TRM Morten Lorentzen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
9.
marts
2018 08:01
TRM
Morten
Lorentzen; Mail TRM
Stephan Agger; Flemming Overgaard, Transportgruppen; Hans Christian Graversen,
Transportgruppen
Forslag til lov om ændring af godskørselsloven (tilladelsesordning for varebiler)
høringssvar fra 3F
-
Morten Lorentzen
Fu 1dm ægti g
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Forslag til lov om ændring af godskørselsloven (tilladelsesordning for varebiler)
Høringssvar fra 3F
Generelt
3F er meget tilfreds med, at der omsider kommer en lovgivning, det modvirker snyd, social
dumping mv. i den del af transportbranchen, der udfører godstransport med køretøjer under
3500 kg. totalvægt (kurerbranchen).
Med det foreliggende lovforslag er det gode muligheder for at komme en stor del af disse
problemer til livs om end der formentlig fortsat vil være problemer i virksomheder, der
udfører godstransport med køretøjet mindre end 2000 kg. totalvægt.
3F ser frem tit, at vi her i landet via krav til faglige kvalifikationer, arbejdsvilkår, økonomi,
restancer til det offentlige, vandel og god skik, virksomhedsform og forretningssted samt
uddannelse af varebilschauffører fr forbedret forholdene i branchen.
—
-
—
Enkelte bemærkninger
Hgndhævelse af vægtgrænsen for transporteret ciods
3E forudset problemer
i
forbindelse med hndhævelse af 11 kg. grænsen.
I forbindelse med den løbende kontrol skal politi m.v. være i stand til at kontrollere, at
transportører uden vognmandstilladelse ikke transporterer enheder/kolli p over 11 kg.
Hvis det ved fx en vejsidekontrol konstateres, at en varebil, der ikke er omfattet af en
tilladelse, medbringer kolli, der vejer mere end 11 kg, s omtales der i de foreslåede
straffebestemmelser muligheden for bødestraf. Problemet er i den forbindelse, at der kan g
lang tid med sagsforberedelse forud for afgørelse (evt, dom). Kan den lovstridige
transpoftaktivitet blot fortsætte i denne periode? Med hvilke konsekvenser?
3F lægger i den forbindelse vægt p formuleringen i de allerede eksisterende
straffebestemmelser om, at der ved udmling af straffen skal lægges vægt p, hvilke
økonomiske gevinster der er opnået eller forsøgt opnået ved den pågældende overtrædelse.
Afsender-medansvar ved ulovlig transport
3F foreslår, at afsendere af gods, der vejer mere end 11 kg, skal kunne gøres medansvarlige,
hvis de ikke sikrer sig, at transportøren har den fornødne vognmandstilladelse.
Undtacielser fra vægtgrænsen
3F forudsætter, at der ikke bliver undtagelser fra vægtgrænsen p 11 kg. med hensyn til de
typer af transporter, der omfattes af lovforslaget.
Hviletidsbestemmelser
I det oprindeligt fremsatte beslutningsforslag indgik et ønske om indførelse af
hviletidsbestemmelser. Desværre gled dette initiativ ud under behandlingen i Folketinget.
3F ser fortsat et stort problem i, at alt for mange varebilchauffører har alt for lange
arbejdsdage. Dette er en belastning for chaufførerne. Endvidere nedsætter det
trafiksikkerheden.