herunder udviklingen i tilbagekaldelse af tilladel-
ser.
2) Beskrivelse af og status for tilsyn og kontrol med tilla-
delsesordningen, hvad angår transport-, bygnings- og bolig-
ministeren, justitsministeren og skatteministeren.
Formålet er, at Folketinget skal have mulighed for at føl-
ge administrationen af samt tilsynet og kontrollen med ord-
ningen. Tilladelsesordningen vedrører flere ministres områ-
der, hvorfor det er vigtigt, at redegørelsen omfatter de rele-
vante ressortområder, således at implementeringen af tilla-
delsesordningen og dens konsekvenser samlet set kan moni-
toreres.
Rigspolitiet har i sit høringssvar bemærket, at det kan
være en vanskelig opgave for politiet at kontrollere en vægt-
grænse på 11 kg pr. stykgods. S, DF, EL og SF mener der-
for, at det er et område, som bør følges, så det på sigt er mu-
ligt at vurdere, hvorledes kontrollen har kunnet udføres i
praksis.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget ændres tidspunktet for lovens
ikrafttræden fra den 1. januar 2019 til den 1. juli 2019. Æn-
dringsforslaget har til formål at sikre, at Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen får den fornødne tid til at foretage de nødven-
dige ændringer af godskørselsbekendtgørelsen, der indehol-
der nærmere regler om betingelser for meddelelse af tilladel-
ser til godskørsel for fremmed regning, godkendelse af kur-
ser m.m., og til at foretage de nødvendige ændringer af ge-
byrbekendtgørelsen på vejtransportområdet, der indeholder
bestemmelser om gebyr på bus- og godskørselsområdet.
Med ikrafttræden den 1. juli 2019 sikres desuden den for-
nødne tid til at foretage nødvendige tilretninger af it-syste-
mer, ligesom det sikres, at Transporterhvervets Uddannelser
(TUR) og uddannelsesstederne kan nå at etablere varebil-
schaufføruddannelsen og varebilsvognmandsuddannelsen på
baggrund af ændring af godskørselsbekendtgørelsen.
L 234 - 2017-18 - Bilag 7: Betænkning afgivet 24/5-18
1902126_0003.png
3
Ændring af bekendtgørelserne, tilretning af it-systemer
og udvikling og godkendelse af de nye uddannelser forven-
tes at være afsluttet pr. 1. januar 2019. Først herefter vil Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen være klar til at administrere
den nye tilladelsesordning, ligesom uddannelsesstederne
først fra denne dato vil kunne udbyde de relevante uddan-
nelser.
I perioden fra lovforslagets vedtagelse, til Trafik-, Byg-
ge- og Boligstyrelsen er klar til at administrere tilladelses-
ordningen, skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen desuden
sikre, at information om den nye lovgivning er kommunike-
ret til de varebilsvirksomheder og varebilschauffører, der
ved lovens ikrafttræden omfattes af kravet om tilladelse til
godskørsel for fremmed regning i varebiler. Formålet er, at
virksomhederne og chaufførerne får tilstrækkelig mulighed
for at indrette sig på den nye lovgivning og forberede sig på
at ansøge om tilladelse og gennemføre relevant uddannelse.
