Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 234 Bilag 6
Offentligt
1899534_0001.png
Til lovforslag nr.
L 234
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 00. maj 2018
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel
(Tilladelsesordning for varebiler)
[af Christian Rabjerg Madsen (S), Kim Christiansen (DF), Henning Hyllested (EL) og Karsten Hønge (SF)]
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets, Danske Folkepartis, Enhedslistens
og Socialitisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2018 og var til 1.
behandling den 16. maj 2018. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Transport-, Bygnings- og
Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 6. april 2018 sendte transport-, byg‐
nings- og boligministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra Danske Medier og Mover Sy‐
stems ApS.
Transport-, bygnings- og boligministeren har over for ud‐
valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Mover Systems ApS mundtligt over for
udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be‐
svaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af‐
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
flertal
(S, DF, EL og SF), tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministeren udarbej‐
der hvert år en redegørelse til Folketinget om tilladelsesord‐
ningen, jf. § 1, stk. 2.««
[Krav om redegørelse om tilladelsesordningen hvert år]
DokumentId
Journalnummer
L 234 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1899534_0002.png
2
Til § 2
2)
I
stk. 1
ændres »1. januar 2019« til: »1. juli 2019«.
[Ændret ikrafttrædelse]
3)
Som
stk. 5
indsættes:
»Stk. 5.
Redegørelsen, jf. § 2, stk. 4, i lov om godskørsel,
jf. denne lovs § 1, nr. 01, afgives første gang i folketingsåret
2020-21.«
[Krav om redegørelse om tilladelsesordningen udarbejdes
første gang i folketingsåret 2020-21]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3
Med ændringsforslaget fastsættes krav til transport-, byg‐
nings- og boligministeren om at udarbejde en redegørelse til
Folketinget hvert år. Det foreslås, at første gang redegørel‐
sen udarbejdes og sendes til Folketinget er senest den 1. juli
2021. Redegørelsen indeholder følgende:
1) Udviklingen i antallet af tilladelser og administratio‐
nen heraf, herunder udviklingen i tilbagekaldelse af tilladel‐
ser.
2) Beskrivelse af og status for tilsyn og kontrol med tilla‐
delsesordningen hvad angår transport-, bygnings- og bolig‐
ministeren, justitsministeren og skatteministeren.
Formålet er, at Folketinget skal have mulighed for at føl‐
ge administrationen af samt tilsynet og kontrollen med ord‐
ningen. Tilladelsesordningen vedrører flere ministres områ‐
der, hvorfor det er vigtigt, at redegørelsen omfatter de rele‐
vante ressortområder, således at implementeringen af tilla‐
delsesordningen og dens konsekvenser samlet set kan moni‐
toreres.
Rigspolitiet har i sit høringssvar bemærket, at det kan
være en vanskelig opgave for politiet at kontrollere en vægt‐
grænse på 11 kg pr. stykgods. S, DF, EL og SF mener der‐
for, at det er et område, som bør følges, så det på sigt er mu‐
ligt at vurdere, hvorledes kontrollen har kunnet udføres i
praksis.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget ændres tidspunktet for lovens
ikrafttræden fra 1. januar 2019 til 1. juli 2019. Ændringsfor‐
slaget har til formål at sikre, at Trafik-, Bygge- og Boligsty‐
relsen får den fornødne tid til at foretage de nødvendige æn‐
dringer af godskørselsbekendtgørelsen, der indeholder nær‐
mere regler om betingelser for meddelelse af tilladelser til
godskørsel for fremmed regning, godkendelse af kurser
m.m., samt til at foretage de nødvendige ændringer af gebyr‐
bekendtgørelsen på vejtransportområdet, der indeholder be‐
stemmelser om gebyr på bus- og godskørselsområdet. Med
ikrafttræden 1. juli 2019 sikres desuden den fornødne tid til
at foretage nødvendige tilretninger af IT-systemer, ligesom
det sikres, at Transporterhvervets Uddannelser (TUR) og
uddannelsesstederne kan nå at etablere varebilschaufførud‐
dannelsen og varebilsvognmandsuddannelsen på baggrund
af ændring af godskørselsbekendtgørelsen.
Ændring af bekendtgørelserne, tilretning af IT-systemer
og udvikling og godkendelse af de nye uddannelser, forven‐
tes at være afsluttet pr. 1. januar 2019. Først herefter vil Tra‐
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen være klar til at administrere
den nye tilladelsesordning, ligesom at uddannelsesstederne
først fra denne dato vil kunne udbyde de relevante uddan‐
nelser.