Fra den 1. januar 2019 og frem til den 1. juli 2019 er det
med dette ændringsforslag således hensigten, at eksisterende
varebilsvirksomheder og nuværende varebilschauffører får
mulighed for at ansøge om tilladelser til godskørsel for
fremmed regning i varebiler og ansøge om varebilschauffør-
kort og parallelt hermed gennemføre relevant uddannelse, så
det dermed er muligt for virksomhederne og chaufførerne
lovligt at fortsætte med at udføre godskørsel for fremmed
regning i varebiler på tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet forventer, at Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil modtage ca. 4.100 ansøg-
ninger fra varebilsvirksomheder om i alt 8.200 tilladelser,
som skal behandles og udstedes frem til lovens ikrafttræden.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Per Nørhave (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Martin Geertsen (V) May-Britt Kattrup (LA)
Villum Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Henning Hyllested (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Roger Courage Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV)
Karsten Hønge (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 234 - 2017-18 - Bilag 7: Betænkning afgivet 24/5-18
1902126_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 234
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligmini-
steren
Henvendelse af 13/5-18 fra Mover Systems ApS
Henvendelse af 22/5-18 fra Danske Medier
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 234
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 13/5-18 fra Mover Systems
ApS, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvordan reglerne må forventes administreret set i forhold til
reglerne om behandling af personoplysninger, som forventes at gælde
ved ikrafttræden af L 234 m.v., til transport-, bygnings- og boligmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om en udenlandsk varebil kan udføre godskørsel for fremmed
regning i Danmark i form af cabotage eller international transport til
og fra Danmark uden en dansk varebilstilladelse, til transport-, byg-
nings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om en udenlandsk chauffør i en udenlandsk varebil, der udfører
cabotage eller international transport i Danmark, ikke vil være omfat-
tet af lovforslagets bestemmelse om chaufføruddannelser, til trans-
port-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om alle håndværkere m.v., der ejer en varebil med en tilladt to-
talvægt på mere end 2.000 kg, skal indregistrere varebilen til firma-
kørsel, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om privatpersoner med varebiler på papegøjenummerplader og
en tilladt totalvægt på mere end 2.000 kg skal have indregistreret deres
varebil til firmakørsel, til transport-, bygnings- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvad bøden for manglende indregistrering til firmakørsel
med varebiler forventes at være, til transport-, bygnings- og boligmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vurderer, det er praktisk gennemførligt, at der
indføres en vægtgrænse for et enkelt kolli på 11 kg, til transport-, byg-
nings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at det er et problem, at der i Danmark
arbejdes med et konkret forslag om varebilstilladelser, samtidig med
2
3
4
5
6
7
8
9
L 234 - 2017-18 - Bilag 7: Betænkning afgivet 24/5-18
1902126_0005.png
5
10
11
12
13
14
15
at EU foreslår væsentlig lempeligere krav til varebilsejere, til trans-
port-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at der allerede i dag findes anden lov-
givning, der sikrer opnåelsen af at bekæmpe sort arbejde, socialt be-
drageri og illegal arbejdskraft samt at øge trafiksikkerheden, til trans-
port-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er ministerens vurdering, at de samme mål, som varebil-
sforslaget indeholder, lige så vel kunne opnås ved at sikre en forbedret
og øget kontrol udført af de rette myndigheder, til transport-, byg-
nings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig med SKAT og andre myndigheder, som
påpeger, at varebilsforslaget vil medføre en kraftig øget administration
m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om det er ministerens vurdering, at lovforslagets krav om ikraft-
trædelse af tilladelsesordningen den 1. januar 2019 er realistisk, henset
til erhvervets omstilling og de administrative tiltag, det forudsætter, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til en ændring af lovforslagets § 1, stk. 2, så-
ledes at vægtgrænsen på 11 kg ophæves og man i stedet udtrykkeligt
undtager omdeling af aviser og reklamer til husstande fra tilladelses-
kravet for varebiler, til transport-, bygnings- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 22/5-18 fra Danske Medier, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
L 234 - 2017-18 - Bilag 7: Betænkning afgivet 24/5-18
1902126_0006.png
6
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålet og svaret er optryk efter ønske fra S, DF, EL og SF.
Spørgsmål 2:
Ministeren sendte den 6. april 2018 et udkast til lovforslag om en tilladelses-ordning for varebiler til
partierne bag L 165 (folketingsåret 2015-16). Vil mini-steren uddybe, hvordan reglerne må forventes ad-
ministreret set i forhold til reglerne om behandling af personoplysninger, som forventes at gælde ved
ikrafttræden af L 234, herunder eksempelvis databeskyttelsesforordningen (Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med be-
handling af personop-lysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af di-rek-
tiv 95/46/EF), den foreslåede databeskyttelseslov (L 68) og de foreslåede konsekvensændringer på bag-
grund af de to førnævnte regelsæt (L 69)?
Svar:
Lovforslaget vil medføre, at transport-, bygnings- og boligministeren skal behandle personplysninger i
forbindelse med ansøgning om tilladelser til godskørsel for fremmed regning i varebiler og varebilschauf-
førkort og som led i udøvelsen af tilsynsmyndighed, herunder tilbagekaldelse af tilladelser.
Databeskyttelsesforordningen og den foreslåede databeskyttelseslov, som træder i kraft den 25. maj
2018, gælder således for ministerens behandling af oplysninger om fysiske personer og enkeltmandsvirk-
somheder, idet al journalisering og tekstbehandling foregår elektronisk.
Personoplysninger vil blive indsamlet til udtrykkeligt angivne og legitime formål og vil ikke blive vide-
rebehandlet på en måde, der er uforenelig med disse formål i overensstemmelse med § 5, stk. 1, i den
foreslåede databeskyttelseslov.
Ansøgning om tilladelser skal indgives ved anvendelse af den digitale løsning, som transport-, byg-
nings- og boligministeren stiller til rådighed, jf. lovforslagets § 1, nr. 8. Der vil i godskørselsbekendtgø-
relsen blive fastsat en tilsvarende bestemmelse for ansøgninger om varebilschaufførkort.
I lovforslagets § 1, nr. 4 og 7, kræves det, at virksomheden og transportlederen ikke er under rekon-
struktionsbehandling eller konkurs og ikke har forfalden gæld til det offentlige på 50.000 kr. og derover.
Derudover skal virksomheden leve op til krav om økonomisk grundlag, og transportlederen skal være
myndig, ikke være under værgemål og må ikke være dømt for strafbare forhold, der begrunder en nærlig-
gende fare for misbrug af adgangen til at udføre vognmands-virksomhed.
Behandlingen af ovenstående personoplysninger er nødvendig af hensyn til udførelsen af de opgaver,
der henhører under ministerens myndighedsudøvelse, som denne pålægges i lovforslaget. Det gælder bå-
de ved behandlingen af ansøgninger og tilsynet med den fortsatte overholdelse af kravene.
Den person, der behandles oplysninger om, vil i forbindelse med indgivelse af ansøgning blive oplyst
om, hvem der er ansvarlig for behandlingen af oplysninger, hvad formålet med behandlingen er samt den
registreredes rettigheder i forbindelse med ministerens behandling af personoplysningerne.
Det vil således fremgå af ansøgningen om tilladelser og varebilschaufførkort, at ministeren behandler
personoplysninger for at undersøge, om kravene for udstedelse af tilladelser eller varebilschaufførkort er
opfyldt, således at tilladelser eller varebilschaufførkort kan udstedes. I den forbindelse oplyses det, at mi-
nisteren indhenter og behandler oplysninger hos SKAT om eventuel forfalden gæld til det offentlige for
L 234 - 2017-18 - Bilag 7: Betænkning afgivet 24/5-18
1902126_0007.png
7
transportleder og virksomhed samt oplysninger om eventuelle strafbare forhold hos politiet om transport-
lederen. Endvidere vil det fremgå, at personoplysningerne behandles ved tilsyn, herunder tilbagekaldelse
af tilladelser, så ministeren kan undersøge, om kravene for tilladelse fortsat opfyldes. Det vil endvidere
fremgå, at al behandling sker med hjemmel i godskørselsloven.
Endelig kan det oplyses, at de IT-systemer, der vil blive anvendt i forbindelse med behandlingen af an-
søgninger om tilladelser, varebilschaufførkort og tilsyn, lever op til de sikkerhedsmæssige krav, som gæl-
der for den offentlige forvaltning. Derudover vil der blive anvendt kryptering ved fremsendelse af fortro-
lige og følsomme personoplysninger over internettet, herunder ved brug af e-mail.
Databeskyttelsesforordningen og den foreslåede databeskyttelseslov vil således i sin helhed blive iagtta-
get.