I perioden fra lovforslagets vedtagelse til, at Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen er klar til at administrere tilladel‐
sesordningen, skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen desu‐
den sikre, at information om den nye lovgivning er kommu‐
nikeret til de varebilsvirksomheder og varebilschauffører,
der ved lovens ikrafttræden omfattes af kravet om tilladelse
til godskørsel for fremmed regning i varebiler. Formålet er,
at virksomhederne og chaufførerne får tilstrækkelig mulig‐
hed for at indrette sig på den nye lovgivning og forberede
sig på at ansøge om tilladelse og gennemføre relevant ud‐
dannelse.
Fra den 1. januar 2019 og frem til 1. juli 2019 er det med
dette ændringsforslag således hensigten, at eksisterende va‐
rebilsvirksomheder og igangværende varebilschauffører får
mulighed for at ansøge om tilladelser til godskørsel for
fremmed regning i varebiler samt ansøge om varebilschauf‐
førkort og parallelt hermed gennemføre relevant uddannelse,
så det dermed er muligt for virksomhederne og chaufførerne
lovligt at fortsætte med at udføre godskørsel for fremmed
regning i varebiler på tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet forventer, at Tra‐
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil modtage ca. 4.100 ansøg‐
ninger fra igangværende varebilsvirksomheder om i alt
8.200 tilladelser, som skal behandles og udstedes frem til lo‐
vens ikrafttræden.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Per Nørhave (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Martin Geertsen (V) May-Britt Kattrup (LA)
Villum Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Henning Hyllested (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Roger Courage Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV)
Karsten Hønge (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
L 234 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1899534_0003.png
3
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 234 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1899534_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 234
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligmini‐
steren
Henvendelse af 13/5-18 fra Mover Systems ApS
Henvendelse af 22/5-18 fra Danske Medier
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 234
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 13/5-18 fra Mover Systems
ApS, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvordan reglerne må forventes administreret set i forhold til
reglerne om behandling af personoplysninger, som forventes at gælde
ved ikrafttræden af L 234 m.v., til transport-, bygnings- og boligmini‐
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om en udenlandsk varebil kan udføre godskørsel for fremmed
regning i Danmark i form af cabotage eller international transport til
og fra Danmark uden en dansk varebilstilladelse, til transport-, byg‐
nings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en udenlandsk chauffør i en udenlandsk varebil, der udfører
cabotage eller international transport i Danmark, ikke vil være omfat‐
tet af lovforslagets bestemmelse om chaufføruddannelser, til trans‐
port-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om alle håndværkere m.v., der ejer en varebil med en tilladt to‐
talvægt på mere end 2.000 kg skal indregistrere varebilen til firmakør‐
sel, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om privatpersoner med varebiler på »papegøje-nummerplader«
og en tilladt totalvægt på mere end 2.000 kg skal have indregistreret
deres varebil til firmakørsel, til transport-, bygnings- og boligministe‐
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad bøden for manglende indregistrering til firmakørsel
med varebiler forventes at være, til transport-, bygnings- og boligmi‐
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vurderer det er praktisk gennemførligt, at der ind‐
føres en vægtgrænse for enkelt kolli på 11 kg, til transport-, bygnings-
og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren er enig i, at det er et problem, at der i Danmark
arbejdes med et konkret forslag om varebilstilladelser samtidig med,
at EU foreslår væsentligt lempeligere krav til varebilsejere, til trans‐
port-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
L 234 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1899534_0005.png
5
10
11
12
13
14
15
Spm. om ministeren er enig i, at der allerede i dag findes anden lov‐
givning, der sikrer opnåelsen af bekæmpe sort arbejde, socialt bedra‐
geri og illegal arbejdskraft samt at øge trafiksikkerheden, til trans‐
port-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om der er ministeren vurdering, at de samme mål, som varebil‐
sforslaget indeholder, ligeså vel kunne opnås ved at sikre en forbedret
og øget kontrol, udført af de rette myndigheder, til transport-, byg‐
nings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren er enig med SKAT og andre myndigheder, som
påpeger, at varebilsforslaget vil medføre en kraftig øget administration
m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om det er ministerens vurdering, at lovforslagets krav om ikraft‐
trædelse af tilladelsesordningen den 1. januar 2019 er realistisk henset
til erhvervets omstilling og de administrative tiltag det forudsætter, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til en ændring af lovforslagets § 1, stk. 2, så‐
ledes at vægtgrænsen på 11 kg ophæves og at man i stedet udtrykke‐
ligt undtager omdeling af aviser og reklamer til husstande fra tilladel‐
seskravet for varebiler, til transport-, bygnings- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 22/5-18 fra Danske Medier, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå